رصد بازار موبایل؛

سقوط بی‌سابقه قیمت آیفون ۱۴ پس از منع رجیستری

کدخبر: ۵۳۱۰۹۹
قیمت آیفون ۱۴ در ایران ظرف یک ماه گذشته ریزش قابل توجهی داشته است. درحالی که نخستین مدل‌های آیفون ۱۴ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت اواخر شهریور در ایران نزدیک ۶۳ میلیون تومان آگهی می‌شدند الان با ادامه ماجراهای مربوط به رجیستری، ارزش این مدل در برخی از آگهی‌ها تا ۴۵ میلیون تومان پایین آمده است.
سقوط بی‌سابقه قیمت آیفون ۱۴ پس از منع رجیستری

به گزارش اقتصادنیوز ، به نقل از فرارو؛  آیفون ۱۴ یک ماه بعد از ورود غیررسمی به ایران هنوز جزو کالاهای قاچاق قرار دارد. سامانه همتا که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کند با اعلام این خبر گفته فعلا امکان رجیستر شدن آیفون ۱۴ وجود ندارد و به همین دلیل واحدهای صنفی باید از خرید و فروش آن خودداری کنند.

 

* تداوم سریال رجیستر شدن آیفون ۱۴ بعد از یک ماه تاثیر خودش را گذاشته و نسبت به هفته‌های قبل شاهد کاهش چشمگیر ارزش این محصول هستیم. یک ماه پیش آیفون ۱۴ پرو مکس نسخه ۲۶۵ گیگابایت بیشتر از ۶۰ میلیون تومان ارزش داشت، اما الان برخی فروشنده‌ها با ۴۵ میلیون تومان حاضر به رد کردن آن هستند.

* آیفون ۱۴ با اعلام سامانه همتا الان کالای قاچاق محسوب می‌شود. بعد از انتشار اخبار ضدونقیض درباره ماجرای رجیستری آیفون ۱۴، روز شنبه هفتم آبان سامانه همتا آب پاکی را روی دستان فروشنده‌ها و خریداران این مدل ریخت و اعلام کرد با توجه اینکه هنوز واردات آیفون ۱۴ به ایران قانونی نیست، کلیه گوشی‌های این سری در بازار یعنی آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو، آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۴ پلاس جزو کالاهای قاچاق محسوب می‌شوند. به همین دلیل سامانه همتا به کلیه واحدهای صنفی هشدار داده و توصیه کرده تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خرید و فروش آن خودداری کنند.

* در ادامه اطلاعیه سامانه همتا نوشته شده: متاسفانه واحدهای صنفی متخلف با وعده‌ووعید، این گوشی‌ها را به مردم می‌فروشند که اتحادیه‌های مربوطه و نهادهای نظارتی باید با آنها برخورد کنند. بدنیست بدانید آیفون ۱۴ هنوز به شکل رسمی وارد ایران نشده به همین دلیل هنوز شناسه گمرکی ندارد. تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص آیفون ۱۴ را ندارند و مدل‌هایی که از طریق مسافران وارد می‌شوند، فعلا امکان رجیستری ندارد.

* آیفون ۱۴ با وجود هشدار سامانه همتا در پلتفرم‌های سرشناس اینترنتی موجود است. درحالی‌که از نظر وزارت صمت هنوز قابلیت رجیستری آیفون ۱۴ وجود ندارد، اما در سایت دیوار و یکی‌دو پلتفرم دیگر تا چشم کار می‌کند، شاهد آگهی‌های مربوط به فروش آیفون ۱۴ هستیم. نکته جالب درباره برخی از این آگهی‌ها، ضمانت فروشنده درباره داستان رجیستری است. یکی از فرشنده‌ها در تهران آیفون ۱۴ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت را با قیمت ۴۸ میلیون تومان آگهی کرده و در ازای شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رجیستر شدن آن را ضمانت کرده است.

* فروشنده دیگری با اعلام قیمت ۵۶ میلیونی بابت فروش آیفون ۱۴، گفته بدون هیچ هزینه دیگری رجیستر شدن این مدل را تضمین می‌کند. از این بدتر فروشنده‌هایی هستند که در آگهی هیچ اشاره‌ای به رجیستر نشدن گوشی‌ها نکرده‌اند. مثلا فروشنده آیفون ۱۴ پرو مکس در کرج بدون قید رجیستر نبودن گوشی، رقم ۵۸ میلیون تومان را در کادر مربوط به قیمت در آگهی قرار داده است.

* قیمت آیفون ۱۴ در ایران ظرف یک ماه گذشته ریزش قابل توجهی داشته است. درحالی که نخستین مدل‌های آیفون ۱۴ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت اواخر شهریور در ایران نزدیک ۶۳ میلیون تومان آگهی می‌شدند الان با ادامه ماجراهای مربوط به رجیستری، ارزش این مدل در برخی از آگهی‌ها تا ۴۵ میلیون تومان پایین آمده است.

* یکی از فروشنده‌ها که آخرین به‌روزرسانی قیمت خود را صبح شنبه هفتم آبان انجام داده، قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت را ۴۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان نوشته و با قاطعیت درباره تضمین رجیستری آن اطمینان داده است. آیفون ۱۴ پرو با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت یک ماه پیش در ایران کمی بیش از ۶۰ میلیون تومان ارزش داشت، اما الان در آگهی‌ها رقم ۴۰ میلیون تومانی هم برای آن دیده می‌شود.

* قیمت آیفون ۱۴ پلاس نسخه ۱۲۸ گیگابایت از ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۳۴ میلیون تومان ریخته و فروشنده‌های آیفون ۱۴ نسخه پایه (۱۲۸ گیگابایت) به جای ارقام ۴۰ تا ۴۳ میلیون، الان این مدل را بین ۲۹ تا ۳۸ میلیون آگهی می‌کنند.

تغییر قیمت آیفون ۱۴

مدل

نسخه

قیمت یک ماه پیش

قیمت فعلی

آیفون ۱۴ پرو مکس

۲۵۶ گیگابایت

۶۳ میلیون تومان

حداقل ۴۵ میلیون تومان

آیفون ۱۴ پرو

۲۵۶ گیگابایت

۶۱ میلیون تومان

حداقل ۴۰ میلیون تومان

آیفون ۱۴ پلاس

۱۲۸ گیگابایت

۴۷.۷ میلیون تومان

حداقل ۳۴ میلیون تومان

آیفون ۱۴

۱۲۸ گیگابایت

۴۳ میلیون تومان

حداقل ۲۹ میلیون تومان

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید