بازار مسکن چقدر تحت تاثیر قیمت دلار است؟

کدخبر: ۵۴۵۶۰۶
اقتصادنیوز: تحقیق میدانی از وضعیت بازار ملک نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر حتی خریدهای سرمایه‌‌ای نیز با لحاظ احتیاط نسبی صورت می‌گیرد.
بازار مسکن چقدر تحت تاثیر قیمت دلار است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد قیمت‌‌های پیشنهادی در دو ماه اخیر افزایش قابل توجهی داشته و خریداران سرمایه‌‌ای ملک نیز اگرچه به معامله تمایل دارند اما در انتخاب ملک با قیمت معقول دقت و از اقدام عجولانه پرهیز می‌کنند.

شاید همین رفتار گروه غالب خریداران بازار مسکن پایتخت در آذر ماه بوده که سبب شده تورم ماهانه مسکن حدود نصف این رقم در آبان ماه باشد. اما در عین حال آنچه بدیهی است این است که متغیر پیشران اصلی در بازار معاملات مسکن در ماهی که گذشت، وضعیت بازار ارز بوده است. بازار مسکن پایتخت در دوره‌های گذشته نیز تحت تاثیر جهش ارزی قرار گرفته است؛ کمااینکه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مهم‌ترین پیشران بازار، حاکمیت هیجان ارزی در آن مقطع زمانی بود.

اما موضوعی که در گزارش رسمی وضعیت بازار مسکن در آبان و آذر ماه مشهود شده و سیاستگذار باید به آن توجه کند این است که تاثیرپذیری فعالان این بازار از تغییرات قیمت ارز به مراتب بیشتر از گذشته است و آنها بلافاصله پس از دریافت نخستین نشانه‌های پرنوسان شدن نرخ دلار، رفتار خود را بر این اساس تنظیم می‌کنند.

مقایسه بازدهی بازارهای چهارگانه اصلی سرمایه‌‌گذاری در کشور نیز نشان می‌دهد مسکن در رده‌‌بندی بازدهی ماهانه طی آخرین ماه پاییز در رتبه آخر ایستاده است. طی آذر ماه صدرنشین رده‌‌بندی بازارها سکه بود که سرمایه‌‌گذاران در این بازار از انتفاع ۱۵ درصدی برخوردار شدند. پس از آن دلار با بازدهی ماهانه ۱۰ درصدی و بورس با بازدهی ماهانه ۶ درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند و در نهایت مسکن با ۹/ ۲ درصد بازدهی در رتبه چهارم رقابت میان بازارها در یک ماه پاییز قرار گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید