اطلاعات؛

نرخ بیکاری در دولت احمدی نژاد دستکاری شد /دولت آمار پیشرفت می دهد، مردم باور نمی کنند

کدخبر: ۵۵۱۶۲۸
روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: مردم این سابقه را دارند که در دولت‌های نهم و دهم، با دست بردن در تعریف «اشتغال» نرخ بیکاری پایین آمد به‌گونه‌ای که هر کس در هفته «یک ساعت» کار انجام داده باشد، شاغل محسوب می‌شود و در آمار بیکاران نمی‌آید و ظاهراً مبنای محاسبه شاغلان و نیز محاسبه شغل‌های جدید نیز همچنان همان است.
نرخ بیکاری در دولت احمدی نژاد دستکاری شد /دولت آمار پیشرفت می دهد، مردم باور نمی کنند

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اطلاعات نوشت:

یکی از وزرای محترم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که وعده ما برای ایجاد یک میلیون شغل در سال، از هم اینک محقق شده و ما این کار را کرده‌ایم.

اثبات اینکه این سخن، درست یا نادرست است، از هر دو سو دشوار است. آنچه اهمیت دارد، باورپذیری چنین‌ آمارهایی نزد مردم است. فی‌المثل چنانچه یک میلیون شغل در بازار اشتغال کشور ایجاد شده باشد اثراتش به گونه‌ای است که همه خانواده‌‌ها، در میان خود یا دست‌کم در میان بستگان نزدیک خود، آن را احساس می‌کنند.

پرسش دیگری که پیش می‌آید آن است که در شرایط تورمی کم‌سابقه کنونی و رکود کم همتای فعلی، با نرخ سرمایه‌گذاری داخلی ناچیز و سرمایه‌گذاری خارجی صفر، چگونه چنین چیزی ممکن و محتمل است؟ آمار مشاغل از دست رفته چه میزان بوده است؟

برای باورپذیرکردن مردم نسبت به چنین گزاره‌ای، خیلی خوب و بلکه ضروری است وزارتخانه مربوطه که مدعی است این آمار دقیق و ثبت شده است، جزئیات آمار اشتغال ایجاد شده را به تفکیک استان‌ها و شهرستان‌ها و نام کارخانجات و کارگاه‌ها، روی اینترنت منتشر کند تا قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد و شبهه و تشکیکی باقی نماند.

به ویژه اینکه مردم این سابقه را دارند که در دولت‌های نهم و دهم، با دست بردن در تعریف «اشتغال» نرخ بیکاری پایین آمد به‌گونه‌ای که هر کس در هفته «یک ساعت» کار انجام داده باشد، شاغل محسوب می‌شود و در آمار بیکاران نمی‌آید و ظاهراً مبنای محاسبه شاغلان و نیز محاسبه شغل‌های جدید نیز همچنان همان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید