نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 آبان

مشارکت ایران و چین برای تولید کنسرو تن ماهی

کدخبر: ۵۳۳۴۳۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مشارکت ایران و چین برای تولید کنسرو تن ماهی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 آبان 1362؛ دولت باید از اصناف متعهد بیشتر استفاده کند

آقای مهندس موسوی، نخست‌وزیر که به همراه وزیر بازرگانی با حضرت آیت‌ا... منتظری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

آیت‌ا... منتظری اظهار داشتند: گرچه تلاش شبانه‌روزی دولت محترم برای رفع کمبودها از هر نظر قابل تقدیر است و ملت ما هم به خوبی مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی ابرقدرت‌ها و تورم روزافزون جهانی و عوارض منفی آن را می‌داند و تاکنون با کمال اخلاص و فداکاری آنها را به نحو احسن تحمل نموده، ولی دولت هم باید قدر این فداکاری و از خودگذشتگی ملت مقاوم و بیدار ما را بداند و البته می‌داند، لذا باید کاری کند که حتی‌المقدور در رفع مشکلات و کمبودها از خود مردم و نیروهای لایق و با کفایت که بدون هیچ گونه توقع و انتظاری برای رضای خدای متعال حاضرند به انقلاب کمک کنند، کمک بگیرد.

ایشان همچنین در مورد لزوم تقویت بخش خصوصی تاکید کردند: تجربه نشان داده که دولت بدون اتکا به بخش خصوصی و تقویت آن قادر به تامین مایحتاج مادی و اقتصادی مردم نخواهد بود زیرا انگیزه و عشق به کار و تجربه بخش خصوصی در بالا بردن سطح کار و کیفیت مطلوب آن تاثیر فوق‌العاده دارد و اگر دولت بخواهد توزیع به نحو سریع انجام شود و به پرسنل و حقوق‌بگیرهای دیگر نیاز نداشته باشد، باید از بخش خصوصی به‌ویژه اصناف و پیشه‌وران متعهد و ماهر که سال‌ها تجربه دارند بیشتر استفاده کنند و البته باید نظارت خود را بر آنها حفظ کند تا مبادا افراد مغرض و یا سودجویی به نام اصناف و پیشه‌وران استفاده نمایند.

50 میلیارد تومان از وام‌های دریافتی وابستگان رژیم سابق وصول شد

در رابطه با وام‌هایی که افراد وابسته به رژیم سابق از دولت وقت گرفته بودند، ظرف سال گذشته و امسال مبلغ 50 میلیارد تومان از طریق دادستانی انقلاب از آنان وصول شد.

حجت‌الاسلام موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب گفت: یکی از وظایف قوه قضائیه مبارزه قاطع با ضدانقلابیون و توطئه‌گران و جاسوسان بین‌المللی است که تا به حال دادسرای انقلاب در این مهم موفق بوده است.

وی مبارزه با قاچاق مواد مخدر و گرانفروشی و احتکار را از دیگر اقدامات دادسرای انقلاب عنوان کرد و درباره مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر اظهار کرد: دادسرای انقلاب همچنین با این مساله قاطعانه برخورد می‌کند و خواهد کرد و در این زمینه احکام اعدام قاچاقچیان پس از تایید دادگاه‌های عالی قم به مورد اجرا درمی‌آید و در این رابطه تاکنون در استان‌های تهران، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان گروهی از قاچاقچیان محکوم و اعدام شده‌اند.

18 آبان 1372؛ مشارکت ایران و چین برای تولید کنسرو تن ماهی

 اجرای صحیح خصوصی‌سازی موجب تعمیم عدالت اجتماعی است. هدف اصلی از اجرای سیاست خصوصی‌سازی، افزایش کارآیی واحدهای تولید است نه ایجاد درآمد برای دولت از طریق عرضه و فروش آنها در بورس.

دکتر نوربخش، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در سمینار بین‌المللی خصوصی‌سازی اظهار کرد: پروسه خصوصی‌سازی در بلندمدت برای دولت ایجاد درآمد می‌کند، چراکه با اصلاح ساختار واحدهای واگذارشده، تولید ملی نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در صورتی که این سیاست به خوبی اجرا شود و کارآیی افزایش یابد، عدالت اجتماعی و رفاه عمومی که در رابطه با آن نگرانی‌هایی وجود دارد نیز تامین خواهد شد. مهم آن است که پشتیبانی‌های مالی و معنوی از اجرای آن صورت گیرد.  

دکتر نوربخش بر لزوم توجه به تجربیات سایر کشورها در زمینه خصوصی‌سازی گفت: باید متناسب با ساختار اجتماعی کشورمان الگوهای اقتصادی مناسبی را بیابیم. به عبارتی معلوم نیست انتخاب روش‌هایی که در یکی از کشورهای اروپای شرقی موفق بوده است، در کشور ما هم موفق باشد.

وی با تاکید بر اینکه دومین مرحله از کار خصوصی‌سازی همزمان با دومین برنامه توسعه کشور آغاز می‌شود، افزود: آغاز کار خصوصی‌سازی در کشور ما خوب و ابزار کار و هدف از انجام آن نیز مشخص بود. حالا باید برای موفقیت در مرحله دوم، اهداف موردنظر، ابزارهای جدید و سازماندهی نوینی را تعیین کنیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نکته بسیار مهم در رابطه با خصوصی‌سازی در برنامه دوم بحث رشد و توسعه است، گفت: باید تعیین شود که نیروی محرکه رشد و توسعه که نیروی محرکه رشد و توسعه در برنامه دوم چیست، در برنامه اول، این نیرو استفاده از تسهیلات خارجی، سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی سریع بعضی از واحدهای نیمه‌تمام یا کامل کردن آنها و امثال آن بود. اما در برنامه دوم، نمی‌توانیم با همان سرعت برنامه اول در جهت رشد حرکت کنیم و به منابع جدیدی نیاز داریم.

دکتر نوربخش با اشاره به اینکه در پروسه خصوصی‌سازی هدف تغییر مالکیت‌ها نیست، گفت: سازماندهی باید به‌گونه‌ای باشد که از تغییر ساختار و مالکیت در جهت افزایش کارآیی اجرا شود.

با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه بسیار مثبت ارزیابی کرد و خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه شیلات شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه جمهوری خلق چین بیش از یک هفتم تولیدات شیلات جهان را در اختیار دارد، در صدد است غذای اصلی مردم خود را از آبزیان تامین کند.

لاهیجانیان، مدیرعامل شیلات ایران ضمن بررسی نتایج مذاکرات گذشته، سایر زمینه‌های موردنظر برای همکاری مشترک دو کشور را ازجمله تولید کنسرو تن ماهی در سواحل جنوب کشور برشمرد و خواستار همکاری شرکت‌های چینی در این زمینه‌ها شد.

طرفین در زمینه‌های تولید پودر ماهی موردنیاز دو کشور، بازسازی شناورهای صیادی، بررسی روش‌های نوین صید، مشارکت و سرمایه‌گذاری در تولید کنسرو تن ماهی با ظرفیت 100 میلیون قوطی در سواحل جنوب کشور، همکاری در فعالیت‌های تکثیر و پرورش آبزیان، تجارت، تبادل اطلاعات و کارشناسی در رشته‌های شیلاتی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

18 آبان 1382؛ صندوق توسعه کشور تشکیل می‌شود

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: از آبان ماه امسال حساب ذخیره ارزی به دو بخش دولتی و خصوصی تفکیک می‌شود.

وی همچنین از تشکیل صندوق توسعه کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مقرر شده با ادغام وجوه اداره شده که میزان آن 30 هزار میلیارد ریال است با حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه کشور ایجاد شود.

وی گفت: مانده حساب ذخیره ارزی در پایان مهرماه 82، پنج میلیارد و 551 میلیون دلار بود که از این مبلغ چهار میلیارد و 551 میلیارد دلار آن سهم بخش خصوصی و یک میلیارد دلار دیگر سهم دولت است.

ستاری‌فر اضافه کرد: مازاد درآمد صادرات نفت خام واریز شده به حساب ذخیره ارزی در هفت ماه اول سال‌جاری یک میلیارد و 697 میلیون دلار است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال پنج میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی افزوده شود که در این صورت سهم بخش خصوصی از این حساب به 8 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: از آغاز تشکیل حساب ذخیره ارزی تا پایان اسفند سال 81 نیز مبلغ 14 میلیارد و 24 میلیون دلار به این حساب واریز شده است.

سمند هر سال تغییر شکل می‌یابد

دکتر رحیم اسماعیلی، نایب رئیس گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: تولید سمند ادامه خواهد یافت و در سال 85 مدل کاملا تغییر یافته آن وارد بازار می‌شود.

وی افزود: سمند هر سال تغییر خواهد کرد و در سال 85 تغییرات اساسی در این خودرو به وجود می‌آید. سال 83 نیز قسمت عقب خودروی سمند تغییر خواهد کرد و چراغ‌های پشت این خودرو کوچک‌تر می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: موتور پژو 206 قابلیت عرضه در سه کلاس 1300 سی‌سی، 1600 سی‌سی و 1800 سی‌سی را دارد و خودرو پژو 206 صندوق‌دار که قیمتی در حد پیکان خواهد داشت به دست طراحان داخلی و بهترین طراحان خارجی در حال تکمیل شدن است.

وی تاکید کرد: چون 206 صندوق دار تنها در ایران ساخته می‌شود، پژو حاضر به صادرات این خودرو در شبکه بین‌المللی خود شده است.

18 آبان 1392؛ توافق برد-برد هسته‌ای در ژنو؟

پیشرفت قابل توجه مذاکرات هسته‌ای ژنو و مواضع مثبیت ایران و 1+5 از فراهم شدن زمینه‌های لازم برای توافق هسته‌ای حکایت دارد. لغو سفر نیم‌روزه ظریف به ایتالیا و نیمه‌کاره رها کردن سفر خاورمیانه‌ای جان کری و متعاقب آن سفر 3 وزیر امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان برای شرکت در گفت‌و‌گوها، این گمانه را به طور جدی مطرح کرده که «توافق بزرگ» هسته‌ای ایران و غرب در چارچوب بازی برد-برد در حال شکل‌گیری است.

توافقی که می‌تواند آغازی بر پایان یک دهه مذاکرات فرسایشی باشد و به گفته محمدجواد ظریف به یک توافق یا درک متقابل بینجامد. این تحولات مهم در شرایطی رخ می‌دهد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای به خاورمیانه، طی 72 ساعت سه بار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرد و حتی پس از ترک اردن توقفی در تل‌آویو داشت تا با نتانیاهو دیدار کند.

همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر خود درباره توافق احتمالی ایران با 1+5 نوشت: «تهران همه چیز به‌دست آورد و هیچ چیز از دست نداد.» او اضافه کرد که این توافق، توافق قرن برای ایران است.

برداشت دولت احمدی‌نژاد از حساب بانک‌ها غیرقانونی بود

سرانجام رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص پیچیده‌ترین مساله بانکی در یک سال و نیم گذشته موضع‌گیری کرد.

ولی‌ا... سیف برداشت از حساب بانک‌ها را که به بهانه اخذ مابه‌التفاوت فروش ارز مرجع با نرخ آزاد انجام شده بود، غیرقانونی اعلام کرد.

سیف با خودانتقادی از نحوه تدوین و ابلاغ بخشنامه‌های بانک مرکزی در سال گذشته پرونده سیاستگذاری پولی در اقتصاد ایران را ورقی تازه زد.

او دلیل پیچیدگی بخشنامه‌های این بانک را دو سال گذشته به این علت دانست که تدوین بخشنامه به دستور نهادهای دیگر جز بانک مرکزی انجام می‌شده است.

هدف این است که رشد اقتصادی در پایان سال 92 را نیز اعلام کرده است. هدف این است که رشد اقتصادی ایران از روند کنونی که در سطح حدودا منفی 6 درصد است، به نزدیک صفر برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید