نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 بهمن

درخواست رسمی اوکراین برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب تقدیم ایران شد

کدخبر: ۵۵۵۸۴۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
درخواست رسمی اوکراین برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب تقدیم ایران شد

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

یک مداح به ضرب گلوله به قتل رسید

 اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 بهمن 1352؛ پیشنهاد آزادی ورود طلا

اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تلاش وسیعی را برای جلب نظر دولت درباره آزاد کردن واردات طلا که مواد اولیه این گروه است، شروع کردند.

اتحادیه صنف طلا و جواهر یادآور شد، به علت ممنوعیت ورود طلا، افراد این صنف با کمبود و فقدان مواد اولیه مواجه‌اند و زیان‌هایی متحمل شده‌اند از این رو اتحادیه مبادرت به بررسی کامل علل و جهات مشکلات موجود نموده است و به‌منظور رفع مشکلات و بحران خواستار رفع ممنوعیت واردات طلا است و آزادی واردات طلا را به دلایلی چند ضروری می‌داند.

28 بهمن 1372؛ شرکت کشتیرانی کشورهای اسلامی راه‌اندازی می‌شود

کشورهای اسلامی با هدف گسترش حجم مبادلات تجاری، دریایی و حمل‌و‌نقل کالا بین خود، یک شرکت کشتیرانی مشترک تاسیس می‌کنند.

دکتر «عبداللطیف سلطان» دبیرکل اتحادیه اسلامی مالکان کشتی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی در «جده» گفت: بیش از 24 کشور اسلامی و 44 شرکت کشتیرانی، عضو اتحادیه مالکان کشتی هستند.

وی افزود: این اعضا به‌منظور بررسی راه‌های تشکیل یک شرکت کشتیرانی مشترک بین بنادر کشورهای اسلامی در «قاهره» گردهم خواهند آمد.

اتحادیه اسلامی مالکان کشتی عضو سازمان کنفرانس اسلامی با همت و تلاش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربستان سعودی، قطر، کویت، مصر، ترکیه، سنگال و اندونزی تشکیل شده است.

دبیرکل اتحادیه اسلامی مالکان کشتی در این زمینه اظهار کرد: شرکت کشتیرانی کشورهای اسلامی قرار است با سرمایه اولیه 27 میلیون دلار در لیبریا و یا قبرس به ثبت برسد.

وی هدف از تاسیس شرکت کشتیرانی اسلامی را ایجاد خطوط منظم کشتیرانی بین همه بنادر کشورهای اسلامی و اجاره دادن کشتی به کشورهای اسلامی به جای استفاده از کشتیرانی خارجی و نیز توسعه مبادلات تجاری بین بنادر کشورهای اسلامی اعلام کرد.

28 بهمن 1382؛ درخواست رسمی اوکراین برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب تقدیم ایران شد

اوکراین درخواست رسمی خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنور به ایران ارسال کرد.

محمدجواد عطرچیان، مسوول دبیرخانه کریدور شمال-جنور ضمن اعلام مطلب فوق افزود: براساس موافقتنامه کریدور شمال-جنوب که در حال حاضر متشکل از پنج کشور ایران، هند، روسیه، قزاقستان و بلاروس است، کشورهای جدید متقاضی پیوستن به این کریدور باید درخواست رسمی خود را به جمهوری اسلامی ارسال کنند تا از طریق دبیرخانه کشور امین برای نظرخواهی به سایر کشورهای عضو ارسال شود.

28 بهمن 1392؛ اجماع برای فاز دوم یارانه

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 در مجلس، در تازه‌ترین مصوبه خود در مورد مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، سه تصمیم مهم گرفت. براساس این مصوبه، دولت می تواند مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را «از ابتدای سال آینده» اجرا کند و «حق تعیین خانواده‌های واجد دریافت یارانه نقدی» نیز «از ابتدای سال آینده به‌طور مطلق به دولت داده شد. درآمدهای دولت از محل اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی هم 4 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و به 48 هزار میلیارد تومان رسید. این تصمیم کمیسیون تلفیق که باید به تایید نهایی مجلس برسد، برای رفع ایراد شورای نگهبان به تبصره 21 لایحه بودجه 93 تصویب شد. با توجه به اظهارات روز شنبه علی لاریجانی که به «اتفاق نظر دولت و مجلس، بر سر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها» اشاره کرده بود، به نظر می‌رسد که این مصوبه کمیسیون تلفیق نیز با «اجماع دو قوه مقننه و مجریه» در صحن علنی به رای گذاشته می‌شود. پیش از این نمایندگان مجلس به دلایل همچون «افزایش بی‌رویه قیمت انرژی و ایجاد تورم» و «نبود سازوکار جبرانی برای اقشار ضعیف جامعه» با پیشنهاد اولیه دولت برای اجرای هدفمندی یارانه ها در سال آینده مخالفت کردند اما به نظر می‌رسد با تصمیم دیروز که با اجماع نظرات دولت و مجلس به دست آمده، شرایط برای اصلاح قیمت‌ها از ابتدای سال 93 فراهم شده باشد.

روز گذشته پس از رسانه‌ای شدن تصمیم کمیسیون تلفیق در مورد تبصره هدفمندی یارانه‌ها احمد توکل، نماینده تهران در مجلس در واکنش به این مصوبه گفت: در صورت تصویب نهایی این مصوبه در سال آینده متوسط قیمت حامل‌های انرژی 71 درصد افزایش می‌یابد.

ایجاد بازار ثانویه برای اوراق مشارکت

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به برخی از مسائل مطرح‌شده پیرامون اوراق مشارکت بانک مرکزی پاسخ داد. علی‌اصغر میرمحمد صادقی درخصوص اثر این سیاست بانک مرکزی بر افت اخیر در بازار سرمایه گفت: افت شاخص بورس پیش از انتشار اوراق مشارکت آغاز شده بود.

او همچنین درخصوص انتقادهایی که به «بالا بودن نرخ 23 درصدی اوراق مشارکت فعلی» وارد شده بود، اظهار کرد: شورای پول و اعتبار تعیین نرخ سود اوراق مشارکت تا حداکثر 24 درصد را به بانک مرکزی واگذار کرد.

اما کمیسیون اعتباری بانک مرکزی نرخ سود را 23 درصد تعیین کرد.

به گفته میرمحمد صادقی، مذاکرات بانک مرکزی با سازمان بورس برای تعبیه «بازار ثانویه خرید و فروش اوراق مشارکت در بازار سرمایه» در مرحله خوبی قرار دارد و احتمال می‌رود پس از نهایی شدن این مذاکرات، از سال آینده برای اوراق مشارکت یک بازار ثانویه در بورس ایجاد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید