حال بازار سهام واقعا خوب است؟

کدخبر: ۵۳۹۹۰۷
اقتصادنیوز: جریان بازار سرمایه را می‌توان به دوگانه‌ای (فراز و فرود) تشبیه کرد که مسیر سهامداران آن در نهایت به یک بن‌بست ختم می‌شود و شاید این یکی از بدبینانه‌ترین توصیف‌های از بازارمذکور باشد اما دوراهی پرمخاطره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که سهامداران در آن پا گذاشته‌اند، گویا قرار نیست ختم به خیر شود.
حال بازار سهام واقعا خوب است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد این اظهارات در حالی طی روزهای گذشته از سوی سهامداران در فضای‌مجازی مطرح شده‌است که به‌نظرمی‌رسد چشم‌انداز غیرقابل پیش‌بینی بورس تهران برای اهالی این بازار در حال تبدیل‌شدن به یک بحران است؛ همزمان با از تب‌و‌تاب افتادن حمایت‌های تصنعی سیاستگذار از بازارسرمایه مجددا موج جدیدی از نگرانی از ادامه دادوستدهای بورسی در حال شکل‌گیری است؛ زیرا انحراف بورس از ریل صعودی نه‌تنها به سلطه بی‌چون و چرای بازارهای رقیب به‌ویژه دو بازار طلا و ارز انجامیده، حتی منجر به ازدست‌رفتن جذابیت‌های اولیه این بازار در میان فعالان بورسی شده‌است.

دیروز و درحالی‌که شاخص‌کل بورس برای دومین روز پیاپی در سراشیبی سقوط قرارگرفته بود، برخی سهامداران نسبت به روند مبهم معاملات آتی بازارسهام گلایه کردند. حتی یکی از کاربران بورسی با اشاره به درجازدن‌های مداوم بورس نوشت: «حتی اگر دلار به سقف بچسبد، بورس همچنان راه رو به افول خودش را می‌رود.» یک کاربر دیگر نیز به تفاوت وضعیت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران دو بازار طلا و بورس اشاره کرد و نوشت: «مردم بازار نقد را زودتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چسبند تا بازاری که سه سال ‌است در حال زجردادن سهامدارانش است.» اما با اینکه این گلایه‌ها همه‌روزه از سوی سهامداران در فضای‌مجازی مطرح می‌شود، یکی دیگر از موضوعاتی که اهالی این بازار در روزهای گذشته نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند، مباحث مربوط به کسری‌بودجه ۱۴۰۲ و نحوه تامین‌مالی دولت از راه‌های مختلف است. با وجود آنکه اظهارات متولیان امر از امن و امان بودن اوضاع خبر می‌دهد اما فعالان اقتصادی به دلیل تجربه کسری‌منابع دولتی در سال‌های گذشته همواره در این‌خصوص با نکات مبهمی مواجهند.

در هفته‌های گذشته نیز این مساله به کرات از سوی کارشناسان بازارسهام هشدار داده شد به‌طوری که بیراه نیست اگر بگوییم مهم‌ترین دغدغه این روزهای فعالان بورسی مباحث مرتبط با بودجه‌ است. گرچه فاصله نرخ دلار نیمایی با قیمت آزاد آن نیز از موضوعات حائزاهمیتی است که سهامداران از هفته دوم آبان ماه با آن درگیر هستند. انتقاد از سیاستگذاری‌های دستوری نیز که در سال‌های اخیر نقل محافل بورسی‌ها بوده، در دو هفته اخیر دوباره به بحثی داغ تبدیل شده‌است. استارت این موضوع همزمان با رونمایی اوراق گام به‌عنوان یکی از ابزارهای تامین‌مالی زنجیره تولید زده شد؛ در این میان برخی منتقدان سازوکار این اوراق را همسو با ورود دولت به مباحث دردسرساز قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند که منجر به ناکارآمدی اوراق مذکور می‌شود.

 

 

یکی از سهامداران در همین راستا نوشت: «نگاه دستوری به مشکلات بورس عملا چیزی جز پاک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن صورت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مساله نیست»، اما این همه ماجرا نیست. برخی دیگر از سهامداران نیز طی تماس‌های مکرر با «دنیای‌اقتصاد» خواستار شفاف‌سازی سیاستگذار نسبت به اولویت‌بندی جامانده‌های سهام عدالت برای تخصیص این سهام شدند. این موضوع از مباحث جنجالی روزهای اخیر بود و حتی کارشناسان این حوزه نیز معتقد بودند اولویت‌بندی مردم برای دریافت سهام عدالت جز ناعدالتی معنای دیگری ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید