گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار طلا و ارز پایتخت

ردپای اژدهای زرد در بازار دلار ایران

کدخبر: ۵۴۰۶۸۴
اقتصادنیوز: قیمت دلار امروز در تهران نسبت به دیروز رنج بود اما بازارهای همسایه شاهد صعود اسکناس آمریکایی بودند.رکورد قیمت سکه هم امروز جابجا شد.
ردپای اژدهای زرد در بازار دلار ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، رکورد قیمت سکه امامی امروز شنبه 19 آذر ماه هم در بورس کالا جابجا شد و هم در بازار آزاد تهران. فلز زرد رنگ داخلی ظهر امروز در بورس کالا تا سطح 17 میلیون و 850 هزار تومان بالا رفت. قیمت سکه رفاه عصر امروز در بورس کالا 17 میلیون و 770 هزار تومان بود . 

ضربه صعودی سکه در بورس کالا به بازار سکه 

فعالان بازار معتقدند که ضربه صعودی سکه در بورس کالا به بازار سکه امامی موجب شد که هیجانان سکه بازان برای قرار گرفتن در موقعیت خرید بیشتر شود.

در بازار آزاد سکه بازان ظهر امروز آرایش صعودی به خود گرفتند و سکه 395 هزار تومان گران شد و به 17 میلیون و765 هزار تومان رسید.  قیمت سکه عصر امروز در بازار یاد شده 17 میلیون و 700 هزار تومان بود که در مقایسه با دو روز قبل 330 هزار تومان رشد را نشان می دهد.

قیمت طلا پیشروی کرد

قیمت اونس طلا در بازار امروز بر روی 1798 دلار قرار گرفت.در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز در محدوده 1 میلیون 622 هزار و 100به فروش رسید که در مقایسه با روز پنجشنبه گذشته 30 هزار و 700 تومان بالاتر بود.

نرخ دلار در تهران رنج شد؛ در هرات و سلیمانیه افزایشی

قیمت دلار امروز در تهران نسبت به روز گذشته رنج بود امادر بازار ارز هرات کانال عوض کرد و سلیمانیه به سمت بالا حرکت کرد گفته می شود نرخ حواله درهم نیز امروز صعودی بوده است. برخی از فعالان بازار  مدعی بودند بازیگران ارزی تهران توسط نهاد مرکزی بازار ساز کنترل شده اند. 

ردپای اژدهای زرد در بازار دلار 

روز جمعه موجی از فشارهای سیاسی علیه ایران تشدید شد، ایالات متحده، کانادا و انگلیس تحریم های جدیدی وضع کردند و اتحادیه اروپا  هم در حال تهیه بسته تحریمی جدیدی علیه ایران برای هفته پیش روست.

شی جین پینگ، رییس جمهور چین در هفته گذشته به عربستان سفر کرد. با سفر مذکور گمانه زنی ها درباره اثرات احتمالی این سفر در بین معامله گران دلار تهران برجسته شد.

دومین قدرت اقتصادی و بزرگترین واردکننده نفت با اولین صادرکننده نفت جهان دیدار کرد. اما اهمیت این سفر برای ایران و بازار ارز از این جهت که چین و عربستان مشترکا بیانیه ای ضد ایرانی مطرح کرد.

در بیانیه‌ای مشترک با دولت سعودی، با تائید ضمنی مواضع ریاض در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، به تهران توصیه کرد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در بیانیه مشترک، دو طرف چینی و سعودی بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد. دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

دومین بیانیه علیه ایران؛ چین و ۶ کشور عربی خواستار حل مسالمت‌آمیز موضوع جزایر سه‌گانه شدند. سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند.هیچ یک از مقامات کشور تاکنون هیچ موضع رسمی یا غیر‌ رسمی در رابطه با بیانیه های اخیر با مشارکت چین نداشته اند

چین بزرگترین خریدار نفت ایران و از اصلی ترین مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی ایران است. در شرایطی که برخی از تحلیلگران از تغییر شرایط آینده جهان و نظم نوین جهانی می گویند، اصلی ترین قدرت شرق در هنگام نزدیکی به خاورمیانه و در کنار رقیب منطقه ای ایران رویکرد نه چندان دوستانه ای در قبال ایران اتخاذ می کند.

چین و عربستان ۳۴ قرارداد سرمایه گذاری امضا کرده اند و در صورتی که رویکرد چین با همراهی عربستان در مقابل ایران سخت شود ممکن است مهم ترین منبع ارزی ایران در شرایط تحریم تحت فشار قرار بگیرد.

چین با اختلاف اولین مقصد صادرات ایران است و تغییر موضع اژدهای‌زرد در شرایط تحریمی و دوستی یوآن و ریال عربستان اگر به بازنگری در همکاری نفتی با ایران بینجامد برای صادارت نفت ایران نمی تواند خبر خوبی باشد. از نگاه برخی از مفسران این اتفاق ممکن است از این جهت که منابع ارزی را دچار اشکال کند برای قیمت در دلار تهران نگران کننده است.

قیمت جدید دلار اعلام نشد

در سمت رسمی بازار امروز هم سایت صرافی ملی  مانند روز گذشته قیمت جدید خرید و فروش دلار را اعلام نکرده بود. صرافی ملی در چند روز گذشته قیمت اعلام نکرده است. آخرین قیمت خرید دلار صرافی ملی که در چند روز اخیر اعلام شده  بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 33 هزار و 233 تومان بود و قیمت فروش دلار آمریکا 33 هزار و 567 تومان اعلام شد.

صعود نرخ دلار متشکل ارزی

قیمت دلار متشکل امروز مسیر رشد را طی کرد و به مرز حساس 34 هزار و 800 تومان رسید. این قیمت در مقایسه با عصر روز گذشته 750 تومان افزایش را نشان می دهد. 

قیمت دلار توافقی قد کشید 

نرخ دلار توافقی هم  امروز قد کشید  و در مقایسه با روز گذشته بالاتر بود. هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار امروز به صورت توافقی در زمان نوشتن این گزارش 34 هزارو 935 تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با روز قبل 158 تومان رشد را نشان می دهد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید