نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 آذر

ایران به سوئیفت پیوست!

کدخبر: ۵۳۹۵۹۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران به سوئیفت پیوست!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

عباس عبدی: ایران راه‌حلی فنی ندارد، باید رویکرد را تغییر داد

 

15 آذر 1352؛ کنفرانس تهران درباره قیمت نفت تصمیم می‌گیرد

احمد زکی‌یمانی، وزیر نفت عربستان که از ایالات‌متحده دیدن می‌کند، پس از مذاکره با کیسینجر در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک گفت: از میزان تولید نفت عربستان سعودی که به اروپا و ژاپن صادر می‌شود در ماه ژانویه 5 درصد دیگر کاسته خواهد شد.

وزیر نفت عربستان سعودی تاکید کرد: کاهش 5 درصد از میزان تولید تا وقتی که اسرائیلی‌ها حاضر به تخلیه کلیه سرزمین‌های اشغالی نشوند، ادامه خواهد یافت.

وزیر نفت عربستان سعودی به نمایندگی از جانب 11 کشور عربی تولیدکننده نفت به آمریکا رفته است، سیاست نفتی این کشورها را برای دولت آمریکا تشریح کرده، کوشش کنند ایالات‌متحده را از «کمک‌های نامحدود» به اسرائیل بازدارند.

یمانی گفت که از کاهش تولید نفت و نتایجی که در برخی از کشورها به‌وجود می‌آورد، متاسف است.

درباره قیمت نفت نیز یمانی گفت که تنها کشورهای تولیدکننده می‌توانند درباره بهای نفت تصمیم بگیرند. در آخر ماه دسامبر که نمایندگان این کشورها در تهران اجماع خواهند کرد بار دیگر در مورد قیمت‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.

کنایه تند به رضا پهلوی /سالروز جنایت پدرت را گرامی می داری؟

 

15 آذر 1362؛ میرحسین موسوی: تلاش ما در اوپک پایین آوردن سطح تولید و بالا بردن قیمت نفت است

نخست‌وزیر گفت: سیاست جمهوری اسلامی در اوپک تلاش برای پایین آوردن سطح تولید و بالا بردن قیمت نفت است.

مهندس میرحسین موسوی با اشاره به اینکه امروز ایادی آمریکا برای خوش‌خدمتی به اربابان خود سعی می‌کنند تولید را بالا ببرند و قیمت را پایین بیاورند، افزود: تلاش آنها در حقیقت جایزه‌ای است که سران مرتجع وابسته به آمریکا می‌دهند تا از تاج و تخت‌شان حفاظت و حراست کند.

آنها از جیب ملت‌های خود می‌دزدند و تقدیم «ریگان» و سرمایه‌داران آمریکایی می‌کنند تا خود را حفظ کنند و اگر این وضع ادامه یابد که در واقع خیانت به مسلمانان است.

آقای موسوی گفت: به هر حال به اعتقاد ما باید همه بکوشند تا قیمت نفت را به ارزش واقعی آن برسانند و 34 دلار حداقل آن است و باید به ملت‌هایی که سران کشورشان به سود آمریکا عمل می‌کنند، این موضوع را فهماند.

حذف تدریجی «سوبسید» کالاها تصویب شد

شورای اقتصاد به ریاست آقای موسوی، نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد.

در این جلسه ابتدا اخبار اقتصادی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برادر موسویانی، کفیل وزارت معادن و فلزات گزارش راه‌اندازی و بهره‌برداری کوره بلند دوم ذوب‌آهن اصفهان را به اطلاع شورای اقتصاد رساند.

علاوه‌بر این در جلسه مزبور مواردی بدین شرح مطرح و مورد بررسی و تصویب قرار گرفت:

- به‌منظور جلوگیری از تورم و کمک به تولیدکنندگان داخلی حذف تدریجی سوبسید کالاها مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد تا زمانی که جنگ تحمیلی و شرایط اضطراری ادامه دارد، کالاهای اساسی و موردنیاز عامه مردم به قیمت تثبیت‌شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

- به‌منظور کمک به تثبیت قیمت مسکن و تولید واحدهای مسکونی بیشتر و همچنین رفاه حال قشر معلمین زحمتکش کشور با ساخت واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت به میزان سالانه هزار واحد جهت آموزگاران سراسر کشور با استفاده از اعتبارات سیستم بانکی در نقاط محروم و دورافتاده با اقساط طویل‌المدت و شرایط سهل موافقت به عمل آمد.

15 آذر 1372؛ مناطق آزاد یکی از علل بحران ارزی است

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و دارایی و تعاون مجلس شورای اسلامی رشد نقدینگی، عدم‌کنترل واقعی واردات و وجود مناطق آزاد تجاری را از علل مهم مشکلات ارزی نام برد.

حجت‌الاسلام حسینی شاهرودی گفت: متاسفانه ارز به دلایلی جایگاه بالایی هرچند غیرواقعی در اقتصاد کشور یافته است به گونه‌ای که در حال حاضر از لحاظ روانی سهم عمده‌ای از کنش و واکنش‌های اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

وی از جمله علل این امر را ثابت نگه داشتن نرخ ارز در سال‌های گذشته دانست و گفت: من معتقدم اگر تک‌نرخی شدن ارز صورت نمی‌گرفت، وضعیت ارز از حالت فعلی بدتر می‌شد.

حسینی شاهرودی از علل اصلی بحران کنونی ارز در کشور را وجود مناطق آزاد و ورود کالا از این مناطق به داخل کشور نام برد و گفت: در حالی که هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری، جلب سرمایه‌های خارجی و نیز سکویی برای صادرات و گسترش بازرگانی بیان شده بود، در حال حاضر حرکت آنها برخلاف فلسفه وجودی آنهاست.

وی تاکید کرد: نباید در پرداخت ارز کنترل ایجاد کرد بلکه باید با اتخاذ سیاست‌هایی و نیز با در نظر گرفتن اهرم‌های قانونی، جلو تقاضای اضافی برای ارز گرفته شود.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی تحقق نیافتن درآمدهای پیش‌بینی‌شده ارزی در برنامه پنج ساله اول و نیز عدم تنظیم دقیق بازپرداخت‌های خارجی از سوی بانک مرکزی را از علل مهم در ایجاد مشکل بدهی خارجی کشور نام برد.

حسین شاهرودی بیان کرد: در برنامه اول 120 میلیارد دلار پیش‌بینی درآمد ارزی شده بود که 82 میلیارد آن مربوط به درآمدهای نفتی و فرآورده‌های آن بود و مابقی آن باید از محل خدمات و صادرات غیرنفتی تامین می‌شود که این درآمدها در بخش نفت به جز در سال 69 و در دوره جنگ خلیج فارس حاصل نشد که خود این امر عامل مهمی در ایجاد مشکل در بازپرداخت‌های خارجی کشور بود.

ایران به سوئیفت پیوست

از این پس تمامی ارتباطات بانکی میان ایران و کشورهای جهان از طریق کامپیوتر انجام می‌شود.

ارتباطات کامپیوتری بانک‌های ایران و جهان با استفاده از شبکه ارتباطات بین بانکی در جهان موسوم به «سوئیفت» که بعد از ظهر دیروز در محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت، میسر شده است.

پیش از این، ارتباط بانکی ایران و خارج به روش دستی مثل تلکس انجام می‌شد.

به گفته عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هزینه استفاده از سیستم سوئیفت، یک ششم هزینه ارتباط به‌صورت دستی است.

وی که در مراسم بهره‌برداری از سیستم سوئیفت سخن می‌گفت، افزود: دقت زیاد، سرعت تبادل اطلاعات، صحت عملیات بانکی و امنیت در حواله‌های بانکی که از اهمیت خاصی برخوردار است، از ویژگی‌های این سیستم است.

وی خاطرنشان کرد: با پیوستن به این شبکه، ارتباط با 3700 بانک اصلی جهان که هر کدام دارای هزاران شبکه هستند، برقرار می‌شود.

وی حضور بانک در شبکه‌های بین‌المللی را از ضروریات خواند و آن را در مصون ماندن از نوسانات پولی جهان مفید ذکر کرد و گفت: با استفاده از سیستم سوئیفت، عملیات ارزی و پولی بین‌المللی گسترش یابد.

15 آذر 1382؛ بنزین سهمیه‌بندی می‌شود

یک مقام مسوول در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای جلوگیری از مصارف غیرضروری، بنزین سهمیه‌بندی می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش افزود: سهمیه‌بندی بنزین قطعی است و ناگزیر باید به سمتی حرکت کنیم که از مصارف غیرضروری خودروهای پرمصرف جلوگیری کنیم. این کار به معنای کوپنی شدن نیست.

میکاییلی اظهار کرد: در حال حاضر امکان گسترش تاسیسات و پایانه‌های بنزین چندان زیاد نیست و برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده از حداکثر از امکانات موجود به عمل آمده است.

وی گفت: بنادر و امکانات ما برای واردات بنزین از شمال بسیار محدود است و چون خط لوله واردات از شمال کشور نداریم، برنامه‌ریزی برای حمل فرآورده‌ با کامیون انجام شده است.

وی با اشاره به ورود کارت هوشمند در چرخه توزیع بنزین کارت‌ها، دستگاه‌های ویژه کارت‌خان و نحوه استفاده از کارت به اطلاع مردم خواهد رسید، یادآور شد: این کارت‌ها با ارائه مدارک معتبر و سند، صرفا به دارندگان خودرو تعلق خواهد گرفت و طبق برنامه احتمالا از طریق بانک‌ها بین مردم توزیع خواهد شد و هنوز تصمیمی مبنی‌بر دریافت وجه بابت کارت گرفته نشده است.

ایران یک مجتمع بزرگ پتروشیمی ترکیه را می‌خرد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در آنکارا گفت: ایران برای خرید یک مجتمع پتروشیمی ترکیه ابراز  علاقه می‌کند.

محمدرضا نعمت‌زاده در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با «حلمی گولر»، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: ترکیه در راستای سیاست واگذاری برخی موسسات دولتی به بخش خصوصی پیشنهاد فروش شرکت دولتی پتروشیمی ترکیه (تپکیم) را به ایران داده است.

نعمت‌زاده اضافه کرد: قرار است وی و هیات‌مدیره از این مجتمع دیدار و پس از انجام بررسی‌های لازم در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اضافه کرد: دولت ایران برای صادرات گاز بیشتر به ترکیه اعلام آمادگی کرده است.

حلمی گولر، وزیر انرژی ترکیه گفت: طرفین در مورد تسریع در تحقق همکاری‌های بین دو کشور به توافق رسیده‌اند.

شرکت دولتی پتروشیمی ترکیه (تپکیم) در سال 1965 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون با 4500 نفر نیروی شاغل دارای 15 تاسیسات صنعتی مهم در ازمیر در غرب ترکیه می‌باشد.

این شرکت در سال 2002 میلادی 3.3 تریلیون لیر ضرر کرده بود.

در خردادماه گذشته بخش اعظم سهام این شرکت دولتی از طریق مزایده در چارچوب برنامه خصوصی‌سازی موسسات دولتی ترکیه به ارزش 605 میلیون دلار به یک شرکت خصوصی این کشور فروخته شد.

سازمان نظارت بر خصوصی‌سازی ترکیه بعدا این مزایده را به دلیل پایین بودن قیمت آن از قیمت پایه در نظر گرفته شده، ابطال کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید