تداوم صعود غیر حقیقی در بورس/ پیش بینی بازار سهام 11 آبان 1401

کدخبر: ۵۳۱۸۴۰
میان نمادهایی که شاخص کل را بالا کشیدند و نمادهایی که ورود پول حقوقی داشتند اشتراکات زیادی وجود دارد. بنابراین در واقع مشکل خروج سهامداران حل نشده است، بلکه تقاضای حقوقی افزایش پیدا کرده است.
تداوم صعود غیر حقیقی در بورس/ پیش بینی بازار سهام 11 آبان 1401

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 11 آبان- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 10 هزار و 628 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 280 هزار و 461 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 4 هزار و 243 واحد بالا آمد و در رقم 365 هزار و 60 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 51 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 384 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 528 نماد رشد قیمت و 144 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 79 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 21 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ بیمه دانا (دانا)، شرکت هلدینگ سرمایه گذاری توسعه ملی (وبانک) و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت (وصنعت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا) شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و شرکت بیمه نوین (نوین) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خوساز (شرکت محور سازان ایران خودرو)، غشهد (شرکت شهد ایران) و غکورش (شرکت صنعت غذایی کورش) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام)، شرکت سوژمیران (فسوژ) و شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه 81 نماد صف خرید داشتند و 53 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 23 درصدی به 138 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 13 درصد کاهش یافت و 109 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار یک میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 70 میلیارد تومان ایستاد. 

بورس

در پایان معاملات نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی) با صف‌ خرید 13 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وبانک، نمادهای خزامیا (شرکت زامیاد) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند.  در پایان معاملات تنها صف فروش بازار به نماد بالبر تعلق داشت که ارزش آن یک میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در 4 روز گذشته شاخص کل رشد داشته است. در هفته اخیر شاخص کل بیش از 39 هزار واحد بالا آمده است.

هرچند برخی از تحلیلگران نسبت به مداخلات سازمان بورس موضع انتقادی دارند، اما به نظر می‌رسد سیاست گذار توانسته مانع ریزش بازار یا دست کم به تعویق انداختن ریزش بازار شود. در واقع نقد این تحلیلگران به موقتی بودن آثار تصمیمات سیاست گذار است. 

محدودیت عرضه برای حقوقی‌ها، تضمین عدم زیان برای حقیقی‌هایی که سبد سهام خود را نفروشند و تزریق نقدینگی از طریق صندوق تثبیت از جمله تصمیمات اصلی سیاست‌گذار است که این هفته موجب رشد بازار شد. 

اما روند خروج سرمایه از بازار ادامه دارد. روز سه‌شنبه برای بیست و سومین روز متوالی روند خروج پول ادامه داشت. خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 191 میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه رشد 282 درصدی داشته است. 

روز سه‌شنبه نمادهای فارس، فولاد، وامید، شستا، نوری، وغدیر، وبانک، فملی، حکشتی، وبملت، خودرو، وتجارت، خبهمن، شپنا، ذوب، شبندر، کچاد و خساپا بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در صعود شاخص داشتند. همچنین نمادهای شپنا، شبندر، بپاس، وبملت، خودرو، میدکو، فولاد، شستا، فارس و خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

میان نمادهایی که شاخص کل را بالا کشیدند و نمادهایی که ورود پول حقوقی داشتند اشتراکات زیادی وجود دارد. بنابراین در واقع مشکل خروج سهامداران حل نشده است، بلکه تقاضای حقوقی افزایش پیدا کرده است. 

با این حال به نظر می‌رسد با روند فعلی، امروز نیز بازار با رشد شاخص‌ها باز شود و در آخرین روز کاری هفته اعداد تابلوی بورس تهران سبزپوش شوند.  

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید