نفع ایران از گسترش تجارت با یوآن چین

جا برای نفت ایران تنگ می شود؟ /اثر توافق چین و اعراب بر قیمت دلار

کدخبر: ۵۴۰۸۱۹
توافق اخیر چین و اعراب سیاست خارجی ایران را با شوک روبرو کرده اما این توافق با رقبا برای ایران می تواند فرصت اقتصادی به خصوص در حوزه ارز داشته باشد.
جا برای نفت ایران تنگ می شود؟ /اثر توافق چین و اعراب بر قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، سفر رییس جمهور چین بازتاب های خبری زیادی را برای ایران داشت کارشناسان اقتصادی و سیاسی ایران از اخبار منتشر شده متعجب شده و برخی واکنش هایی را ابراز کردند. اما از منظر برخی فعالان، بازار ارز نسبت به این اخبار هم می تواند بدبین باشد هم خوش بین.

واکنش بدبینانه به سفر شی به عربستان

از منظر بدبینانه گروهی اشاره دارند:چین با اختلاف از اصلی ترین مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی ایران است که  در شرایطی به خاورمیانه نزدیک شده که رویکرد نه چندان دوستانه ای علیه ایران در کنار رقیب منطقه ای ایران اتخاذ کرده و با بیانیه روز قبل شورای همکاری خلیج فارس با همراهی رییس جمهور چین این نگرانی عمیق تر شده‌ است.

جا برای نفت ایران تنگ می شود؟

بلومبرگ، رویترز و سی ان ان در گزارشات خود از افزایش تجارت نفتی چین و عربستان نوشته اند، عربستان اولین صادرکننده نفت به چین است و افزایش تجارت نفتی میان دو کشور در کنار رویکردی که اتخاذ کرده‌اند ممکن است باعث شود تا با افزایش سهم عربستان از بازار نفت چین، جا برای نفت ایران تنگ شود، چین بزرگترین مشتری نفت ایران است و  نفت و محصولات پتروشیمی اصلی ترین محصولات صادراتی هستند که منابع ارزی ایران را تامین می کنند. به همین دلیل  در صورتی که افزایش تجارت نفتی چین و عربستان، تجارت نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد به خاطر تاثیری که می تواند بر منابع ارزی داشته باشد برای بازار ارز مطلوب نیست.

یوآن چین جای دلار را در کشورهای عربی می گیرد؟

در کنار اخبار منتشر شده الجزیره و العرب هم مدعی شدند که چین به دنبال آنست که کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس را راضی به جایگزینی دلار با یوان چین در مبادلات نفتی کند. در این نوع مبادله کشور‌ها برای دریافت یوان باید نفت را بفروشند و در ازای آن یوان دریافت کنند، روابط تجاری بر پایه ارز محلی  تا کنون موفقیت چندانی کسب نکرده  مشابه این قرارداد میان چین و روسیه و همچنین روسیه و هند هم بر قرار شده ولی بررسی سطح معاملات نشان میدهد که این نوع معاملات سهم خیلی کمی از قرار دادهای تجاری این کشورها دارد و تا کنون موفقیت آمیز نبوده است. ایران نیز تجارب نه‌چندان موفقی در جایگزینی سایر ارزها با دلار و یورو داشته است.

نفع ایران از گسترش تجارت با یوآن چین

در رابطه با کشورهای خلیج فارس و عربی شرایطی کمی متفاوت است برخی کشورها اشتیاق زیادی برای گسترش روابط با چین دارند  که در صورتی که سهم یوان در معاملات ارزی این کشورها گسترش پیدا کند و نقش چین پر رنگ تر شود، شرایط تحریم برای ایران می تواند راحت تر شود، در صورتی که استفاده از یوان در منطقه رایج شود از آن جایی که امارات اصلی ترین مبدا وارداتی ایران است و عراق نیز جزء شرکای تجاری اصلی کشور است، با گسترش تجارت با یوان چین در منطقه شرایط برای ایران که در استفاده از دلار تحت تأثیر شدیدترین تحریم هاست راحت تر می شود و با رایج تر شدن استفاده یوان در منطقه راحت تر نیازهای وارداتی ایران تامین خواهد شد و صادرات انجام می‌شود.

البته مهم ترین نکته حجم تجارت با یوان است باید دید سفر شی جین پینگ می تواند کشورهای عربی و حاشیه  خلیج فارس را متقاعد به معامله با یوان کند و حجم معاملات یوان به میزانی افزایش پیدا می کند که به یکی از ارزهای رایج منطقه ای تبدیل شود یا خیر؟ مطمئنا آنچه که نتیجه را مشخص خواهد کرد گذشت زمان و سیاست های اقتصادی ایران برای کنترل ریسک ها و استفاده از فرصت هاست.

صف های مقابل صرافی ها باز می گردند؟

دلا تهران روز قبل افزایش یافت اگرچه حباب قیمت دلار در بازارهای مرزی در محدوده ای است که نشان می دهد بازار ارز تحت فشار بالایی از جانب بازارهای مرزی نیست ولی حباب دلار در بازارهای رسمی رشد کرد که می تواند زمینه ساز افزایش تقاضای سفته سازی در این بازار و تشکیل صف ها در مقابل صرافی ها شود‌.

IMG_20221210_181104_779

IMG_20221210_181108_655

 رشد عجیب حباب ربع سکه

به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز شنبه اونس جهانی طلا تغییری را نداشت و در همان محدوده ۱۷۹۷ دلاری بدون تغییر ماند ولی سکه امامی با اشاره دلار جهش کرد بررسی حباب سکه امامی و ربع سکه نشان می دهد معاملات بازار طلا در مسیر معقول و منطقی گذشته قرار ندارد  و وارد مسیر هیجان شده است.  بررسی روند قیمت ها در بازار نشان می دهد که حباب ربع سکه نسبت به پایان آبان ده درصد رشد کرده است.

دو راهی بازار سرمایه

 شاخص کل در کانال یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی قرار گرفت و بازار سرمایه روز قبل سقوط کرد. شاخص کل با نزدیکی به مقاومت قیمتی موفق به شکست نشد به عقب برگشت حال معامله گران در حال ارزیابی توان شاخص و گروه ها هستند که در رابطه با موقعیت خود تصمیم گیری کنند، افزایش خبرهای خوش برای گروه خودرویی، بهبود ارزش معاملات خرد و تثبیت بالای کانال ۳۵۰۰ میلیارد تومانی و افزایش قیمت ارز خبر های مثبت برای بازار سهام است که در مقابل کاهش قیمت جهانی نفت، قطعی گاز صنایع پتروشیمی و فلزی و افزایش فشارهای سیاسی خارجی قرار گرفته است، تقابل نیروهای افزایشی و کاهشی در حمایت و مقاومت های پیش رو تعیین کننده جهت حرکت بازار سرمایه خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید