صنایع تابستان آب و برق ندارند، زمستان گاز

قطع گاز صنایع، چه بر سر قیمت ها می آورد؟

کدخبر: ۵۴۰۱۸۰
واحدهای فولادی، هشدارهایی مبنی بر قطع گاز دریافت کرده‌‌‌اند.
قطع گاز صنایع، چه بر سر قیمت ها می آورد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

 بنا بر برنامه‌های مدون اولویت‌های قطعی و محدودیت‌های گاز، صنایع پتروشیمی پیش از همه با نوبت‌بندی گاز مواجه شده‌اند. پس از صنایع پتروشیمی، رتبه دوم اعمال محدودیت مربوط به فولادی‌ها و سیمانی‌هاست.

فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که محدودیت‌های گازی صنایع، به تدریج به بقیه رشته‌ فعالیت‌های صنعتی خواهد رسید و به همین چند صنعت ختم نمی‌شود. بخش صنعت در تابستان درگیر قطعی برق بود و در زمستان نیز با کمبود گاز دست و پنجه نرم می‌کند. کمبود انرژی، موجب کاهش تولید و به تبع آن کاهش عرضه خواهد شد و در نهایت، افزایش قیمت کالا را به دنبال خواهد داشت. حال آنکه ایران یکی از دارندگان بزرگ منابع گازی در جهان است که به‌دلیل فقدان تکنولوژی‌های پیشرفته، قادر به استخراج نیست.

بی‌‌‌کفایتی ارائه‌‌‌دهنده؛ عامل اصلی کمبود زیرساخت‌‌‌ها

ابوالفضل روغنی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این باره توضیح می‌دهد: اولین نکته‌‌‌ای که درباره قطع گاز صنایع باید گفت، بی‌‌‌کفایتی ارائه‌دهنده خدمات است. صنایع در تابستان برق و آب ندارند چون کشور با کمبود این منابع مواجه است. هر سال هم زمستان نشده، زنگ خطر کمبود گاز برای صنایع به صدا درمی‌‌‌آید. همین الان، هوا هنوز آن‌قدر سرد نشده، اما اولین مراکزی که مجبور به تعدیل مصرف می‌شوند، صنایع هستند. او همچنین اظهار می‌کند: حتی برخی از واحدها بدون هشدار و اعلام قبلی، با قطع گاز مواجه می‌‌‌شوند. متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، صنایع و تولید آنان دچار مشکل هستند.

قطع گاز، فولاد را گران می‌کند

رضا شهرستانی نیز ضمن تایید دریافت هشدار قطع گاز توسط واحدهای صنعتی می‌‌‌گوید: واحدهای فولادی، هشدارهایی مبنی بر قطع گاز دریافت کرده‌‌‌اند. بنا بر آمارهای رسمی، ۵۸میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و اداری مصرف شده و این میزان در سه‌روز اخیر، به دوبرابر هم رسیده است. عضو هیات‌‌‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه می‌دهد:‌‌‌ میزان مصرف فولادی‌‌‌ها، ۴۰میلیون مترمکعب بوده است. حالا روزانه، تنها ۱۵میلیون مترمکعب به ما اختصاص دادند. از این میزان هم ما ۱۳میلیون مترمکعب را به بخش احیا یعنی تولید آهن اسفنجی و بقیه را به صنایع نورد مانند ورق‌‌‌سازی داده‌‌‌ایم.

او همچنین می‌‌‌افزاید: به همین دلیل، با کاهش گاز، حدود ۴۰‌درصد تولید فولادسازان کاهش خواهد یافت.  شهرستانی بیان می‌کند: افزایش قیمت فولاد نیز تبعات کاهش تولید آن است. ما در انبارهای خود بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد دپو داریم اما زمانی که این میزان صفر شود، بازار قیمت‌ها را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر سال جدید آغاز خواهد شد. این فعال اقتصادی در ادامه یادآوری می‌کند: چین هم به دلیل مشکلاتی که اخیرا به دلیل کرونا برای اقتصادش به وجود آمده، مجبور به ارائه کالا در بازار است و دوباره به جمع رقبا بازخواهد گشت.

او در پایان توضیح می‌دهد: برخی از محصولات مانند آهن‌اسفنجی در کشور دچار کمبود هستند. به همین دلیل مجبوریم ظرفیت زیادی را به مصرف داخل اختصاص دهیم. برای مثال، در بخش آهن اسفنجی ۱۰۰‌درصد ظرفیت خود را در بورس ارائه می‌‌‌دهیم. اما اختصاص تنها ۲۰‌درصد شمش القایی به بورس‌کالا و ۶۰‌درصد از محصولات نورد، در این بازار کافی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید