فشار بر بازار ارز /رفتار متضاد قیمت سکه در بازار آزاد و بازار سرمایه

کدخبر: ۵۵۱۹۱۲
بازار ارز ایران در چند مدت اخیر تحت تأثیر فشارهایی از جانب بازارهای مرزی قرار گرفت که باعث شد رییس بانک مرکزی در دو هفته نخست حضور خود در بانک مرکزی به قطر و امارات سفر کند.
فشار بر بازار ارز /رفتار متضاد قیمت سکه در بازار آزاد و بازار سرمایه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بررسی رفتار بازار ارز نشان می‌دهد بازار ارز در کوتاه‌مدت در مسیر آرامش است، ولی سفر مقام خزانه‌داری آمریکا می‌تواند نقطه شروع افزایش فشار بر بازار ارز باشد و آرامش بازار ارز را مختل کند.

ردیابی خط فشار بر بازار ارز از مسیر خبرگزاری‌های بین‌المللی

برایان نلسون، مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تحریم، قرار است هفته آینده به ترکیه و خاورمیانه سفر کند. هدف از این سفر، هشدار به کشورها و کسب و کارها درباره احتمال از دست دادن بازار آمریکا در صورت تجارت با شرکت‌هایی است که تحت تحریم آمریکا هستند.

به گزارش رویترز، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که مقصد سفر این مقام آمریکایی سه کشور ترکیه، امارات و عمان است و او قرار است در این سفر با مقامات دولتی و صاحبان کسب و کارها و نهادهای مالی دیدار کند. وی قرار است در این دیدارها بر ادامه اجرای قاطعانه تحریم‌ها تاکید کند.

بازار ارز ایران در چند مدت اخیر تحت تأثیر فشارهایی از جانب بازارهای مرزی قرار گرفت که باعث شد رییس بانک مرکزی در دو هفته نخست حضور خود در بانک مرکزی به قطر و امارات سفر کند.

یکی از دلایل شوک‌های افزایشی دلار در چند وقت اخیر به خاطر فشار از جانب بازارهای مرزی بوده است. مدتی درهم از کانال امارات محدود شد و بازار را تحت فشار افزایشی قرار داد و در زمانی محدودیت آمریکا بر بانک مرکزی عراق باعث افزایش فشار بر قیمت دلار از جانب قیمت دلار در سلیمانیه شد.

طالبان نیز در این کارزار مدتی معاملات فردایی در کانال هرات را ممنوع اعلام کرد. این موارد محدودیت‌های مستقیم بر بازار ارز در مدت اخیر بوده که ردپای فشار آمریکا در این موارد مشهود است. علاوه بر این با توجه به افزایش صادرات نفت ایران، آمریکا در گزارش هفته گذشته بلومبرگ، چین را هدف فشارها برای توقف واردات نفت از ایران معرفی کرد.

حالا به نظر می‌رسد سفر مقام خزانه‌داری آمریکا به ترکیه در راستای همان مسیر قبلی است، چراکه چندی پیش و پس از اعمال محدودیت‌های عراق برای انتقال ارز به ایران، خبرگزاری رویترز مدعی شد که برخی شرکت‌های ایران در ترکیه و عراق، محل تامین و انتقال ارز به ایران و نیروهای تحت حمایت کشور است. ظاهراً مقامات آمریکا برای تکمیل همین پازل و فرضیه، این‌بار عازم ترکیه برای اعمال فشار علیه ایران هستند. علاوه بر این، ترکیه مبدأ سوم واردات کشور و مقصد چهارم صادرات کالاها از ایران است که به نظر می‌رسد در قرارگیری به عنوان هدف دیپلماسی فشار آمریکا علیه ایران بی‌تاثیر نیست.

اما در میان این مقاصد، امارات از همه برای بازار ارز مهمتر است، چراکه بر اساس گزارشات شش ماهه ابتدایی سال، این کشور عربی مبدأ اول واردات کشور و مقصد سوم صادرات ایران محسوب می‌شود و از طرفی درهم امارات بیشترین اثر را در تعیین قیمت دلار آینده دارد، چراکه به عنوان شاخص شناسایی تقاضای وارداتی کشور شناخته شده و بر قیمت دلار اثرگذار است.

با تمام این مسائل، بررسی رفتار بازار ارز برای کوتاه‌مدت نشان می‌دهد بازار ارز در کوتاه‌مدت در مسیر آرامش است، حباب درهم در حال کاهش است و نسبت به گذشته و سقف‌های قیمتی، حباب درهم تعدیل شده که نشان‌دهنده بازگشت آرامش در روز قبل به بازار ارز بود. اختلاف دلار هرات و سلیمانیه نیز با دلار آزاد در محدوده معقولی است که ثبات بازار در روز قبل را تایید می‌کند ولی سفر مقام آمریکا می‌تواند نقطه شروع افزایش فشار بر بازار ارز باشد که آرامش بازار ارز را مختل کند. بررسی مسیرهای فشار ایالات متحده در چند وقت اخیر، اهمیت مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی ایران را در اقدامات جدید آمریکا مشخص می‌کند که در کنار بازارهای مرزی تعیین‌کننده قیمت دلار، دلار تهران را هدف قرار داده است. خنثی‌سازی این فشارها از جانب بازارساز می‌تواند مشکلات بازار ارز را تا حدودی رفع کند.

رفتار متضاد قیمت سکه در بازار آزاد و بازار سرمایه

به طور کلی روز قبل قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و سکه آرام‌تر بود. قیمت سکه در حالی یک میلیون کاهش پیدا کرد که ربع سکه حاضر به حضور در کانال هشت میلیونی نشد و در همان کانال ۹ میلیون تومانی باقی ماند. در مقابل به خاطر عقب ماندن قیمت سکه و ربع سکه در بازار سرمایه از بازار آزاد، قیمت‌ها در بازار سرمایه تب افزایشی داشت تا عقب‌ماندگی از بازار آزاد را جبران کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید