در چهارمین رویداد دایان «ایمینو» 5 دانش بنیان ارائه توانمندی کردند

معرفی طرح های نوآورانه «فرآوری» به بخش معدن و صنایع معدنی

کدخبر: ۵۴۴۰۱۳
اقتصادنیوز: چهارمین رویداد همرسانی «دایان» با محوریت زنجیره فرآوری مواد معدنی به همت ایمینو با همکاری مدیریت‌های تخصصی معادن و صنایع معدنی ایمیدرو و طرح عناصر نادرخاکی در راستای معرفی توانمندی 5 شرکت دانش‌بنیان این عرصه برگزار شد.
معرفی طرح های نوآورانه «فرآوری» به بخش معدن و صنایع معدنی

به گزارش اقتصادنیوز ، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت فناور و دانش‌بنیان فعال در عرصه فرآوری در چهارمین رویداد دایان فرصت‌ها و چالش‌های فناورانه خود را مطرح کردند و احصای نیاز واحدهای تولیدی و تسهیلگری ارتباط میان نوآوران، مدیران و سیاستگذاران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حسین منصوری، مجری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ( ایمینو) در چهارمین رویداد همرسانی دایان با اشاره به دلایل الزام به نوآوری بخش معدن ایران مطرح کرد: در حال حاضر معادن دنیا به سمت بهره‌مندی از روش‌های نوین فرآوری محصولات معدنی با استفاده از فناوری‌های جدید رفته‌اند و نوآوران در راستای ارتقای ارزش افزوده و فرآوری‌های جدید منابع معدنی طرح های نوآورانه ارائه می‌کنند که این دانش و فناوری نیازمند حمایت تمامی بازیگران بخش معدن است.

او افزود: در این راستا ایمینو درصدد است با سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی و توسعه بازار به ایجاد و خلق استارتاپ‌ها، توسعه کسب‌وکارهای نوپا، تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و برای اینکه به این اهداف جامعه عمل بپوشاند، نیازمند تعریف و به‌کارگیری سیاست‌های حمایتی از سوی بنگاه‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی نسبت به استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌هاست. به همین خاطر تلاش داریم با برگزاری سلسله رویدادهای نوآورانه، فرصت‌ها و چالش‌های تولید و بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی و معرفی کنیم.

منصوری با اشاره به محوریت فرآوری در چهارمین رویداد دایان «ایمینو» ادامه داد: با توجه به اهمیت به‌کارگیری روش‌های نوین در فرآوری مواد معدنی و ارتقای ارزش افزوده در تولید محصولات معدنی درصدد شدیم تا با انتشار فراخوان و غربالگری شرکت‌های دانش‌بنیان بخش معدن 8 شرکت را شناسایی و با برگزاری نشست‌های کارشناسی توانمندی 5 شرکت را در این رویداد آماده ارائه کنیم؛ چرا که بر این باور هستیم برگزاری چنین رویدادهایی تخصصی در زیست‌بوم نوآوری بخش معدن به تحقق هدف توسعه بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک خواهد کرد.

سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است

در ادامه مجید وفایی فرد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با تاکید بر رویکردهای نوآورانه در پژوهش و توسعه فناوری در عرصه فرآوری مواد معدنی اظهار کرد: سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد است که بخش عمده آن نیز متعلق به صنایع دفاعی است. در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته همچون کره جنوبی سهم پژوهش و توسعه فناوری از تولید ناخالص داخلی این کشورها بین ۴.۵ تا پنج درصد است.

او با تاکید بر لزوم نگاه منطقه‌ای، ملی و فرامنطقه‌ای، همچنین جلوگیری از موازی‌کاری و اتلاف منابع در پژوهش‌ها بیان کرد: رویکرد زیست بوم فناوری یکی از رویکردهای نوین برای اصلاح فرایندها و رفع چالش‌هاست. با توجه به رقابتی شدن محیط کسب‌وکار در دهه‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ با وجود دسترسی به منابع مالی و کانال های توزیع با دیوان‌سالاری، لختی و عدم انعطاف‌پذیری روبه‌رو هستند در حالی ‌که شرکت‌های کوچک فناوری محور با وجود انعطاف‌پذیری و توانمندی نوآوری سطح بالا با کمبود منابع و عدم دسترسی به بازار مواجه هستند و هر دو گروه برای بقای خود در بازار نیاز به همکاری متقابل دارند.

وفایی فرد با اشاره به شکل گیری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از ۱۸ سال گذشته گفت: از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز از سال ۹۷ می‌توان به نقش‌آفرینی در فرآیند اکتشاف پهنه‌های اکتشافی ایمیدرو، ارائه خدمات به بخش خصوصی، توسعه پژوهش‌های کاربردی در حوزه فرآوری مواد معدنی و مطالعات بهینه سازی فراوری عناصر نادر خاکی و استراتژیک اشاره کرد. ایمینو با برگزاری چنین رویدادهایی قصد دارد بسترسازی خوبی برای ایجاد زیست بوم همکاری‌های فناورانه میان شرکت‌های بزرگ و کوچک فناوری محور با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد.

تولید اکسید منیزیم از ماده معدنی دولومیت

در ادامه این رویداد، محمد مهدی وکیل، مدیرعامل شرکت تیتانیوم صنعت شریف به توانمندی مجموعه خود در زمینه طراحی و مهندسی فرآیندهای پیشرفته تولید مواد معدنی پرداخت و عنوان کرد: ما در زمینه فروش دانش فنی تولید رنگدانه دی اکسید تیتانیوم و طراحی مهندسی نخستین خط تولید رنگدانه آن به سفارش ذوب آهن پاسارگاد کسب تجربه کرده‌ایم و در حال حاضر پروژه راه‌اندازی خط تولید اکسید منیزیم از ماده معدنی دولومیتی را در دست داریم.

او افزود: مشتریان ما کارخانجات و شرکت‌های بزرگ فعال در صنایع معدنی هستند و می‌توانیم نیاز صنایع تولیدکننده آجرهای نسوز، شرکت‌های تولیدکننده کودهای منیزیم و تولیدکنندگان خوراک‌های دامی منیزیم را پوشش دهیم. یکی از چالش‌های ما تامین سرمایه 15 میلیارد تومانی برای راه‌اندازی خط تولید سالانه 5 هزار تن اکسید منیزیم است.

ارائه خدمات در راستای پایش و حسابرسی متالورژیکی

محمدرضا خالصی، رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان طلاوران در ادامه با اشاره به مزایای پایش و حسابرسی متالورژیکی مطرح کرد: شرکت ما سامانه جامع پایش و حسابرسی متالورژیکی را راه اندازی کرده است؛ زیرا اغلب معدنکاران با چالش حسابرسی و فنی روبه‌رو هستند و نمی‌توانند پایش مناسب و محاسبه درستی از تناژ و عیار محصول نهایی و باطله‌ها داشته باشند و ما با بازدید میدانی و جمع‌آوری اطلاعات، ارزیابی سیستم اندازه‌گیری و نمونه‌برداری، ارتقای سیستم اندازه‌گیری، تهیه دستورالعمل‌ها، توسعه سیستم یکپارچه حسابرسی متالورژیکی و آموزش و نظارت بر علملکرد خدمات پایش فرآیند و حسابرسی متالورژیکی کارخانه‌های فرآوری را ارتقا می‌دهیم.

او افزود: تفاوت ما با رقبای بین‌المللی، ارائه خدمات به جای ارائه نرم‌افزار است و نرم‌افزار ما برای هر کارخانه بومی می‌شود و تیم تحقیق و توسعه‌ ما پیوسته در حال بررسی و کشف روش‌های جدید برای دستیابی به بیشترین اطلاعات با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن است.

تخلیص و فرآورده سازی فلزات گرانبها

در ادامه محمد سلیمیان، مدیرعامل شرکت رازان اکسیر شریف با اشاره به محورهای فعالیت دانش‌بنیان محور شرکت عنوان کرد: شرکت ما در زمینه طرح بازیافت، تخلیص و فرآورده‌سازی فلزات گرانبها فعالیت دارد و با توجه به تحریم ایران در زمینه فلزات گرانبها، نیاز ایران به فلزات گرانبها جهت تولید کاتالیست، نیاز ضروری صنایع دیگر به فلزات گرانبهای خالص، نیاز صنایع دارویی به فلزات گرانبهای خالص و نیاز به ارائه محصول در تراز استاندارد جهانی ما با ایجاد مرکز صنعتی در راستای استحصال یا بازیافت، تخلیص و فرآورده‌سازی توانسته ایم خدمات و محصولاتی داشته باشیم.

او با اشاره به مصرف بیش از 12 تن فلزات گرانبها در ایران مطرح کرد: مصرف سالانه فلز رودیوم در ایران صد کیلوگرم است و بازار بالفعل آن سالانه 2 کیلوگرم تخمین زده می‌شود. بازار هدف شمش 99.99 درصد شرکت ما جواهرسازان، بنکداران فلزات گرانبها، صنایع نظامی، صنعت خودرو، فولاد، صنایع دارویی و ... هستند. همچنین مشتریان فرآورده‌های فلزی ما شرکت‌های تولیدکننده اعم از خودرویی، پالایشگاهی و پتروشیمی محسوب می‌شوند و خدمات تخلیص ما به معادن استخراج کننده فلزات گرانبها و کارخانه‌های تولید طلا و جواهر ارائه می‌شود.

روش‌های نوآورانه در فرآوری باطله‌ها

سارا جلیلی، مدیرعامل شرکت مهندسی فرآور فلزات ثمین دیگر شرکت دانش‌بنیان توانمند در این عرصه با اشاره به اقدامات مجموعه خود برای بازیافت فلزات با ارزش از پسماندها و منابع معدنی کم‌عیار بیان کرد: ما با استفاده از شیوه‌های نوآورانه و خلق ارزش افزوده سعی داریم فرآوری مواد معدنی را در مجموعه‌ها متحول کنیم و این روش‌های نوآورانه با رعایت الزامات زیست‌محیطی و استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات کم‌آب‍‌بر هزینه‌های معدنکاری را کاهش می‌دهد. مجموعه «ثمین» در فرآوری فلزات نیکل، کبالت و عناصر نادر خاکی فعالیت داشته و با آنالیز رفتار باطله‌های معدنی، امکان‌سنجی طرح، طراحی، ساخت و اجرا تا تولید محصول نهایی مواد تجربه دارد.

او افزود: چالش ما عدم امکان حضور در پروژه‌های پایلوت و نیمه صنعتی شرکت‌های معدنی و فرآوری به دلیل سیستم بسته اداری، بروکراسی و عدم اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان است. از سویی عدم توان تامین مالی برای اجرای پروژه‌های بزرگ، مشکلات ورود به شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع وابسته و عدم اولویت شرکت ‌ا در توجه به پسماندها و کم‌عیار معدنی چالش‌های دیگر مجموعه ماست.

تولید پنتا اکسید وانادیوم از پسماندهای صنعتی

در ادامه رویداد دایان شایا شریف جواهری از شرکت سرآمد استیل ایرانیان به توانمندی و فعالیت‌های مجموعه پرداخت و عنوان کرد: شرکت ما متمرکز در تولید پنتا اکسید وانادیوم از پسماندهای صنایع است و وانادیوم در چرخه تولید به افزایش استحکام فولاد به عنوان مهم‌ترین ویژگی، پوشش‌های ضدخوردگی در صنایع نفت و گاز، سپرهای ضد تشعشع در صنایع هسته‌ای و ... کاربرد دارد.

او گفت: کمبود منابع معدنی وانادیوم که نوعی آلیاژ فلزی محسوب می‌شود که در مقابل عوامل مخرب از جمله حرارت بالا، ضربه، پیچش و خمش مقاوم است، اهمیت استحصال آن را دو چندان می‌کند. از سویی استحصال عناصر ارزشمند از پسماندهای صنعتی سبب می‌شود از خام‌فروشی و خروج از ارز جلوگیری شود. ما برای توسعه فعالیتمان نیاز به تامین مواد اولیه، تامین سرمایه و تامین مواد اولیه با قیمت بالاتر از قیمت جهانی داریم.

چهارمین رویداد همرسانی دایان به همت ایمینو و با همکاری مدیریت‌های تخصصی ایمیدرو همچنین با حضور مدیران بخش خصوصی، دانشگاهیان، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتابدهنده‌ها و اصحاب رسانه صبح روز 29 آذرماه در سالن همایش ایمیدرو برگزار شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید