رونق بخش خدمات در اقتصاد کشور

افزایش گسترده سهم خدمات در بازار اشتغال ایران

کدخبر: ۵۵۴۶۶۹
​اقتصادنیوز: سهم بخش خدمات از تعداد شاغلین کل کشور به بیش از 51 درصد رسیده است، بررسی ها نشان می دهد سهم این بخش از بازار کار ایران در سال جاری حتی به بالاتر از قبل شیوع کرونا رسیده است.
افزایش گسترده سهم خدمات در بازار اشتغال ایران

به گزارش اقتصادنیوز کل جمعیت حاضر در سن کار(15 ساله و بیشتر) کشور در پاییز امسال 63 میلیون و 886 هزار نفر برآورد شده که از این تعداد 24 میلیون و 70 هزار نفر دارای شغال هستند، به بیان دیگر نسبت اشتغال در پاییز سال جاری 37.7 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد بیشترین سهم از تعداد شاغلین در اختیار بخش خدمات قرار دارد، تعداد شاغلین این بخش در پاییز 12 میلیون و 290 هزار نفر بوده است. بر این اساس بالغ بر 51 درصد جمعیت شاغل کشور در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

بخش خدمات از حیث حجم اقتصادی بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده اقتصادی کشور را تشکیل می دهد، از همین رو نیز این بخش بیشترین سهم از بازار کار را در اختیار دارد. در سال 98 سهم بخش خدمات از تعداد شاغلین کل بالغ بر 50 درصد بود اما با شیوع بیماری کرونا این شاخص در تابستان 99 به حدود 48 درصد رسید. زمانی که بحران هایی مانند کرونا رخ می دهد نخستین بخشی که دچار اختلال می شود بخش خدمات است، از همین رو نیز ماه در سال 99 شاهد منفی شدن رشد بخش خدمات و کاهش سهم این بخش از بازار کار اقتصاد ایران بودیم.

 

بازگشت به روند طبیعی

با فروکش کردن تب کرونا در کشور، بخش خدمات نیز به مرور به روند طبیعی خود بازگشت و سهم این بخش از تعداد شاغلین به محدوده 50 درصد رسید. این شاخص اکنون بین محدوده 51 تا 52 درصد قرار دارد یعنی حتی بالاتر از قبل اپیدیمی کرونا. در دوسال اخیر شاهد بروز خشکسالی هایی در کشور بوده ایم که موجب شده تا رشد اقتصادی بخش کشاورزی منفی شود. از همین رو نیز در چند فصل گذشته سهم بخش کشاورزی به شکل قابل توجهی از بازار کار کاهش یافته است. همین امر نیز موجب گردیده تا نقش بخش خدمات در اشتغال کشور پر رنگ تر شود و به نوعی جای خالی کشاورزی را پوشش دهد.

به طور کلی نیز بیشترین سهم بخش خدمات از بازار کار میان چهار فصل سال در زمستان ها بوده و کمترین سهم نیز در تابستان ها رخ می دهد. این اتفاق نیز به دلیل جریان نیروی کار در بخش کشاورزی است. عموما در زمستان ها که بخش کشاورزی از رونق خارج می شود، نیروی کار این بخش به بخش های دیگر الخصوص بخش خدمات کوچ می کنند. 

photo_2023-02-10_11-44-48

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید