نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25 آبان

شناورسازی سود بانکی منتفی شد!

کدخبر: ۵۳۴۴۴۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
شناورسازی سود بانکی منتفی شد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 آبان 1362؛ پیام وزیر نفت ایران تسلیم وزیر نفت قطر شد

عباس هنردوست، معاون وزیر نفت ایران و هیات‌ همراه در دوحه با شیخ عبدالعزیز‌ بن ‌خلیفه آل‌ثانی، وزیر دارایی و نفت قطر دیدار کرد.

در این ملاقات که دکتر شمس‌ اردکانی سفیر ایران در کویت و محمدتقی مشایخ کاردار سفارت ایران در قطر نیز حضور داشتند. هنردوست یک پیام کتبی ازسوی محمد غرضی، وزیر نفت ایران تسلیم شیخ عبدالعزیز بن خلیف آل ثانی کرد.

معاون وزیر نفت ایران افزود: در ملاقات با شیخ عبدالعزیز بن خلیفه پیرامون مسائل مربوط به اجلاس آینده وزرای نفت اوپک گفت‌و‌گو شد.

وی این گفت‌و‌گوها را «خوب» توصیف کرد و افزود: برای وحدت نظر سازمان اوپک این گفت‌و‌گو باید ادامه داشته باشد.

25 آبان 1372؛ پروژه انتقال گاز ایران به هند به‌زودی اجرا می شود

مهندس آقازاده، وزیر نفت ایران که به منظور دیدار رسمی از هند وارد دهلی نو شده است، اولین دور مذاکرات خود با مقام‌های هندی را آغاز کرد.

بر پایه این گزارش، کارشناسان دو کشور از چند ماه قبل، امکانات فنی طرح لوله‌کشی گاز از ایران به هند را مورد مطالعه قرار داده بودند و گزارش‌های مربوط به این مطالعات به هیات‌های رسمی کشورهای ایران و هند ارائه شده بود.

در این گزارش‌ها تاکید شده است، پروژه مزبور از نظر فنی قابل‌اجرا بوده و مسیرهای مختلفی برای احداث خط لوله وجود دارد.

طرفین در این مذاکرات توافق کردند، پروژه یادشده از امکانات صنعتی، فنی و مالی دو کشور استفاده کرده و متکی به شرکت‌های خارجی نباشند.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خود با مقام‌های هندی، آمادگی کشورمان را برای فروش نفت خام بیشتر به هند و امضای قرارداد بلندمدت اعلام کرد که با استقبال طرف هندی روبرو شد.

طرفین همچنین همکاری‌های دو کشور را در مورد پروژه مشترک تولید کود شیمیایی در منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار دادند و در این زمینه مقرر شد به‌زودی هیاتی از هند برای اجرای نهایی پروژه به ایران سفر کند.

سیاست‌های انقباضی روسیه برای جلب رضایت صندوق بین‌المللی پول

بوریس فئودرف، وزیر دارایی روسیه در یک کنفرانس خبری، سیاست‌های انقباضی شدید روسیه را به منظور دریافت یک وام 1.5 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد و قول داد تورم و کسری بودجه این کشور را کاهش دهد.

فئودرف تصریح کرد که هدف از این سیاست اقتصادی جدید، اخذ 1.5 میلیارد دلار اعتبار از صندوق مزبور تا پایان دسامبر یا اوایل ژانویه است.

وی افزود: این پول کلانی است و به خود خود واجد اهمیت است، با این حال سایر اعتباردهندگان روسیه یعنی کلوپ لندن و کلوپ پاریس دقیقا روابط ما را با صندوق بین‌المللی پول زیر نظر دارند.

گفتنی است، روسیه که مسوولیت بازپرداخت بدهی خارجی 80 میلیارد دلاری شوروی سابق بر عهده گرفته است، اخیرا اعلام کرد: در صورتی که بانک‌های غربی مسوولیت نهایی بازپرداخت این بدهی‌ها را مشخص نسازند، این کشور از بازپرداخت بدهی مزبور به این بانک‌ها خودداری خواهد کرد.

فئودرف اظهار کرد که یک چراغ سبز از ناحیه صندوق بین‌المللی پول راه مذاکرات با وام‌دهندگان را هموار می‌کند.

وی افزود: دریافت بخش دوم این وام چنانچه صورت گیرد، نشانه اعتماد غرب به سیاست مالی و کمک در جهت مذاکرات با وام‌دهندگان ما خواهد بود.

گفتنی است که اعطای این اعتبار صندوق بین‌المللی پول که دومین بخش از یک تسهیلات 3 میلیارد دلاری به روسیه محسوب می‌شود، به علت اینکه این کشور قادر به ایفای تعهدات خود مبنی‌بر مهار تورم و هزینه‌ها نیست به تعویق افتاده است.

تاکید حزب کمونیست چین بر سیاست اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر بازار

رهبر حزب کمونیست چین در پایان یک جلسه مهم بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن یک برنامه عملی برای گذر به یک اقتصاد سوسیالیستی مبتنی‌بر بازار پیش‌بینی شده است.

خبرگزاری رسمی چین از پکن گزارش داد، اصلاح کارخانه‌های دولتی و سیستم بازار، اصلاح سیستم بانکی، امنیت اجتماعی، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، تجارت خارجی و بخش روستایی ازجمله اهدافی است که در بیانیه پایانی حزب کمونیست چین مورد تاکید قرار گرفته است.

در نشست سالانه حزب کمونیست چین 182 عضو اصلی و 128 عضو علی‌البدل شرکت داشتند.

کمبود نقدینگی جمهوری آذربایجان را با بحران مالی مواجه می‌کند

به گفته رئیس بانک ملی جمهوری آذربایجان، کمبود پول نقد و فقدان نقدینگی این جمهوری را با خطر بروز یک بحران بزرگ مالی روبرو کرده است.

رادیوباکو به نقل از «غالب آقایف» اعلام کرد: کمبود اسکناس‌های منات (پول ملی جمهوری آذربایجان) در بین مردم و موسسات تولیدی و تجاری باعث کاهش حجم تولید و اختلال در امور تجارت در کشور شده است.

این منبع افزود: در جمهوری آذربایجان حدود 15.5 میلیارد منات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمبود پول نقد وجود دارد.

آقایف گفت: تا پایان سال‌جاری میلادی 20 میلیارد منات چاپ‌شده در فرانسه وارد بازارهای جمهوری آذربایجان می‌شود.

براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی در آذربایجان، حتی در صورت تزریق این میزان اسکناس به بازار این جمهوری، باکو نخواهد توانست از بحران موجود خارج شده و کمبود نقدینگی را در موسسات مالی و تولیدی خود رفع کند.

25 آبان 1392؛ شناورسازی سود بانکی منتفی شد

شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا پایان سال «نرخ‌های سود بانکی» افزایش پیدا نکند و بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار پول، «انتشار اوراق مشارکت» را در دستور کار قرار دهد.

مطابق خبرهای منتشرشده، قرار است نرخ‌های سود بانکی تا پایان سال و با روشن‌تر شدن وضعیت تورم در کشور، در محدوده فصلی باقی بماند. همچنین براساس گزارش‌ها، شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری درخصوص چگونگی انتشار اوراق مشارکت را برعهده بانک مرکزی گذاشته.

اخبار رسیده به «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که بانک مرکزی در نظر دارد اوراق مشارکت جدید، دو ویژگی متمایز با اوراق قبلی داشته باشد: «نخست اینکه بازخرید اوراق مشارکت قبل از سررسید ممنوع باشد» و علاوه‌بر این به منظور اینکه اوراق مشارکت جدید به دلیل نداشتن مجوز «بازخرید قبل از سررسید»، جذابیت خود را نزد مردم از دست ندهد، برای خرید و فروش آنها «بازار ثانویه» ایجاد شود.

همزمان رئیس‌کل بانک مرکزی نیز گفته است که نرخ سود اوراق مشارکت براساس «وضعیت بازار» تعیین خواهد شد. بر این اساس به نظر می‌رسد نرخ سود این اوراق بیش از 20 درصد باشد تا با نرخ‌های سود «غیررسمی» موجود در شبکه بانکی قابل‌رقابت باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید