نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 آذر

دستور کنگره به رئیس‌جمهور آمریکا برای وصول طلب این کشوراز ایران؛ ملایم عمل کنید!

کدخبر: ۵۴۰۳۲۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
دستور کنگره به رئیس‌جمهور آمریکا برای وصول طلب این کشوراز ایران؛ ملایم عمل کنید!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 آذر 1352؛ واشنگتن طلبش را از ایران می‌خواهد

کمیته عملیاتی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت پرزیدنت نیکسون خواست به تلاش‌های خود برای وصول یک میلیارد دلار طلب‌های معوقه آمریکا از کشورهای خارجی بیفزاید.

این کمیته به دولت نیکسون اندرز داده برای وصول طلب‌های معوقه و طبقه‌بندی‌شده خود به‌خصوص از فرانسه و ایران روش ملایم به کار ببرد.

طلب‌های موردنظر کمیته کنگره آمریکا از فرانسه به خروج نیروهای آمریکا از فرانسه در سال 1968 ارتباط پیدا می‌کند.

در مورد ایران مطالبات معوقه 35.6 میلیون دلار برآورده شده که کمیته از دولت نیکسون خواسته است که با به‌کار گرفتن روش ملایم این طلب را از ایران وصول کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که این خبر را مخابره کرده، نوع طلب آمریکا از ایران را مشخص نکرده است.

18 آذر 1382؛ کویت توافقنامه خرید آب از ایران هفته آینده امضا می‌کند

روزنامه کویتی «الانباء» نوشت: وزیر انرژی کویت به‌منظور امضای توافقنامه خرید آب از ایران، هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از یک مقام آگاه افزود: شیخ «احمد الفهد» در دیدار یک روزه از تهران این توافقنامه را امضا می‌کند. در صورت امضای این توافقنامه مراحل اجرایی طرح آغاز خواهد شد.

به گفته وی، کمیته‌های کارشناسی مشترک ایران و کویت کلیه بندهای مربوط به این توافقنامه را بررسی کرده و متن آن آماده امضا شده است.

کویت پیش از این اعلام کرده بود که در صدد خرید آب از ایران است، اما به دلیل شرایط بحرانی حاکم بر منطقه، امضای این توافقنامه چندین بار به تعویق افتاد.

در صورت توافق نهایی و امضای توافقنامه، شرکت‌های بین‌المللی متخصص در زمینه‌های انتقال آب با همکاری شرکت‌های ایرانی و کویتی، خط لوله آب از جنوب ایران به کویت را نصب خواهند کرد.

هزینه اجرای طرح انتقال آب از ایران به کویت 1.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

هدف از اجرای این طرح که با مشارکت مجموعه‌ای از شرکت‌های انگلیسی، ایرانی و کویتی اجرا خواهد شد، انتقال روزانه 210 میلیون گالن آب آشامیدنی از ایران به کویت اعلام شده است.

ایران بار دیگر به ژاپن فرصت داد

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: ایران به‌دنبال موفقیت سیاسی در شورای حکام، ژاپن را برای تصمیم‌گیری سریع‌تر در مورد توسعه میدان آزادگان تحت‌فشار قرار داده است.

ایران به ژاپن تا 15 دسامبر (24 آذرماه) فرصت داده است که در مورد مشارکت در طرح توسعه 2.8 میلیارد دلاری آزادگان تصمیم‌گیری کند.

ژاپنی‌ها که پیش از این تا 30 ژوئن (9 تیرماه) برای تصمیم‌گیری در این باره فرصت داشتند، تحت‌فشار آمریکا در این طرح شرکت نکردند.

به گزارش فایننشال تایمز، آمریکا، ژاپن را برای عدم مشارکت در این طرح تحت فشار گذاشته و مدعی است تا ایران برنامه مخفیانه ساخت سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد، ژاپن نباید با آنها همکاری کند.

حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به ژاپن و چهار کشور دیگر حامی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد و گفت: ایران موضع این کشورها را در تنظیم روابط اقتصادی با آنها مدنظر قرار می‌دهد.

18 آذر 1392؛ بازگشت اعتماد از دست‌رفته به بانک مرکزی

ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی با ابراز تاسف از خدشه‌دار شدن اعتمادها به بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در جهت احیای اعتماد از دست رفته، نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست.

سیف «تناقض در بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی» و «برداشت غیرقانونی از حساب بانک‌ها» را دو اقدام منفی بانک مرکزی در سال‌های اخیر برشمرد و دلیل این اقدامات منفی را «فشار بیرونی بر کارشناسان بانک مرکزی» عنوان کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار با ابراز تاسف از خدشه‌دار شدن اعتماد بانک‌ها به بانک مرکزی به دلیل صدور بخشنامه‌های متناقض طی سال‌های اخیر اضافه کرد: ما باید در جهت احیای این اعتماد، نهایت تلاش خود را به کار بندیم. خوشبختانه در حال حاضر ارتباط نزدیک و اعتماد دوسویه بانک‌ها و بانک مرکزی شکل گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید