نرخ تورم در ایتالیا رکورد زد

کدخبر: ۵۳۵۵۴۲
اقتصدنیوز: نرخ تورم در ایتالیا به بالاترین رقم خود از مارس سال ۱۹۸۴ رسید.
نرخ تورم در ایتالیا رکورد زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اداره ملی آمار ایتالیا موسوم به ایستات ISTAT روز چهارشنبه گزارش داد که شاخص قیمت داخلی در این کشور طی ماه اکتبر نسبت به سال قبل 11.8 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از مارس 1984 محسوب می‌شود.

راشاتودی گزارش داد، بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه در ماه سپتامبر 8.9 درصد ثبت شده بود که 3.4 درصد به صورت ماهانه افزایش نشان می‌دهد.

در عین حال، رشد قیمت هماهنگ اتحادیه اروپا در ماه اکتبر به 12.6 درصد رسید که از 9.4 درصد در ماه قبل از آن جهش کرده است.

 

گزارش این اداره حاکی است که شتاب زیاد نرخ تورم عمدتا به دلیل قیمت انرژی (با رشد 44.5 درصدی در سپتامبر و رسیدن به 71.1 درصد) و مواد غذایی (با رشد 11.4 درصدی و رسیدن به 13.3 درصد) رخ داده است.

این گزارش همچنین نشان داد که قیمت خواربار و مواد غذایی فرآوری نشده 1.8 درصد به صورت ماهانه و 12.6 درصد به صورت سالانه (از 10.9 درصد در ماه قبل) افزایش یافته است.

ایستات گفت: بنابراین، نرخ تورم اصلی (بدون احتساب انرژی و مواد غذایی فرآوری نشده) 5.3 درصد (نسبت به رشد 5 درصدی در ماه قبل از آن) و تورم بدون احتساب قیمت انرژی 5.9 درصد (نسبت به رشد 5.5 درصدی در سپتامبر) بوده است.

ماه گذشته میلادی، دیوید تابارلی، رئیس اندیشکده انرژی نومیسما Nomisma Energia، گفت که ایتالیا، همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، شوک انرژی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، زیرا قیمت برق تقریباً دو برابر شده است.

وی پیش‌بینی کرد که ایتالیایی‌ها باید در سردترین ماه‌های زمستان برای جیره‌بندی آماده باشند و از خانوارها خواست از روش‌های جایگزین برای گرمایش منازل خود مانند سوزاندن هیزم و گلوله چوب استفاده کنند. این در حالی است که قیمت هیزم نیز در این منطقه به شدت افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید