چرا نمی توان ادعای استفاده 35میلیون کاربر از اپلیکیشن روبیکا را باور کرد؟

کدخبر: ۵۳۶۱۲۰
اقتصادنیوز: ادعا شده بعد از فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی، تمایل مردم به نصب روبیکا بین ۳ تا ۵ برابر افزایش یافته است.
چرا نمی توان ادعای استفاده 35میلیون کاربر از اپلیکیشن روبیکا را باور کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، دنیای اقتصاد در این باره نوشت:احمد حدادی، مدیرعامل جدید روبیکا در توصیف فعالیت کاربران در این پلتفرم اعلام کرد در حال حاضر از ۵۵ میلیون کاربر دیجیتال کشور،تعداد کاربر فعال این سوپراپلیکیشن در ماه حدود ۳۵میلیون نفر است.

طرح این ادعا در همان زمان انتقادات زیادی را برانگیخت و تردیدهای جدی در صحت این آمار مطرح شد. اگرچه به دلیل محدودیت در دسترسی به داده‌ها، نمی‌توان لزوما صحت این ادعا وی را زیر سوال برد، اما می‌توان نقدهایی به آن مطرح کرد.

زمانی که از سقف تعداد کاربرانی که می‌توانند در یک پلتفرم عضو می‌شوند صحبت می‌شود، عموما جمعیتی در حدود جمعیت کشور مبنا قرار می‌گیرد. این درحالی است که تعداد سیم‌کارت‌های فعال در سطح کشور چیزی در حدود ۱۴۰ میلیون قطعه است که می‌توان روی آنها شبکه‌های اجتماعی را فعال کرد.

در مدت اخیر، روبیکا به عنوان پلتفرمی که همکاری نزدیکی با برنامه‌سازان صداوسیما دارد، نقش فعالی در سامانه‌های رای‌گیری از کاربران در مسابقات ایفا می‌کرد و از طرفی با در نظر گرفتن جوایز مختلف از جمله خودرو، کاربران را به نصب تشویق می‌کرد.

کارشناسان منتقد ادعای روبیکا معتقدند که بخش زیادی از عضویت‌ انجام شده در این پلتفرم از این طریق و به بهانه بهره‌مندی از جوایز و شرکت در قرعه‌کشی‌ها بوده و لزوما ثبت‌نام در روبیکا، به معنای اضافه شدن یک کاربر که از این پلتفرم برای پیشبرد ارتباطات دیجیتال خود استفاده می‌کند، نیست.

از سوی دیگر، زمانی که درباره استفاده کاربران از روبیکا صحبت می‌شود، عمدتا کارکردی معادل اینستاگرام یا پیام‌رسانی از آن انتظار می‌رود و چنین تحلیل می‌شود که کاربران آن را جایگزین پلتفرم‌های خارجی محبوب کرده‌اند، اما لزوما نمی‌توان این ادعا را پذیرفت. زیرا این پلتفرم در واقع یک سوپراپلیکیشن است که سرویس‌های زیادی مانند پرداخت قبض، خرید شارژ، مشاهده فیلم، خرید کتاب الکترونیک، مشاهده اخبار و... ارائه می‌دهد و حتی اگر کاربران از آن استفاده کرده باشند، لزوما به معنی آن نیست که این پلتفرم توانسته جای پلتفرم محبوبی مانند اینستاگرام را پر کند.

برای صحت‌سنجی ادعای ۳۵ میلیون کاربر ماهانه فعال در این پلتفرم، داده‌های خاصی مانند مبنای تعریف کاربر فعال در هر سرویس نیاز است؛ مثلا ممکن است اگر کاربری در یک سال، تنها یکبار اقدام به خرید شارژ کرده باشد، در زمره کاربران فعال در نظر گرفته شود و چون فعلا جزئیاتی از مدل سنجش به کار گرفته شده توسط مدیران روبیکا در دست نیست، نمی‌توان آن را لزوما رد یا تایید کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید