عرضه ربع‌ سکه به این افراد متوقف شد

کدخبر: ۵۵۲۲۹۴
اقتصادنیوز: طبق مصوبه بانک مرکزی و مکاتبه با بورس کالا، از امروز به کسانی که قیمت‌های غیرمتعارف بالا و بسیار بیشتر از نرخ‌های بانک مرکزی در ثبت سفارش ربع‌سکه بورسی اقدام می‌کنند، فروش سکه متوقف می‌شود.
عرضه ربع‌ سکه به این افراد متوقف شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مصطفی قمری وفا با اشاره به ثبت نرخ‌های نامتعارف و بالا از سوی عده‌ای در عرضه ربع سکه بورسی، اظهار داشت: از امروز طبق مصوبه بانک مرکزی و مکاتبه با بورس کالا، به کسانی که قیمت‌های غیرمتعارف بالا و بسیار بیشتر از نرخ‌های بانک مرکزی در ثبت سفارش ربع‌سکه بورسی اقدام می‌کنند به آنها سکه فروخته نمی‌شود.

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره اصلاح نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی

امروز 10 بهمن و در پنجمین روز از مرحله دوم عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا، تعداد  10 هزار و 205 قطعه ربع سکه بهار آزادی تا قیمت 8 میلیون و 301 هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.

‌عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته بوده و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.

خریداران می توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به  بورس، به صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

تصویب یک مصوبه درباره واردات خودروهای کارکرده

بانک مرکزی همچنین در نامه ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد، مبلغ 9٪ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

در ثبت سفارش ربع سکه‌های بورسی به تازگی ارقامی در حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ۱۳ میلیون تومان، ۱۱ میلیون و 9 میلیون تومان ثبت می‌شود.

در ابتدا عده‌ای معتقد بودند این پیشنهادات از سوی افراد ناشی و کم‌اطلاع از قیمت سکه در بازار ارائه می شود اما بررسی دقیق تر حکایت از این دارد که این افراد با سرمایه های کلان، با ارائه پیشنهاداتی با این ارقام، به دنبال افزایش متوسط بهای فروش ربع سکه در بورس کالا و همچنین دمیدن در تنور افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز هستند.

درواقع ممکن است کسی یا کسانی چنین درخواست هایی را برای خرید سکه مطرح می‌کنند که دارنده صدها یا هزاران سکه با قیمت‌های بسیار کمتر باشند و تلاش می‌کنند با حباب‌سازی، سکه‌های خود را با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی به فروش برسانند.

واردات ارز از مالیات معاف شد

در حال حاضر شیوه قیمت‌گذاری براساس ثبت سفارش دفتری و با قیمت‌های مختلف است. بنابراین به نظر می‌رسد برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها باید دامنه قیمت برای ارائه پیشنهادات خرید تعیین شود به‌طوری که امکان ثبت تقاضا اندکی بیش از قیمت معاملات بازار وجود نداشته باشد. با این روش افرادی که به دنبال حباب سازی در قیمت سکه و ارز هستند، امکان فعالیت در بورس کالا نخواهند داشت و هدف بانک مرکزی برای کاهش حباب قیمت سکه محقق می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید