جریان ادامه دار خروج پول حقیقی از بورس

بهمنِ تلخ بورس /رکوردهای بازار سهام در سال جاری

کدخبر: ۵۵۲۲۱۶
بورس تهران در جریان معاملات روز نهم بهمن ماه برای هفتمین روز معاملاتی پی در پی خروج پول حقیقی داشت و با افت 3.62 درصدی شاخص کل، بزرگترین ریزش تاریخی بورس تهران به ثبت رسید. خروج پول حقیقی هزار و 928 میلیارد تومانی دیروز، از بهمن سال قبل بی‌سابقه بوده است.
بهمنِ تلخ بورس /رکوردهای بازار سهام در سال جاری

​به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران  در سال جاری با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. بازار سرمایه امسال را با ورود جریان پول حقیقی  و رشد تراز  شاخص کل  شروع کرد و تا انتهای اردیبهشت ماه همراه این روند بود. 

رونق معاملات بازار دوام زیادی نداشت و با برگزاری مجامع و انتشار صورت های مالی سه ماهه این روند صعودی شکسته شد و بازار در رکود معاملاتی فرو رفت. رکود معاملاتی در تابستان باعث شد مدتی  شاخص کل  زیر تراز یک میلیون و ششصد هزار واحدی بماند و تنها با انتشار خبر های احیای برجام  برای مدت کوتاهی به سمت این تراز حرکت کند.

بهمن تلخ بورس

روند  شاخص کل  بازار از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای آبان ماه نزولی بود و حتی در روز های ابتدایی آبان به تراز یک میلیون و دویست و چهل هزار واحدی رسید. روند بازار از آبان ماه تغییر کرد و  ورود پول حقیقی  باعث شد که  شاخص کل  در یک کانال صعودی قرار گیرد.

حال پس از مدتی رشد شاخص و رسیدن به تراز بالای یک میلیون و ششصد هزار واحدی در انتهای دی ماه،  شاخص کل  به سمت کف کانال صعودی خود حرکت کرده و بهمن ماه تلخی را برای فعالان بازار رغم زده است. در هفت روز معاملاتی طی شده از بهمن ماه جریان خروجی  پول حقیقی  از بازار قطع نشده و حتی دیروز به بالاترین حد خود در سال جاری رسیده است.

IMG_20230129_224605_300

در میان 207 روز معاملاتی طی شده از ابتدای سال جاری، روز نهم بهمن ماه بیشترین خروج  پول حقیقی  و دو روز معاملاتی قبل از آن؛ یعنی هشتم و پنجم بهمن ماه جز پنج روز معاملاتی سال با خروج بالای  پول حقیقی  هستند. در میان پنج روزی که در سال جاری بیشترین خالص جریان  پول حقیقی  برای بازار شکل گرفته نیز چهار روز مربوط به دی ماه است و بیشترین آن نیز با هزار و 37 میلیارد تومان در 26 دی اتفاق افتاده است.

شاخص کل  بورس تهران  دیروز 3.62 درصد افت تراز داشت که در تاریخ معاملات بازار بی سابقه بوده و ما را به بررسی تاریخی نوسانات  شاخص کل  و هم وزن واداشته است. در سال 99 نیز  بورس  تهران با چنین افتی همراه بود و بازار کاهش تراز 58 هزار واحدی را تجربه کرد اما به دلیل تراز بالای  شاخص کل  در آن زمان، افت درصدی این شاخص به 3.62 درصد نرسید. در سال جاری تنها روز نهم بهمن ماه و دهم دی ماه افت تراز بیش از 50 هزار واحد داشتیم و در بین بیشترین افزایش تراز  شاخص کل  نیز همچنان هفتم دی ماه با 70 هزار و 918 واحد افزایش تراز صدرنشین است.

IMG_20230129_224605_316

شاخص کل هم وزن نیز شرایط تاریخی مشابه  شاخص کل  دارد. روز نهم بهمن ماه برای این شاخص نیز به یادماندنی شد و با 3.88 درصد افت تراز  شاخص کل هم وزن  بیشترین کاهش را در سال جاری داشت و 19 هزار و 562 واحد از این شاخص کاسته شد. در میان پنج روز معاملاتی با بیشترین افزایش  شاخص هم وزن  سه روز متعلق به دی ماه است که در روز 26 دی  شاخص کل هم وزن  بیشترین افزایش تراز سال جاری خود را تجربه کرده و در روز 16 آبان ماه بیشترین رشد  شاخص هم وزن  اتفاق افتاده است.

IMG_20230129_224558_779

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید