مزایای خرید سکه از بورس کالا/ چه کسانی می‌توانند از بورس سکه خریداری کنند؟

کدخبر: ۵۳۳۷۳۵
عمرانی گفت: هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند نسبت به خرید اوراق سکه اقدام کند به عبارتی هر شخص حقیقی نسبت به خرید ۱۰۰ سکه و صندوق‌های طلا بدون محدودیت می‌توانند اقدام به خرید کند.
مزایای خرید سکه از بورس کالا/ چه کسانی می‌توانند از بورس سکه خریداری کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، با گشایش نماد معاملاتی سکه مرکزی، عرضه اولیه اوراق گواهی سکه بانک مرکزی به روش حراج تک‌قیمتی سه شنبه در بورس کالای ایران انجام شد و هر ۱۰۰ ورقه گواهی سکه بانک مرکزی (معادل یک سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید) به قیمت ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.

خرید سکه بورسی چه مزیتی دارد؟ /افراد برای خرید سکه بورسی بررسی همه جانبه داشته باشند

پنج شنبه هفته گذشته(۱۲ آبان) بود که رئیس کل بانک مرکزی خبر از انتشار اوراق سکه بهار آزادی داد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق سکه بهار آزادی علاوه بر اعلام زمان سررسید این اوراق نکاتی را مطرح کرد.

آقای علی صالح آبادی گفت:مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه و معاف از مالیات در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

معاون اداری اعتبارات بانک مرکزی هم در خصوص نحوه معامله سکه در بورس مواردی را بیان کرد.

چه کسانی می‌توانند از بورس سکه خریداری کنند؟

آقای عمرانی گفت: هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند نسبت به خرید اوراق سکه اقدام کند به عبارتی هر شخص حقیقی نسبت به خرید ۱۰۰ سکه و صندوق‌های طلا بدون محدودیت می‌توانند اقدام به خرید کند.

او می‌گوید:خریداران از طریق دو روش که یکی نگهداری تا زمان سر رسید این اوراق ۱۷ اردیبهشت و دیگری انجام معاملات ثانویه اوراق به قیمت بازار است، می‌توانند نسبت به فروش اقدام کنند.

هدف از انتشار اوراق سکه بانک مرکزی چیست؟

او گفت:یکی از اهداف انتشار اوراق سکه، تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری است و اشخاص حقیقی و صندوق‌های طلا می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند.

کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص مزیت‌های خرید اوراق سکه به مواردی اشاره کرد.

آقای نیما میرزایی گفت: بازار سرمایه در طول سالیان گذشته شاهد عرضه انواع روش‌های خرید سکه است و در حال حاضر نیز گواهی یک روزه سکه، صندوق‌های طلا و... در بازار قابل معامله بوده و عمدتا با استقبال خوبی از طرف معامله‌گران روبه رو است.

او می‌گوید:عرضه گواهی سکه در بورس نسبت به خرید و نگه داری فیزیکی آن (روش سنتی) مزیت‌های متعددی از جمله هزینه کمتر خرید و فروش و هزینه نگهداری بسیار کم را دارد.

میرزایی گفت:علاوه بر این اطمینان بالا در نگهداری و جلوگیری از سرقت، خیال آسوده از سکه و صحت اصل بودن آن، در نهایت سرعت بالا در خرید و فروش و عدم نیاز به مراجعه حضوری از دیگر مزایای آن به شمار می‌آید.

برای جذاب تر شدن اوراق سکه چه پیشنهادی وجود دارد؟

او می‌گوید: برای جذاب‌تر شدن روش مد نظر بانک مرکزی دو راه حل می‌توان پیشنهاد کرد، یک امکان خرید گواهی با پرداخت بخشی از ثمن مورد نظر و همچنین ارائه قیمت رقابتی و مناسب‌تر نسبت به بازار مورد دیگر است.

البته به گفته کارشناسان افراد برای خرید اوراق سکه باید تمام جوانب را بررسی و مقایسه کرده  و تاکید بسیار بر این است که افراد  از تصمیم های هیجانی به شدت پرهیز کنند تا دچار آسیب نشوند.

نکته دیگر این که یکی از تفاوت های این اوراق سکه با دیگر اوراقی که موجود در بازار هستند زمان سررسید آن است.

گفتنی است که از امروز ۱۸ آبان معاملات ثانویه اوراق گواهی سکه بانک مرکزی آغاز می شود و همه مردم می‌توانند این اوراق را معامله کنند.

همچنین بازارگردانی این اوراق سکه با هدف تضمین نقدشوندگی، از ۱۸ آبان و توسط بانک مرکزی انجام می شود حال باید دید شفافیت معاملات بورسی تا چه میزان می‌تواند بر بازار سکه اثر گذار باشد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید