نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24 آذر

15 کمپانی نفتی برنده مزایده نفتی ایران شدند

کدخبر: ۵۴۱۴۹۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
15 کمپانی نفتی برنده مزایده نفتی ایران شدند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 آذر 1352؛ 15 کمپانی نفتی برنده مزایده نفتی ایران شدند

شرکت ملی نفت اطلاع داد که با 10 کمپانی نفتی دیگر که در مزایده نفتی شرکت ملی نفت شرکت کرده بودند، قرارداد بسته است.

درنتیجه برنده مزایده 470 هزار بشکه نفت روزانه شرکت ملی نفت 15 کمپانی نفتی هستند.

اعلامیه شرکت ملی نفت حاکی است که براساس ترتیباتی که از طرف این شرکت جهت فروش نفت خام در 6 ماه اول سال 1974 از طریق مزایده بین‌المللی داده شده بود، جمعا 64 متقاضی در مزایده مربوط شرکت کردند و پیشنهادهای خود را تا ساعت 12 روز 19 آذرماه که در دعوتنامه‌های مربوطه مقرر شده بود، تسلیم شرکت ملی نفت ایران کردند.

برای اعلام نتایج مزایده که روز 29 آذر تعیین شده بود با 15 شرکت از کشورهای آمریکایی، اروپایی و ژاپن قرارداد فروش برای نفت خام‌های مورد مزایده در 6 ماه اول سال 1974 به امضا رسید.

قیمت‌های مورد قرارداد که در مورد کلیه خریداران یکسان اعمال شده است، بدین شرح است:

- نفت سبک صادراتی 34 درجه          هفده دلار و چهار سنت (17.04 دلار)

- نفت سنگین صادراتی 31 درجه        شانزده دلار و چهار سنت (16.04 دلار)

- نفت رستم رخش 36 درجه              هفده دلار و سی‌و‌چهار سنت (17.34 دلار)

- نفت ساسان 34 درجه                   شانزده دلار و بیست سنت (16.20 دلار)

- نفت داریوش 34 درجه                  شانزده دلار (16 دلار)

- نفت بهرگانسر نوروز 27 درجه          چهارده دلار هر بشکه (14 دلار)

- نفت سیروس  19 درجه                 نه دلار هر بشکه (9 دلار)

24 آذر 1372؛ جامعه اروپا و آمریکا به توافق کلی در پیمان «گات» دست یافتند

آمریکا و جامعه اروپا در ژنو اعلام کردند که به یک توافق کلی در مورد اختلافاتی که مانع از به نتیجه رسیدن «دور اروگوئه» (گات) می‌شد، دست یافته و تصمیم گرفته‌اند که مساله رادیو-تلویزیون را از مذاکرات حذف کنند.

«میکی کانتور» و «لئون برتیان» مذاکره‌کنندگان آمریکا و جامعه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، تاکید کردند که تنها توافق‌های محدودی در زمینه‌های مختلف ازجمله هوانوردی، خدمات دریانوردی و نساجی به‌دست آمده است.

کانتور گفت: ما به یک توافق کلی رسیده‌ایم. وی ادامه داد: در مورد رادیو-تلویزیون به توافقی دست نیافتیم.

برتیان نیز اظهار کرد که توافق آمریکا به جامعه اروپا درباره گات امکان به نتیجه رسیدن دور اروگوئه را در امروز (چهارشنبه) 15 دسامبر فراهم خواهد آورد.

به این ترتیب بزرگ‌ترین مور آزادسازی در تاریخ تجارت جهانی با امضای توافقنامه گات توسط 117 کشور شرکت‌کننده در دور اروگوئه تضمین خواهد شد.

در ارتباط با خدمات مالی، آمریکا حمایت اروپایی‌ها در نبرد علیه کشورهای آسیایی را به‌دست آورد.

این کشورها حق دارند که 18 ماه منتظر شیوه باز شدن بازارهای بانکی و بیمه سایر کشورها باشند.

در زمینه هوانوردی، همان‌طور که اروپایی ها می خواستند توافق سال 1992 بین اروپا-آمریکا در مورد هواپیماهای غول‌پیکر به قوت خود باقی خواهد بود.

این توافق، مبلغ سوبسیدهای مستقیم و غیرمستقیم مربوط به هواپیماهای با بیش از 100 سرنشین را محدود می‌کند.

در مورد سازمان جهانی تجارت، آمریکا و جامعه اروپا به توافقی دست یافتند که طبق آن، سازمان مذکور، مسوول توسعه و آزاد شدن تجارت جهانی، رعایت مصوبات دور اروگوئه و حل و فصل مناقشات تجاری احتمالی خواهد بود.

آمریکا و جامعه اروپا متعهد شده‌اند که در مورد حمل‌ونقل دریایی، هیچ پیشنهادی نکنند. همچنین در زمینه نساجی بحث در مورد گشایش بازارها همچنین جاری است. تا پایان سال 95، قدرت‌های بزرگ تجاری غرب، بازارهای خود را به کمک توافقنامه‌ای که سهم واردات بزرگ منسوجات از کشورهای در حال توسعه را تعیین می‌کند، حفظ خواهند کرد.

در همین حال، گزارش می‌رسد که ژاپن، سومین صادرکننده کره زمین، دیروز درهای این جزیره را به روی برنج خارجی گشود؛ زیرا قصد دارد که با امضای قرارداد گات، در عرصه آزاد شدن تجارت جهانی جزو فاتحان باشد.

این حرکت نمایشی ژاپن در دور اروگوئه یکی از پایگاه‌های ژاپن، برای ممانعت از ورود کالاهای خارجی را فرو ریخت. نخست‌وزیر ژاپن گفت: این کشور از تجارت آزاد چندجانبه سود بسیاری برده است.

24 آذر 1382؛ پایان کار صدام

صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق ساعت 8 صبح روز گذشته در زیرزمین خانه‌ای واقع در تکریت (شهر زادگاهش) توسط نیروهای نظامی آمریکا مستقر در عراق، دستگیر شد.

پل برمر، حاکم غیرنظامی عراق در جریان یک کنفرانس خبری دستگیری رئیس‌جمهور سابق عراق را تایید کرد و گفت: صدام در حالی که در زیرزمین خانه‌ای در یک شهرک در 25 کیلومتری تکریت بود، دستگیر شد.

ژنرال ریکاردو سانچز، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نیز در این کنفرانس خبری گفت که بازداشت صدام حسین توسط یگان ویژه نیروهای لشکر 21 ارتش آمریکا انجام شده است.

برخی از اعضای شورای حکومتی عراق نیز که در کنفرانس خبری یادشده حضور داشتند، اعلام کردند که صدام‌حسین در دادگاهی در داخل عراق محاکمه خواهد شد.

به گفته مسوولان آمریکایی، رئیس‌جمهور سابق عراق، صدام حسین هم اینک در بازداشت نیروهای ارتش آمریکاست و با آنها همکاری نیز می‌کند.

در گزارش‌های اولیه، خبر دستگیری صدام از قول جلال طالبانی، رئیس اتحادیه میهن کردستان عراق اعلام شده بود. به دنبال آن احمد چلبی، عضو شورای حکومتی عراق و تونی بلر، نخست‌وزیر انگلستان پس از قطعی شدن هویت صدام در آزمایش‌های ژنتیکیف دستگیری او را تایید کردند.

24 آذر 1392؛ سه سناریوی دولت برای تحریم‌ها

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از سه سناریوی دولت برای شرایط احتمالی کشور در آینده خبر داد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به این پرسش که اگر توافقنامه ژنو لغو شود یا در محدودیت‌های بین‌المللی تغییری صورت گیرد، بودجه 93 چه قدر انعطاف دارد که خود را با تغییرات احتمالی وفق دهد؟ گفت: سه احتمال را برای شرایط کشور از نظر بین المللی پیش‌بینی کرده‌ایم که در این راستا سه سناریو تعریف شده است: سناریوی اول تداوم روند موجود است. در این سناریو ما براساس موقعیت فعلی به جلو حرکت می‌کنیم و در بودجه نیز فروضی که در نظر گرفته‌ایم بر همین مبنا است.

معاون رئیس‌جمهور در بیان سناریوهای دوم و سوم نیز گفت: دومین سناریو این است که وضعیت کنونی تغییر می‌کند و محدودیت‌ها برداشته می‌شود، برای این وضعیت نیز برنامه داریم چون واقعا گرچه ما به‌دنبال آن هستیم که این شرایط تداوم نیابد، اما به لحاظ اقتصاد سیاسی افزایش یکباره درآمدها از محل فروش نفت و گشایش در تجارت خارجی، می‌تواند چالش‌آفرین باشد.

اما سناریوی آخر این است که خدای ناکرده وضعیت به سمت بدتر شدن برود. برای این بخش نیز ما برنامه آماده کرده‌ایم که اگر صادرات نفت کمتر از این میزان شود، چه باید کرد. اگر اجازه ندهند برخی کالاهای اساسی وارد شود، چه کنیم؟ پس می‌بینید همکاران بنده در معاونت برنامه‌ریزی برای هر نوع احتمال برنامه‌ریزی‌های خود را شروع کرده و این گونه نیست که بنا را بر این گذاشته باشیم که ببینیم در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد، آن گاه بنشینیم و فکر کنیم که کشور چگونه اداره شود.

بازار مسکن در کف قیمت

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد: میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران هم‌اکنون به کمتر از 3 میلیون و 900 هزار تومان رسیده که در مقایسه با نقطه اوج قیمت در خرداد 92، حدود 11 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: اطلاعات سامانه رهگیری مسکن نشان می‌دهد موتور تحریک قیمت در بازار مسکن تهران از زمستان سال گذشته تحت‌تاثیر تشدید التهاب قیمت سکه و دلار شتاب گرفت و در بهار امسال با تشکیل حباب در قیمت مسکن، منحنی قیمت با رشد بی‌سابقه 71 درصدی به بالاترین سطح خود رسید، طوری که در خردادماه هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران به طور میانگین 4 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد، اما از تیرماه مسیر نوسان قیمت‌ها تغییر جهت داد و با شیب نسبتا تند ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی را به سطح پاییز و اوایل زمستان سال گذشته برگرداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید