نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 2 آبان

ابطال کارت بازرگانی گرانفروشان آغاز شد

کدخبر: ۵۲۹۳۸۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ابطال کارت بازرگانی گرانفروشان آغاز شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم آبان 1352؛ ابطال کارت بازرگانی گرانفروشان آغاز شد

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از دیروز مطالعات خود را برای  ابطال کارت بازرگانی این گروه از تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگانی که تا پایان مهلت مقرر از جانب کمیته بررسی قیمت‌های اتاق ایران، نرخ جدید کالاهای خود را تعیین و به این کمیته اعلام نشده‌اند و میزان قیمت‌های خود را به روز اول خرداد برنگردانده‌اند، آغاز کرد.

گفته می‌شود ظرف روزهای آینده پس از روشن شدن وضعیت ضمن ابطال کارت بازرگانی، افراد این گروه، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و اسامی آنان نیز جهت آگاهی عمومی منتشر می‌شود.

ابطال کارت بازرگانی این اشخاص با موافقت وزارت اقتصاد انجام خواهد گرفت. امروز گفته شده تا پایان مهلت مقرر بیش از 2400 موسسه عضو اتاق به کمیته بررسی قیمت‌های اتاق و حدود 600 موسسه دیگر مستقیما به مرکز بررسی قیمت‌های وزارت اقتصاد مراجعه کردند و قیمت‌های جدید خود را اعلام نمودند و به این ترتیب تاکنون سه هزار موسسه قیمت‌های خود را تعیین و اعلام کرده‌اند.

دوم آبان 1362؛ اعلام نرخ تورم در سال 1361

دکتر نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در بیست و سومین اجلاس مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی گفت: طی سال 61 با توجه به مجموع دریافت‌ها و پرداخت‌های جاری ارزی حساب جاری موازنه ارزی کشور حدود 6452 میلیون دلار مازاد نشان داد که با احتساب خالص سرمایه و سایر اقلام موازنه ارزی کل کشور حدود 5107 میلیون دلار مازاد داشت.

در سال مورد گزارش فعالیت‌های بانک‌های تجاری در زمینه اعطای وام و اعتبار بانک‌های مذکور که در سال 1360 تنها 3.2 درصد افزایش نشان داده بود در سال 61 به میزان 8.2 درصد افزایش پیدا کرد.

براساس همین گزارش یکی دیگر از رویدادهای اقتصادی سال 1361 کاهش نسبی شدت تورم بوده است.

به طوری که رشد متوسط شاخص بهای عمده‌فروشی از 19.4 درصد در سال 1360 به 13.7 درصد در سال 1361 محدود شد و افزایش کالاها و خدمات مصرفی نیز از 22.8 درصد به 19.2 درصد رسید.

دوم آبان 1372؛ قطارهای مسافری، فیلم آموزشی پخش می‌کنند

واگن‌های قطارهای مسافربری برای سرگرمی مسافران و ارائه برنامه‌های مختلف آموزشی به سیستم پخش فیلم ویدئویی مجهز می‌شوند.

مهندس صادق افشار، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در سخنانی ضمن بیان مطلب بالا گفت: این کار با تبدیل کردن یکسری از قطارها به‌صورت اتوبوسی از سال آینده به اجرا درمی‌آید.

وی با اشاره به عقد قرارداد خرید 94 دستگاه لکوموتیو از کانادا گفت: تاکنون 33 دستگاه لکوموتیو تحویل ما شده است و 16 دستگاه لکوموتیو نیز در ماه آینده تحویل خواهد شد.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده میزان حمل بار از 20 میلیون تن در پایان برنامه اول به 40 میلیون تن و میزان جابجایی مسافر از 10 میلیون نفر به 17 میلیون نفر در پایان برنامه دوم افزایش خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید