ورود سرمایه به بورس آمریکا افزایشی ماند /وال‌استریت از داده‌های اشتغال قسر در رفت

کدخبر: ۵۵۳۷۹۴
اگرچه انتشار داده‌های اشتغال آمریکا نشان از وضعیت نسبتا مطلوب بزرگترین اقتصاد جهانی داشت؛ اما انتشار این داده بهتر از انتظار باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا مجدد نگران افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به منظور مهار تورم شوند.
ورود سرمایه به بورس آمریکا افزایشی ماند /وال‌استریت از داده‌های اشتغال قسر در رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، وال‌استریت در هفته ابتدایی فوریه از تبعات افزایش داده‌های اشتغال آمریکا در امان ماند؛ اگرچه واهمه از شدت بخشیده شدن به سیاست انقباضی فدرال رزرو، زمینه تضعیف شاخص‌های اصلی بورسی را برای روز جمعه سوم فوریه فراهم کرد، اما میزان رشد بازار سهام آمریکا ظرف روزهایی ابتدایی هفته قابل توجه بود و به این ترتیب 3 شاخص اصلی وال‌استریت هفته ابتدایی فوریه را افزایشی به پایان رساندند.

 شاخص‌های اصلی وال‌استریت هفته ابتدایی فوریه منتهی به روز جمعه سوم این ماه را افزایشی به پایان رساندند؛ این در حالی بود که بخشی از ارزش این شاخص‌ها در روز جمعه سوم فوریه و در پی صعود شاخص دلار آمریکا از دست رفت.

شاخص S&P500 در بازه هفتگی منتهی به روز جمعه سوم فوریه بازده مثبت 1.6 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد، البته این شاخص تنها در روز جمعه سوم فوریه یک درصد از ارزش خود را از دست داد و تا 4 هزار و 136  واحد عقب نشست. درحالی که افزایش مطابق انتظار رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزور در روز ابتدایی فوریه باعث شد تا بر حجم ورود سرمایه به بازار مالی آمریکا افزوده شود، انتشار داده‌های اشتغال غیرکشاورزی این کشور، بهتر از پیش‌بینی‌ها به خروج سرمایه از این بازار انجامید.

آمریکایی‌ها در ماه ژانویه سال 2023 بالغ بر 517 هزار شغل جدید ایجاد کردند؛ که این رقم بیشترین میزان شغل ایجاد شده در این کشور پس از ژوئیه 2022 بود. در عین حال نرخ بیکاری در این کشور نیز در پی افزایش اشتغالزایی به 3.4 درصد کاهش یافت.

اگرچه انتشار داده‌های اشتغال آمریکا نشان از وضعیت نسبتا مطلوب بزرگترین اقتصاد جهانی داشت؛ اما انتشار این داده بهتر از انتظار باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا مجدد نگران افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به منظور مهار تورم شوند. این موضوع از سویی زمینه رشد شاخص دلار آمریکا را فراهم کرد و در پی آن به خروج  سرمایه از بازارهای مالی و کالایی دنیا انجامید.

شاخص S&P 500 در ماه ژانویه 6.2 درصد افزایش یافت؛ بخش عمده‌ای از این رشد، ناشی از امید فعالان بازار سرمایه به کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو و مهار تورم بدون آسیب رساندن به اقتصاد بود.  

تحلیلگران سیتی نوشتند: گزارش اشتغال در ژانویه به‌طور واضحی قوی بود، این داده می‌تواند نشان از افزایش تورم در سال جاری میلادی داشته باشد و بنابراین احتمال شدت گرفتن سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو وجود دارد. سیاستی که اخذ آن، تضعیف بیشتر بازارهای مالی را به همراه خواهد داشت.  

شاخص نزدک تنها ظرف روز جمعه سوم فوریه کاهشی 1.8 درصدی داشت و تا 12 هزار و 573 واحد عقب نشست؛ با این وجود، این شاخص همچنان در بازه هفتگی بازده مثبت 3.3 درصدی را به ثبت رساند. شاخص نزدک در بازه ماهانه رشدی 15.2 درصدی داشت، اما در بازه سالانه با افتی 14.4 درصدی روبرو شد.

شاخص داوجونز دیگر زیرشاخه اصلی وال‌استریت بود که در روز جمعه سوم فوریه کاهشی 0.38 درصدی داشت. این شاخص در بازه هفتگی نیز افتی 0.15 درصد را به ثبت رساند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید