واریز سود سهام عدالت مشروط شد/چرا واریز سود به تعویق افتاد؟

کدخبر: ۵۴۱۰۳۳
دهم آبان‌ماه بود که سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی بورس واریز بخشی سود سهام عدالت در دو مرحله صورت خواهد گرفت که مرحله نخست آن به میزان ۵۰۰ هزار تومان برای هر مشمول بوده و قرار است تا پایان پاییز سال جاری واریز شود.
واریز سود سهام عدالت مشروط شد/چرا واریز سود به تعویق افتاد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، درحالی که قرار بود بخش نخست سود سهام عدالت تا پایان ماه جاری به حساب مشمولان واریز شود، آخرین اخبار از تعویق این فرایند حکایت دارد و زمان پرداخت آن مشروط به زمان پرداخت سود از سوی شرکت‌ها شده است.

دهم آبان‌ماه بود که سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی بورس واریز بخشی سود سهام عدالت در دو مرحله صورت خواهد گرفت که مرحله نخست آن به میزان ۵۰۰ هزار تومان برای هر مشمول بوده و قرار است تا پایان پاییز سال جاری واریز شود. بنا به گفته وزیر، واریزی مابقی سود که برای هر نفر متفاوت است نیز تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار نیست واریز بخش نخست در زمان وعده داده شده صورت بگیرد و زمان دقیق آن نیز مشخص نیست.

دلیل تعویق پرداخت سود چیست؟

در این راستا، حسین قربانزاده - رییس سازمان خصوصی‌سازی - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالتی اظهار کرد: مجامع شرکت‌ها در زمان‌های مختلف برگزار شد، مجمع برخی شرکت‌ها در خرداد، برخی دیگر در تیر و تعدادی از آن‌ها نیز در شهریورماه برگزار شد. طبق قانون تجارت شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود فرصت دارند.

وی افزود: بنابراین شرکت‌هایی که مهلت قانونی آن‌ها تمام شده است باید به تکلیف خود عمل و سود را واریز کنند اما برخی شرکت‌ها که طبق قانون مهلت دارند می‌توانند واریز نکنند. به طور کلی برآوردها این بود که از ۶۰ هزار میلیارد تومان سودی که باید از سوی شرکت‌ها پرداخت شود، ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان پاییز وصول شود اما تا کنون بخشی از آن محقق شده است. شرکت سپرده گذاری باید باقی مانده سود را از شرکت‌ها وصول کند.

در این راستا، بررسی‌های ایسنا حاکی از آن است که از میان ۳۶ شرکت سهام عدالتی، تنها پنج شرکت که عمدتا شرکت‌های کوچکی بوده‌اند سود خود را واریز کرده‌اند. بنابراین فقط چهار درصد سود وصول شده است. با توجه به این موضوع نمی توان زمان دقیقی برای پرداخت سود سهام عدالت متصور شد و همه چیز به فرایند واریز سود از سوی شرکت‌ها بستگی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید