دولت سیزدهم چقدر بدهی برای دولت بعد بجا می گذارد؟

کدخبر: ۵۵۴۹۷۱
اقتصادنیوز: بر اساس آنچه تاکنون در کمیسیون تلفیق تصویب شده ۲هزار میلیارد تومان سقف درآمدهای بودجه 1402 افزایش پیدا کرده است.
دولت سیزدهم چقدر بدهی برای دولت بعد بجا می گذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه آیا سقف لایحه بودجه۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق افزایش یافته است،گفت: بر اساس آنچه تاکنون در کمیسیون تلفیق مصوب شده با اعطای مجوز برای واردات خودرو و انواع ماشین‌آلات سقف بودجه درآمدها افزایش پیدا کرده که البته زیاد نیست. او با اشاره به تلاش کمیسیون تلفیق برای جلوگیری از افزایش سقف بودجه اظهار کرد: ما در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ سعی کردیم سقف بودجه را نسبت به سال‌های گذشته ثابت نگه داریم. اوراق مالی- اسلامی مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و همچنین بخش درآمد ناشی از واردات خودرو و انواع ماشین‌آلات به درآمدها اضافه شد.

 

زارع تاکید کرد: دولت برای انتشار اوراق مالی- اسلامی میزان ۱۸۷ هزار میلیارد تومان تعیین کرده است و مبلغ بازپرداخت اصل و سود اوراق ۲۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این مزیت بودجه ۱۴۰۲ است.سر‌رسید ۱۸۷ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی-اسلامی که دولت در سال آینده مجوز انتشار آن را دریافت کرده، تا پایان ۱۴۰۵ بوده که به طلبکاران دستگاه‌های اجرایی بابت تادیه مطالبات واگذار می‌شود. از ۱۸۷ هزار میلیارد تومان مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان جهت احداث و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مهار و تامین آب کشور با اولویت طرح‌های مرزی گرمسیری و سردسیری و طرح‌های برق‌آبی در اختیار شرکت‌های وابسته و تابعه وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

پنج هزار میلیارد هم برای تعمیر و تجهیز و ساخت خوابگاه‌های متاهلین داده می‌شود. ۱۰ همت برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی است.زارع تصریح کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجوز انتشار مبلغ ۱۵ همت اوراق مالی-اسلامی به شهرداری‌ها داده شده که بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح‌های قطار شهری و حمل‌ونقل شهری به نسبت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری‌ها است. همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری‌ها هم بابت توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری، مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله‌سوز، بازسازی بافت‌های فرسوده و سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی هزینه خواهد شد.

گفتنی است یکی از انتقادهایی که در یکسال گذشته چندین بار از سوی رئیسی و اعضای دولتش بیان شده، بدهکار تحویل گرفتن دولت است. معنای بدهکاری دولت قبلی این است که اقساط بدهی های ناشی از فروش اوراق در دولت قبل توسط دولت قعلی پرداخت شده است.

اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق، نشان می دهد دولت رئیسی نیز پیشنهاد فروش اوراق را در بودجه 1402 گنجانده و کمیسیون تلفیق به 187هزارمیلیاردتومان رقم پیشنهادی دولت،20هزار میلیاردتومان افزوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید