نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 آذر

انتقاد خاوری از نحوه شکل‌گیری بانک‌های خصوصی

کدخبر: ۵۳۹۸۵۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
انتقاد خاوری از نحوه شکل‌گیری بانک‌های خصوصی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 آذر 1362؛ هاشمی رفسنجانی: سودطلبی نباید در بانک‌ها حاکم باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای لایحه حذف ربا که در شرف اجرا در سیستم بانکی کشور است، اظهار کرد: اجرای لایحه حذف ربا می‌تواند وسیله بسیار خوبی برای نشان دادن اهداف انقلاب اسلامی در سراسر جهان باشد.

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیات عامل این بانک و اعضای هیات‌های مدیره بانک‌های مختلف به همراه مربیان امور شرعی و دستورالعمل‌ها و همچنین گروه کثیری از کارکنان بانک‌های سراسر کشور با حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

در این دیدار آقای هاشمی با اشاره به اهمیت سیستم بانکی در کشور تاکید کرد: سیاست سودطلبی نباید در بانک‌ها حاکم باشد. وی افزود: عملکرد قانون سیستم بانکی اسلامی باید به نحوی باشد که صاحبان اندیشه، تحصیل و تجربه بتوانند از این قانون برای مستقل زندگی کردن و بهره‌گیری از مواهب خداوندی و طبیعی استفاده کنند؛ زیرا بسیار تلخ است که صاحبان نیروی کار و فکر مجبور باشند ایده و نیروی کارشان را در اختیار سرمایه‌داران بگذارند. یعنی وضعی که اکنون در تمام دنیا حاکم است و متفکرترین و زحمتکش‌ترین افراد را سرمایه‌دارها در اختیار می‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از بیست و چند سال پیش کشورهای اسلامی در مورد ایجاد یک سیستم بانکی اسلامی بحث می‌کردند، ولی به‌نتیجه‌ای نرسیدند. برای اولین بار افتخار این امر نصیب شما شده است و اگر توفیق اجرای آن را به دست بیاوریم، این امر به‌عنوان یک یک سنت حسنه در سایر کشورهای اسلامی رواج خواهد یافت.

هاشمی رفسنجانی اظهار امیدواری کرد که اجرای لایحه حذف ربا موجبات عرضه الگویی برای تمام جهان اسلامی را فراهم آورد.

16 آذر 1382؛ انتقاد خاوری از نحوه شکل‌گیری بانک‌های خصوصی

وجود باک خصوصی در کنار بانکداری دولتی ضروری است، اما این ضرورت باید منطبق با مسالح عمومی کشور و پاسخ به تقاضای مردم باشد.

محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک سپه اظهار کرد: زمانی حضور بانک‌های خصوصی امکان پاسخگویی به تقاضای مردم را فراهم می‌کند که سهامداران عمده این بانک‌ها سرمایه کافی و متناسب با میزان نقدینگی جامعه را برای تامین سرمایه اولیه بانک فراهم کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه قاعده فوق در ایجاد بانک‌های خصوصی کشور رعایت نشده است، گفت: وضعیت و شرایط فعلی به‌گونه‌ای است که حداقل سرمایه لازم برای تشکیل بانک خصوصی 200 میلیارد ریال است که آن هم 35 درصد به‌صورت نقدی و مابقی به‌صورت تعهد صاحبان سهام باقی می‌ماند؛ لذا منابع مالی کافی برای حضور این بانک‌ها تامین نمی‌شود.

مدیرعامل بانک سپه اظهار کرد: در شرایط موجود که حتی ایجاد یک واحد کوچک تولیدی نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از 7 میلیارد تومان دارد، چگونه می‌توان با این سرمایه ناچیز بانک تاسیس کرد و بر فعالیت‌های بانکی اثرگذار بود.

خاوری اظهار کرد: عدم تامین نقدینگی و سرمایه اولیه کافی متناسب با حجم نقدینگی کشور توسط بانک‌های خصوصی باعث شده تا این بانک‌ها قسمتی از سهم بانک‌های دولتی را در بازار پول و نقدینگی کشور جذب کنند بدون اینکه سهامداران وجوه قابل‌توجهی را برای فعالیت‌های بانکی به‌صورت سرمایه تامین کرده باشند، خاصه آنکه به بانک‌های خصوصی این اجازه داده شده تا با نرخ‌های بالاتر اقدام به جذب سپرده کنند.

مدیرعامل بانک سپه از دیگر لازمه‌های حضور بانک‌های خصوصی در عرصه بازار پولی کشور را ایجاد سیستم نظارتی یکپارچه، مستقل و توانا دانست و اظهار کرد: فقدان چنین سیستمی باعث می‌شود تا در صورت انحراف احتمالی در بانک‌های خصوصی، فاصله کشف و تشخیص انحراف، درمان و برخورد با آن زیاد باشد.

شاخص کل برای اولین بار از 10 هزار واحد عبور کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار برای نخستین‌بار با 406 واحد افزایش از مرز 10 هزار واحد گذشت.

روز گذشته شاخص کل بورس با رشد 406.5 واحدی به مجموع 10 هزار و 343 واحد رسید. شاخص تالار اصلی نیز با رشد چشمگیر 457.33 واحدی، مجموع 10 هزار و 418 واحدی را به سهامداران نشان داد.

همچنین شاخص تالار فرعی با 63.66 واحد افزایش از مرز 9 هزار واحد گذشت و مجموع 9 هزار و 176 واحد را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

در میان گروه‌های هم رشد بی‌سابقه گروه محصولات کانی غیرفلزی بسیار قابل‌توجه بود.

16 آذر 1392؛ دفاع دوباره اوباما از دیپلماسی در قبال ایران

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی در برابر اعضای جامعه یهودیان آمریکا گفت: راستی‌آزمایی اهداف و نیت‌های ایران برای ایالات‌متحده مهم بوده و وعده داد که تا رسیدن به توافقی جامع که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، کار روی این پرونده را متوقف نخواهد کرد.

وی افزود: برای نخستین بار در طول 10 سال اخیر، توانستیم در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد کنیم.

اوباما ادامه داد: بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد و این در شرایطی است که هنوز سخت‌ترین تحریم‌های ما به قوت خود باقی است.

جهان به سوگ ماندلا نشست

نلسون ماندلا نماد مبارزه با آپارتاید در سن 95 سالگی و پس از دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری سخت ریوی در یکی از بیمارستان‌های ژوهانسبورگ درگذشت.

جاکوب زوما، رئیس‌جهمور آفریقای جنوبی در پیامی به مناسبت درگذشت ماندلا گفت: «نلسون ماندلای دوست‌داشتنی ما که پدر موسس کشور دموکراتیک‌مان بود، درگذشت.» وی افزود: «کشور ما بهترین و بزرگ‌ترین فرزند خود را از دست داد. مردم ما یک پدر را از دست دادند. هرچند ما می‌دانستیم که این روز فراخواهد رسید، اما هیچ چیز نمی‌تواند حس فقدان عمیق ما را از بین ببرد.»

ماندلا اولین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آفریقای جنوبی بود که از سال 1994 به مدت 5 سال این سمت را برعهده داشت و بسیاری او را پدر آفریقای جنوبی می‌دانند. او به واسطه مبارزات طولانی که علیه مبارزه با نژادپرستی داشت، در سال 1993 موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد.

ماندلا به مدت 27 سال از درون زندان علیه نژادپرستی مبارزه کرد و توانست در نهایت ساختار نظام آپارتاید را از درون زندان از هم فرو بپاشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید