بازگشت سهامداران به بورس/ سبقت بورس از بازارهای موازی؟

کدخبر: ۵۴۴۸۲۹
در‌حالی‌که گفته می‌شود خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت طی روزهای اخیر شدت گرفته، سوال اصلی اینجاست که این پول‌ها به کجا رفته‌اند؟ با توجه به همزمان شدن این موضوع با رشد شاخص کل در بازار سرمایه و نزدیک شدن شاخص کل به کانال ۶/۱میلیون واحد، این خوش‌بینی وجود دارد که این سرمایه‌ها یا دست‌کم بخشی از آنها به سمت بازار سرمایه آمده باشند.
بازگشت سهامداران به بورس/ سبقت بورس از بازارهای موازی؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی دارند، اما در این مورد که بخشی از این پول به سمت بازار سرمایه آمده باشد اتفاق نظر وجود دارد. ورود نقدینگی به بازار سرمایه در صورت ادامه‌دار بودن تاثیرات مثبت بلندمدتی خواهد داشت و به اعتقاد برخی نه‌تنها می‌تواند عقب‌ماندگی بازار را جبران کند بلکه آن را از سایر بازارهای موازی جلو بیندازد. مسلم آنکه رشد فزاینده تورم باعث شده رفته‌رفته افراد پول خود را از مقاصدی که بر اساس نرخ بانکی سود می‌دهند، مانند صندوق‌های با درآمد ثابت، خارج کنند. گرچه بازار دلار نیز از مقاصد مهم این سرمایه‌ها به شمار می‌آید اما بازار سرمایه نیز اخیرا نسبت به این سرمایه‌ها آغوش بازی داشته است.

خروج به نفع بورس؟

سبقت بورس از بازارهای موازی؟

 تا آنجا که برخی از کارشناسان می‌گویند چنانچه قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز تصویب و اجرا شود و دست واسطه‌های بازارهای موازی، مانند دلار و سکه، کوتاه شود احتمال جذب بیش از پیش نقدینگی توسط بازار سرمایه وجود دارد و با دیدی خوش‌بینانه می‌توان آنچه را در سال‌های ۹۸ و ۹۹ شاهد بودیم در ابعادی با وسعت کمتر و معقولانه باز هم شاهد باشیم. نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام، در این خصوص گفت: به موازات خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت، ما شاهد افزایش ارزش معاملات و رشد شاخص کل و همچنین ورود پول به بازار سهام بودیم. این موضوع نشان می‌دهد پول‌هایی که از صندوق‌های درآمد ثابت در حال خروج‌اند عمدتا صرف خرید سهام و رشد بازار سرمایه می‌شوند و این گمانه‌زنی که این پول‌ها به سمت بازارهای موازی بروند خیلی محتمل نیست. 

وی ادامه داد: اتفاقی که تا الان افتاده این است که ما از ابتدای آبان‌ماه شاهد موج صعودی در بازار سرمایه بوده‌ایم و شاخص کل از محدوده یک‌میلیون و ۲۴۰هزار واحدی حداقل ۳۰۰هزار واحد رشد کرده و از نظر درصدی بسیاری از پرتفوها موفق شدند بازدهی‌های بالاتر از این و همچنین بیشتر از رشد دلار و سکه را کسب کنند. این موضوع باعث جذاب شدن بازار سرمایه بوده و خواهد بود؛ منتها این ابتدای روند نیست و ما در میانه روند هستیم. زمانی‌که بازار سهام در ابتدای آبان‌ماه به‌شدت ارزنده بود، زمانی بود که حقیقی‌های درشت و حقوقی‌های باتجربه خرید می‌کردند و کمتر شاهد ورود نقدینگی به بازار و خرید سهام بودیم؛ اما این روزها با اضافه شدن متغیر ورود پول به بازار سرمایه شاهد این هستیم که روند فعلی بازار شتاب بیشتری گرفته است.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: اما از طرفی چون از نظر تکنیکالی و روانشناسی بازار سهام تا دو هفته آینده به محدوده مقاومتی یک‌میلیون و ۶۰۰ تا یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار واحد خواهد رسید، انتظار می‌رود در این زمان بخشی از سهامداران اقدام به سیو سود کنند و فروشنده باشند. بنابراین در تضارب آرایی که شکل خواهد گرفت، من انتظار افزایش ارزش معاملات و جذاب شدن مجدد بازار سرمایه و داغ شدن آن را دارم. اما بزرگ‌ترین سوالی که سهامداران بازار سرمایه در حال حاضر در ذهن دارند این است که آیا شاخص کل موفق به شکست محدوده ۶/۱میلیون واحدی خواهد شد یا خیر. من خوش‌بین هستم از نظر تکنیکالی و با در نظر گرفتن شرایط بنیادی، بازار سرمایه نوساناتی حول محدوده ۶/۱میلیون واحد تا یک‌میلیون و ۶۵۰هزار واحد داشته باشد و در این میان نوسانات قیمتی نیز محتمل است.

اما به گمانم این بار شاخص کل موفق خواهد شد این محدوده را بشکند و تا پایان سال به سمت یک‌میلیون و ۸۰۰هزار واحد حرکت کند. میرزایی خاطرنشان کرد: در خصوص خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت باید در نظر بگیریم که تورم در جامعه ما وارد فازهای بالاتر و مخرب‌تری شده، و اگر میانگین تورم در دهه‌های اخیر حدود ۲۰درصد بوده است در سال‌های اخیر به بیش از ۴۰درصد رسیده و همچنین امروز شاهد این هستیم که به رشدهای بیشتر نیز تمایل دارد. بنابراین سرمایه‌گذاری در بازارهایی که بر مبنای نرخ سود بانکی محاسبه می‌شوند، از جمله صندوق‌های با درآمد ثابت، جذابیت خود را از دست داده است و سود منفی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.

بنابراین افراد ترجیح می‌دهند در شرایطی که ارزش ریال با سرعت بالا رو به افت است، به سمت دارایی‌هایی بروند که بتوانند خود را در برابر تورم ایمن کنند. وی ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که بازار سرمایه به دلیل ساختاری که دارد می‌تواند سرمایه سرمایه‌گذاران را از تورم حفظ کند و از آن سبقت بگیرد. بنابراین بازار سرمایه نسبت به بازارهای غیرمولد، از جمله طلا و سکه و حتی مسکن، بازار جذاب‌تری است؛ البته در بلندمدت. بنابراین این تمایل که پول به سمت بازار سرمایه بیاید وجود دارد؛ حال اینکه در بازار سرمایه چه گروه‌هایی جذاب‌تر باشند مستلزم این است شرایط را ریزتر نگاه کرد.

صنایع جذاب

در محدوده فعلی، گروه خودرویی کماکان جزو گروه‌های جذاب متوسط به بالاست و نسبت به کلیت بازار تک‌سهم‌هایی در این گروه وجود دارد. در سایر سهم‌های ریالی نیز برخی از سهم‌ها می‌توانند بازدهی بالایی نصیب سهامداران کنند. این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: اگر بخواهیم از دید دلاری در نظر بگیریم، باید به سمت سهامی برویم که تاثیر بیشتری روی شاخص دارد. اخیرا دو صندوق هم به بازار سرمایه اضافه شده که رویش و ریزش بازار سرمایه را به صورت اهرمی در خود لحاظ می‌کنند. بنابراین برای سرمایه‌گذارانی که انتظار رشد شاخص را با توجه به تورم و افزایش نرخ دلار دارند، استفاده از این صندوق‌ها می‌تواند یک روش پربازده باشد؛ البته با ریسک بیشتر.

میرزایی عنوان کرد: بدبین نیستم که بازار سرمایه به رشد خود ادامه دهد و حتی نسبت به بازارهای رقیب خود به مرور جذابیتش را افزایش دهد؛ جذابیتی که متاسفانه به‌رغم ارزندگی در یکی دو سال اخیر، از دست رفته است. بنابراین خوش‌بین هستم که بورس در ادامه نسبت به بازارهای رقیب بهتر عمل کند و جذاب‌تر باشد. در این میان یک متغیر و یک موضوع بسیار مهم هست که می‌تواند در ماه‌های آینده در خصوص نسبت حرکت بازارها نسبت به یکدیگر نقش بازی کند و آن هم تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است. این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: در صورت تصویب این قانون و اجرای آن، افرادی که در بازارهای دارایی‌محور موازی بازار سرمایه، از جمله ملک، خودرو، طلا و ارز، سرمایه‌گذاری می‌کنند، مشمول این مالیات می‌شوند.

اگر این موضوع با حمایت مجلس و پیگیری دولت به شکلی که بازدارنده رفتار واسطه‌گرایانه سرمایه‌گذاران این بازارها باشد اجرا شود، می‌تواند به‌شدت بازارها را کنترل کند. در این شرایط من بدبین نیستم که رشدهای نزدیک به اتفاقات سال ۹۸ و ۹۹ را دوباره  در بازار سهام ببینیم؛ چرا که در صورت تصویب و اجرای این قانون، نقدینگی قابل‌توجهی به بازار سرمایه سرازیر می‌شود. بنابراین رشد نسبتا بهتر بازار سرمایه جزو گزینه‌های محتمل پیش روست.

 

اخبار مرتبط

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید