نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 آبان

نرخ فروشگاه‌های پوشاک کنترل می‌شود

کدخبر: ۵۳۱۲۴۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
نرخ فروشگاه‌های پوشاک کنترل می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم آبان 1352؛ نرخ فروشگاه‌های پوشاک کنترل می‌شود

نرخ کالاهای بوتیک‌ها و فروشگاه‌های پوشاک که کالاهای خود را ظاهرا از بازارهای خارجی تامین می‌کنند و امروز تعداد آنان در تهران از چند صد واحد تجاوز می‌کند از طرف اتاق اصناف کنترل خواهد شد.

یک مقام آگاه اتاق در این مورد گفت: فعالیت این واحدهای صنفی به وسیله اتحادیه صنف خیاط بازرسی می‌شود اقداماتی در شرف انجام است تا از اجحاف و تخطی به حریم صنفی خیاطی‌ها و همچنین گران‌فروشی بدون علت بوتیک‌ها جلوگیری شود.

همین مقام افزود: اتاق اصناف در زمینه مبارزه با گرانفروشی در وهله اول کنترل را از قیمت ضروری کالاها آغاز می‌کند و سپس خدمات عمومی موردتوجه قرار خواهد گرفت.

کشورهای نفت‌خیز عرب «دلار» را تحریم می‌کنند

وزیر نفت کویت اعلام کرد که کویت و چند کشور دیگر نفت‌خیز عرب در نظر دارند اقدامات تازه‌ای علیه کشورهای حامی اسرائیل به عمل آورند.

عبدالرحمن العتیقی، وزیر نفت کویت گفت: وزرای نفت عرب به‌زودی با هم ملاقات می‌کنند تا اقدامات تازه‌ای علیه حامیان اسرائیل به‌عمل آورند. ازجمله اقداماتی که ممکن است به عمل آید این است که اعراق صاحب‌نفت دیگر دلار آمریکایی را نپذیرند و به جای آن پول ژاپن را طلب کنند.

ضمنا دولت‌های بحرین و لیبی نیز اعلام کردند که جریان نفت خود را به هلند قطع کرده‌اند، زیرا هلند از اسرائیل حمایت می‌کند.

نهم آبان 1362؛ مجتمع فولاد مبارکه تا 5 سال دیگر آغاز به کار می‌کند

مبلغ قرارداد ساخت مجتمع فولاد مبارکه حدود 1.3 میلیارد دلار است.

مجتمع فولاد مبارکه تا پایان سال 1988 تولید خود را شروع خواهد کرد. این تصمیم براساس جدول زمانی که به هنگام دیدار یک هیات فنی و تجاری جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهندس عرفانیان مجری طرح فولاد مبارکه از دفتر مرکزی شرکت دولتی «ایتالین بی.ام.تی» انجام گرفت، اتخاذ شد.

براساس گزارش خبرگزاری «جنوا» از ایتالیا مبلغ قرارداد ساخت این مجتمع شامل ساختمان کارخانه فولاد و تجهیزات ان حدودا 1.3 میلیارد دلار است ضمنا کارخانه مذکور هنگامی که با ظرفیت کامل کار کند، قادر خواهد بود سالانه سه میلیون تن فولاد تولید کند.

این خبرگزاری افزوده است، هیات ایرانی قبل از ملاقات با مقامات شرکت «ایتالین بی.ام.تی» با مقامات دولت ایتالیا دیدار و تاکید کردند که دولت ایران برای احداث این کارخانه اولویت قائل است.

در این ملاقات هم چنین امکان گسترش نقش صنایع ایتالیا در راه‌اندازی این کارخانه مورد بررسی قرار گرفت.

نهم آبان 1362؛ جدول کامل سود بازرگانی کالاهای وارداتی، برای اجرا به گمرکات و سایر مراکز ذیربط ابلاغ شد

جدول مربوط به نحوه تعیین میزان سود بازرگانی کالاهای وارداتی که در 99 فصل و 526 برگ تنظیم شده است، صبح امروز توسط معاون اول رئیس‌جمهوری امضا و سپس برای اجرا به مراکز مربوطه ابلاغ شد.

در تنظیم این جدول سعی شده است حمایت لازم از تولیدات داخل به عمل آید. به همین لحاظ سود بازرگانی در مورد کالاهایی که مصرف آنها جنبه عمومی دارد، در حد صفر است و بیشترین میزان سود بازرگانی به کالاهایی تعلق گرفته که اغلب لوکس و تجملی است.

مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی نیز از پرداخت سود بازرگانی معاف خواهد بود.

 

نهم آبان 1392؛ قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران به وقت سال 92

اکنون بازار معاملات و قراردادهای مسکن در خواب پاییزی فرو رفته است، البته تا قبل از شروع فصل پاییز براساس شواهد، این بخش از بازار مسکن به اصطلاح در حالت کما بود و با شروع نیمه دوم سال با رکود بیشتری روبه‌رو شد؛ چراکه تجربه نشان می‌دهد استقبال خریداران از بازار مسکن در فصل پاییز با افت مواجه می‌شود. به همین دلیل قیمت‌های پیشنهادی فروش از کمترین نوسان برخوردار می‌شود و در اکثر مواقع هم نرخ‌های اعلام‌شده در این فصل ثابت باقی می‌ماند.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

منیریه

90

6

5.500.000

ظفر

88

نوساز

8.200.000

مرزداران

88

نوساز

5.850.000

امیرآباد

90

بازسازی

3.550.000

طرشت

90

نوساز

3.900.000

توانیر

90

-

5.450.000

گیشا

87

نوساز

6.800.000

سعادت‌آباد – صراف‌ها

95

7

6.600.000

پارک لاله

95

نوساز

5.650.000

خانی‌آباد نو

97

نوساز

2.700.000

دروس-محسنیان

100

نوساز

10.000.000

جمال‌زاده شمالی

97

نوساز

5.300.000

کاشانی

100

-

3.800.000

ساقدوش

110

-

6.500.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روایت وزیر نیرو از نحوه تامین یارانه نقدی

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا برداشت از منابع وزارت نیرو در دولت گذشته برای پرداخت یارانه نقدی به مردم صحت دارد یا خیر، گفت: با کمال تاسف این مساله واقعیت دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه برداشت از منابع مالی این وزارتخانه در دولت قبل منجر به ایجاد مشکل برای اجرای پروژه‌های جدید شده است، گفت: «در قانون آمده بود اگر قیمت تکلیفی آب و برق با قیمت تمام‌شده واقعی آن تفاوت داشته باشد و وزارت نیرو مجبور شود آب و برق را پایین‌تر از قیمت واقعی به مردم بفروشد، این مابه‌التفاوت را دولت باید به وزارت نیرو پرداخت کند. این مساله در دولت قبل رعایت نشد و مجبور شدیم آب و برق را به یک سوم قیمت تمام‌شده در اختیار مشترکان قرار دهیم.»

وزیر نیرو گفت: درواقع وزارت نیرو هم مجبور شده منابعی را در اختیار سازمان هدفمندی قرار دهد و هم اینکه کالای خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر در اختیار مردم بگذارد و از دریافت مابه‌التفاوت آن محروم شود.

چیت‌چیان ادامه داد: فشار ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دو سال گذشته کار را به جایی رساند که سرمایه‌گذاری در این بخش سیر نزولی به خود گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید