بررسی قیمت دلار و سکه در نیمه دوم دی ۱۴۰۱

برف و سرما هم از گرمی بازار سکه و ارز نکاست!

کدخبر: ۵۴۹۹۳۵
اقتصادنیوز: در روزهای پایانی هفته چهارم دی ماه 1401 ورق در بازار دلار و سکه برگشت و تصمیم پارلمان اروپا درباره ایران و سپاه باعث شد نرخ دلار و سکه بار دیگر صعودی شود. برخی از معامله گران می گفتند فرزین هرچه رشته بود پنبه شد!
برف و سرما هم از گرمی بازار سکه و ارز  نکاست!

به گزارش اقتصادنیوز ؛روند صعودی قیمت دلار که در پاییز 1401 شروع شده بود به اولین ماه زمستان هم رسید.

در بخش اول گزارش با تیتر اثر انتخاب فرزین بر بازار دلار و سکه به بررسی روند  بازار سکه و طلا در نیمه اول دی ماه پرداخته شد. 

 حال در بخش دوم گزارش نیمه دوم دی ماه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

بازیگران ارزی تهران در هفته سوم دی ماه منتظر بودند که بازار کف قیمت خود راتعیین کند. از سوی دیگر بانک مرکزی  در اطلاعیه اعلام کرد به مناسبت ایام باسعادت میلاد حضرت زهرا «س» و روز زن، تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود.

نگاه بازار دلار به حراج ربع سکه 

بازیگران دلار منتظر بودند روند حراج ربع سکه و استقبال از این حراج را مشاهده کنند. آن ها تصور می کردند در صورتی که نرخ ربع سکه در حراج فاصله معناداری از نرخ بازار داشته باشد، بخشی از معامله گران ارزی به طور موقت به سوی حراج خواهند شتافت و میزان نقدینگی در بازار آزاد ارز کاهش خواهد یافت. از نگاه آن ها، چنین اتفاقی می توانست به صورت تاثیرگذاری، توان افزایشی های بازار دلار را کاهش دهد.با این حال بررسی ها نشان می دهد که از این اقدام بازار ساز در روزهای سرد زمستانی استقبالی نشد. 

طلا دلار و سکه

 طی سه روز عرضه حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد. بدین ترتیب قیمت روز اول، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، روز دوم، ۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان و روز سوم ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود.

با این حال در بازار آزاد قیمت ربع سکه تا 9 میلیون و 600 هزار تومان بالا رفت و عصر پنجشنبه 29 دی ماه در محدوده 9 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رسید.

تدوام بازداشت ها و فضای انتظامی بازار ارز

از سوی دیگر شنیده ها از هسته مرکزی بازار در هفته سوم ماه جاری حکایت از تدوام بازداشت ها و فضای انتظامی بازار موجب شده بازیگران ارزی با احتیاط بیشتری روانه بازار شوند و نظاره گر باشند. 

در روزهای پایانی هفته سوم و اویل هفته چهارم ماه جاری زمستان سخت وارد ایران شد. روند معاملات در روزهای شنبه ، یکشنبه و... (24 دی ، 25 دی و... ) کُند شد. عده ار از معامله گران معتقد بودند که نرخ دلار در روز های یاد شده یخ زده بود. 

به نظر می رسید هوای سرد دامن گیر بازار شده  و برف و سرما روند معاملات را قفل کرده بود. 

از نگاه برخی فعالان، کاهش نوسانات دلار و همچنین پایین آمدن حجم معاملات در بازار اسکناس آمریکایی پیام معناداری به برخی بازیگران ارزی داده است.

برف و سرما به کمک فرزین آمد

در واقع سرد بودن شرایط معاملات ارزی، به بازیگرانی که قصد ورود به بازار ارز یا خروج از آن را داشته‌اند، به طور موقت چنین پیامی را مخابره کرده است که فعلا خرید و فروش خاصی را انجام ندهند. عده ای از معامله گران می گفتند برف و سرما به کمک فرزین آمد تا روند معاملات دلار قفل شود.

از سوی دیگر ناهماهنگی تیم اقتصادی رئیسی با مجلس در موضوع ارز نیمایی موجب سرگیجه قیمت دلار شده بود. 

البته بازار در روزهای یاد شده شاهد یک اتفاق مهم بود و آن هم در رابطه با معاملات فردایی در بازار هرات بود.امارت اسلامی افغانستان اعلام کرده معاملات فردایی حرام است.‌

شوک پارلمان اروپا به نرخ دلار و سکه / فرزین هرچه رشته بود پنبه شد!

اما در روزهای پایانی هفته چهارم دی ماه ورق در بازار دلار و سکه  برگشت و تصمیم پارلمان اروپا درباره ایران و سپاه باعث شد نرخ دلار و سکه بار دیگر صعودی شود. برخی از معامله گران می گفتند فرزین هرچه رشته بود پنبه شد!

در فضای سرد زمستانی قیمت سکه هم  قندیل بست؛حجم معاملات کاهش پیدا کرد و قیمت ها در یک محدوده خاص معامله شد. قیمت سکه که در روز 24 دی ماه بر روی پله هشتم کانال 20 میلیون تومان قرار داشت در روز 28و 29 دی ماه تحت تاثیر افزایش قیمت اونس طلا و نرخ دلار تا  محدوده 23 میلیون و 649 هزار تومان بالا رفت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید