اصرار بر زمستان سخت اروپا /روزنامه اصولگرا: چرا اصلاح طلبان باور نمی کنند که اروپایی ها با بحران کمبود گاز در زمستان مواجهند!

کدخبر: ۵۳۳۴۶۱
روزنامه اصولگرا نوشت: برخی رسانه‌های اصلاحات طبق معمول با پیش‌بینی‌های غلط از آینده از ارزان شدن گاز در اروپا خبر می‌دادند و توافق گازی لبنان و اسرائیل را به عنوان شکست پوتین در جنگ انرژی با غرب تعبیر می‌کردند، اما شواهد نشان می‌دهد اروپا به شدت قیمت گاز برای مصرف‌کننده‌ها را افزایش داده است.
اصرار بر زمستان سخت اروپا /روزنامه اصولگرا: چرا اصلاح طلبان باور نمی کنند که اروپایی ها با بحران کمبود گاز در زمستان مواجهند!

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه جوان نوشت:

مصرف گاز ایران تقریباً معادل با ۳۰ کشور اروپایی یا نصف کل اروپاست البته با قیمتی که نسبت به اروپا تقریباً هیچ است.

گاز خانه‌های ایرانیان حتی تا روستا‌های دوردست جزو مطمئن‌ترین اجزای زندگی آنهاست که کمتر به قطع و قیمت آن فکر می‌کنند تا جایی که ایران هم جزو دو کشور اول پرمصرف گاز در جهان است و هم اولین کشور اسراف‌کننده گاز!

اروپایی‌ها، اما از گذشته به شدت اهمیت گاز را می‌دانند و سبک زندگی آنان یکسره بر مصرف بهینه گاز استوار بوده است و حالا که گاز روسیه قطع شده، اهمیت این سوخت در اروپا به جایی رسیده که چراغ‌ها را خاموش و اتاق‌ها را سرد نگه می‌دارند تا از یخبندان احتمالی در اروپا جان سالم به‌در ببرند. با این حال رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان می‌گوید اگر یخبندان شود، ذخیره گاز ما به سرعت تمام خواهد شد و شهروندان اروپایی از دیدن قبوض گاز و برق خود، یخ می‌زنند یا داغ می‌کنند!

هرچند اصلاح‌طلبان ایران حرف رهبران آلمانی و حرف مردم اروپا را باور نمی‌کنند و آنچه را برخی دیپلمات‌های ایران درباره زمستان سرد اروپا گفته‌اند، به تمسخر می‌گیرند و می‌گویند اروپا هیچ مشکلی در تأمین گاز ندارد و زمستان سردی در راه نیست و خلاصه اگر هم خودشان این را می‌گویند، هنوز داغند و نمی‌فهمند چه می‌گویند!

در حالی که برخی رسانه‌های اصلاح طلب همراستا با گزارش یورو‌نیوز منفی شدن لحظه‌ای نرخ گاز معادل مصرف ماهانه یک خانه در اروپا در معاملات آتی را به منزله غلبه کردن کل اروپا بر بحران انرژی در زمستان جاری قلمداد کرده بودند و با نادیده گرفتن نرخ ۱۴۰ یورویی هر مگا ساعت گاز در معاملات آتی اروپا از پیش‌بینی‌های غلط خود از آینده رو به افول نرخ گاز در اروپا پرده‌برداری کردند، شواهد نشان می‌دهد آنچه در میدان عمل می‌گذرد، چیز دیگری است، به طور نمونه خبرنگار فارسی‌زبانی که در بی‌بی‌سی جهانی کار می‌کند در توئیتی اعلام کرد از رؤیت قبض گاز منزل خود با وجودی که هنوز سرمای سخت زمستان نیز از راه نرسیده بسیار شوکه شده است.

اشتباهات گازی اصلاح‌طلبان

 اینکه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب بخواهند در کنار انعکاس ناترازی مصرف گاز در ایران و انعکاس یک گزارش اشتباه از سوی یورونیوز و پیوست کردن یک تحلیل و پیش‌بینی اشتباه روی این گزارش، اینگونه نتیجه بگیرند که اروپا بر بحران انرژی خود غلبه کرد و ایران که برای احقاق هر چه زودتر حقوق حقه در مذاکرات هسته‌ای، زمستان سخت پیش رو را به اروپا گوشزد می‌کرد، امروز خود با چالش گازی روبه‌رو است، یک گزاره و انگاره غلط و اشتباه و به دور از انصاف است، به ویژه آنکه در گزارش یورو‌نیوز غلبه کردن اروپا به بحران گازی در زمستان پیش رو صرفاً به منفی شدن نرخ گاز در معاملات آتی گاز در مصرف ماهانه یک خانه در اروپا استناد شده، در صورتی که این رویداد اتفاقی و لحظه‌ای و بسیار کوچک بوده و هم اکنون نرخ هر مگاساعت گاز در اروپا ۱۴۰ یورو در معاملات آتی است.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان تعلیق زمستان سخت در اروپا که الهام‌گرفته از گزارش یورو‌نیوز است، تلاش کرده این گزاره را در ذهن مخاطب قرار دهد که اروپا بر چالش گازی خود در زمستان غلبه کرد و در گفتگو با کارشناسان اینگونه نتیجه گرفته است که اروپا به سادگی از زمستان پیش رو عبور می‌کند.

برخی رسانه‌های اصلاحات طبق معمول با پیش‌بینی‌های غلط از آینده از ارزان شدن گاز در اروپا خبر می‌دادند و توافق گازی لبنان و اسرائیل را به عنوان شکست پوتین در جنگ انرژی با غرب تعبیر می‌کردند، اما شواهد نشان می‌دهد اروپا به شدت قیمت گاز برای مصرف‌کننده‌ها را افزایش داده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید