نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 بهمن

شیب افزایش قیمت بنزین «تند» خواهد بود

کدخبر: ۵۵۲۵۵۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
شیب افزایش قیمت بنزین «تند» خواهد بود

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

این 4 خودرو را فردا به قیمت کارخانه بخرید

این محصول ایران خودرو را بدون قرعه کشی بخرید

قیمت این خودروها یک شبه جهش کرد!

12 بهمن 1362؛ انتخاب اعضای هیات رئیسه جدید اتاق بازرگانی و صنایع ایران

با حضور هیات‌های نمایندگی اتاق‌های بازرگانی کشور وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع سنگین، صنایع و فلزات، رئیس و اعضای هیات رئیسه جدید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران انتخاب شدند.

این انتخابات براساس آیین‌نامه و مقررات اجرایی ماده واحده قانون تشکیل اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران در محل این اتاق صورت گرفت و پس از اخذ رای نتایج آن بدین شرح اعلام شد:

1- آقای مهندس علی‌نقی خاموشی با حفظ سمت ریاست اتاق تهران به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

2- آقای علاء‌الدین میرمحمد صادقی با حفظ سمتخزانه‌دار اتاق تهران به‌عنوان نایب رئیس اتاق ایران

3- آقای اسدا... عسکر اولادی با حفظ سمت نایب رئیس اتاق تهران به سمت نایب رئیس اتاق ایران

4- آقای محمد علی نوید به‌عنوان نایب رئیس اتاق ایران

5- آقای سید احمد میلانی با حفظ سمت ریاست اتاق تبریز به‌عنوان نایب رئیس اتاق ایران

6- آقای مهدی حریری به‌عنوان خزانه‌دار اتاق ایران

7- آقای احمد نادر کاظمی با حفظ سمت ریاست اتاق شیراز به‌عنوان دبیر اتاق ایران

12 بهمن 1372؛ بانک‌های اروپا و ژاپن سررسید 2.5 میلیارد دلار بدهی‌های معوق ایران را تمدید کردند

به‌رغم مخالفت‌های صریح آمریکا با کشورهای غربی درباره زمان‌بندی درباره بدهی‌های کوتاه‌مدت ایران، اکنون روند مناسبی برای تقسیط مجدد این بدهی‌ها میان ایران، آلمان و ژاپن وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در شرف حصول توافق با بانک‌های خصوصی است.

مخالفت‌های آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، در جریان نشست هفت کشور صنعتی جهان در توکیو بار دیگر مطرح شد و آمریکا به صراحت از سران کشورهای موردبحث خواست که مناسبات سیاسی و اقتصادی‌شان را با ایران کم کنند.

هفته‌نامه «مید» چاپ لندن نیز در شماره اخیر خود نوشت: ایران در شرف مصالحه با بانک‌های خصوصی در مورد مشکل بازپرداخت بدهی‌های خود است. این هفته‌نامه در زمینه تنظیم جدول بازپرداخت بر مبنای توافق دوجانبه ایران و کشورهای دیگر افزود: این اقدام خارج از تصمیمات «کلوپ پاریس» و در پی انتقاد شدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از برخی دولت‌های اروپایی صورت می‌گیرد.

مید افزود: بانک‌های خصوصی اروپایی و ژاپن تاکنون سررسید 2.5 میلیارد دلار از بدهی‌های عقب‌افتاده ایران را که حتی فاقد تضمین صادرات بودند، تمدید کرده‌اند و این در حالی است که مقررات کلوپ پاریس توسط این بانک‌ها رد شده است.

براساس این گزارش، آلمان نیز شیوه توافق دوجانبه را منطقی می‌داند.

12 بهمن 1382؛ بگویند سایتی را ببندید می‌بندیم، بگویند باز کنید باز می‌کنیم

مدیران دیتای شرکت مخابرات تاکید کردند که «وقتی به ما می‌گویند سایتی باید بسته شود می‌بندیم و زمانی که می‌گویند باز کنید، باز می‌کنیم.»

رضا رشیدی، سرپرست امور دیتای مخابرات درخصوص فیلترینگ و نقش مخابرات در این عرصه اظهار کرد: کمیته 3 نفره متشکل از وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و صداوسیما پس از بررسی، لیستی از سایت‌هایی که باید فیلتر شود را به شرکت مخابرات اعلام می‌کند که در پی آن ما تنها به‌عنوان مجری عمل می‌کنیم؛ درواقع به ما به‌عنوان مجری، وقتی می‌گویند سایتی باید بسته شود، می‌بندیم و زمانی که می‌گویند باز کنید، بازمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: فیلترینگ باید روال مناسبی پیدا کند که مطالب تخصصی و گروه‌های سنی از یکدیگر تفکیک شوند؛ چراکه یک پزشک باید به بسیاری از سایت‌ها دسترسی پیدا کند. حال اینکه چه سایت‌هایی باید برای گروه خاصی در اختیار باشد، اموری است که باید در رابطه با آن کمیته‌ای در کشور مامور انجام شود.

12 بهمن 1392؛ شیب افزایش قیمت بنزین «تند» خواهد بود

حسن روحانی در جریان نشست مشترک دولت و نمایندگان مجلس، برنامه‌های دولت در سه ماه دوم سال آینده را اعلام کرده و گفته  است: در مواردی که به حوزه تولید ارتباطی ندارد، مانند بنزین، شیب تندتری در افزایش قیمت‌ها وجود خواهد داشت. به گفته روحانی، دولت تلاش می‌کند تا «قیمت آن دسته از حامل‌های انرژی را که به‌طور مستقیم در امور تولید دخالت دارد، با شیب ملایمی افزایش دهد، اما در مواردی که به حوزه تولید ارتباط چندانی ندارد، همانند بنزین، شیب تندتری در افزایش قیمت‌ها به‌وجود خواهد آمد.»

اظهارات روحانی در جمع نمایندگان مجلس را علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به زبانی دیگر تایید کرده است. طیب‌نیا به «شرایط رکود تورمی در کشور» اشاره کرده و افزوده است که «در شرایط کنونی چون افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند تاثیر منفی بر رکود تورم داشته باشد، دولت مجموعه سیاستی خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که کمترین آثار سوء در کنار بیشترین مزایا از این قانون حاصل شود.

خبرگزاری مهر به نقل از وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرده است: «یکی از پیش‌بینی‌های دولت در این خصوص این است که شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار ملایم باشد تا شوک جدید به اقتصادی که در شرایط نامناسب به سر می‌برد، وارد نشود.»

به گفته وی «افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید با شیب ملایم به سمت قیمت‌های هدف حرکت کند و در دوره چند ساله به قیمت هدف برسیم، تا آثار منفی به حداقل برسد.»

در لایحه بودجه سال 1393، افزایش میانگین 33 درصدی قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد شده که باید در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد، اما از هم‌اکنون برخی از چهره‌های اقتصادی مجلس نبت به تبعات اجرای برنامه موردنظر دولت برای هدفمندی یارانه‌ها، انتقادهایی وارد کرده اند.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران (1392.11.11)

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

یوسف آباد

100

نوساز

5.400.000

میرعماد

100

-

4.500.000

فرشته

100

نوساز

10.000.000

حسین‌آباد

104

-

4.600.000

مرزداران

105

نوساز

4.990.000

پونک

103

-

4.100.000

سعادت‌آباد

110

نوساز

7.400.000

میدان فرهنگ

110

-

6.700.000

شهرک غرب

110

نوساز

7.600.000

میرداماد

110

3

8.500.000

محلاتی

115

نوساز

2.750.000

دولت

120

-

4.100.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هیات اقتصادی 110 نفره از فرانسه به ایران می‌آید

قرار است طی هفته جاری دو شرکت خودروساز پژو و رنو به همراه هیاتی اقتصادی شامل 110 شرکت فرانسوی در ایران حضور یابند تا از نزدیک به بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان بپردازند.

بر این اساس سفر نمایندگان پژو و رنو به ایران در حالی است که یکی از دو همسفر مدت‌ها است سکوت اختیار کرده به طوری که پژو مسافر ساکت این کاروان اقتصادی به ایران است.

سکوت پژو درباره آمدنش به ایران یا چگونگی همکاری این شرکت به دنبال از سرگیری دوباره مناسبات در حالی است که رنو از هر فرصتی برای اظهارنظر در رابطه با فعالیت دوباره و از سرگیری تولید محصولات این شرکت در ایران استفاده می‌کند.

به این ترتیب اعلام آمادگی رنو برای حضوری پررنگ در ایران بعد از لغو تحریم‌ها آغاز شد و در حاشیه اجلاس داووس ازسوی کارلوس گوسن، مدیرعامل این شرکت ادامه پیدا کرد و نهایتا ژیل نرمان، رئیس منطقه‌ای رنو ادامه‌دهنده این اظهارنظرها بود. بر همین اساس مدیر منطقه‌ای رنو به‌تازگی اعلام کرده است طبق پیش بینی این خودروساز تولید خودروهایش در ایران با شروع صادرات قطعه این شرکت، در نیمه نخست سال‌جاری میلادی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید