مبادله دلار از دولت احمدی نژاد تا رئیسی

نوشداروی فرزین برای قیمت دلار /پیش بینی بازار ارز امروز 3 اسفند

کدخبر: ۵۵۶۹۰۷
دلار مبادله ای در اولین روز کاری خود در محدوده 41 هزار و 549 تومان به فروش رسید. عده ای از معامله گران با دیدن دلار و فاصله آن با قیمت نقدی بازار می گفتند یا خدا!
نوشداروی فرزین برای قیمت دلار /پیش بینی بازار ارز امروز 3 اسفند

به گزارش اقتصادنیوز ، به دنبال نوسانات  افزایشی قیمت دلار در اواخر پاییز  و دو ماه اول زمستان 1401 نهاد مرکزی بازار ساز و دولت تصمیم گرفت که برای کاهش التهابات ارزی کشور دست به اقدامات جدید بزند و آرایش جدیدی به خود بگیرد. 

نوش داروی فرزین برای دلار 

با آمدن فرزین نرخ دلار در یک فاصله زمانی محدود کنترل شد. فرزین در هفته اول بهمن دلار توافقی را به یکباره حذف کرد و گفت به زودی مرکز مبادله ارز و طلا را جایگزین دلار توافقی و بازار ارز متشکل خواهدشد.

با این حال مرغ بازار یک پا داشت و همچنان مسیر صعود را دنبال کرد. همزمان با به تاخیر افتادن نوش داروی فرزین یعنی ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا برخی از معامله گران در روزهای گذشته مدعی شدند که نرخ دلار به مرزهای روانی رسید. 

فوری/ ثبت نام خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه

رئیس بانک مرکزی عزادار شد


 

دلار جدید متولد شد؛ یا خدا یا ناخدا!

دوم اسفند روز مهمی برای بازار ارز تهران بود و تغییر و تحولات جدیدی برای آینده دلار رقم خورد. دلار سهیمه ای حذف شد و دلار جدید (مبادله ای)متولد شد. دلار مبادله ای  در اولین روز کاری خود در محدوده 41 هزار و 549 تومان به فروش رسید. عده ای از معامله گران با دیدن دلار مبادله ای  و فاصله آن با قیمت نقدی بازار می گفتند یا خدا!

خریداران دلار به پستو رفتند؟ /نقطه کور برج مراقبت ارزی

قیمت این خودرو در بورس ۱۴۰ میلیون گران تر شد!

مبادله دلار از دولت احمدی نژاد تا رئیسی 

مهم‌ترین نقد اقتصاددانان به این شیوه، موضوع بازارسازی دولتی است. به‌عقیده آنها، سیاستگذار به‌دلیل آنکه شوک‌های ارزی، قدرت تغییر روندهای قیمتی بازار را ندارد، به سمت عدم پذیرش قیمت بازار آزاد و دنبال ایجاد بازاری صحیح از منظر خودش می‌رود. این سیاستی است که بارها و بارها تکرار شده و گویی قصدی برای توقف آن نیست. از مرکز مبادله در دولت احمدی‌نژاد تا بازار نیما در دولت روحانی و حال بازار مبادله ارز و طلای دولت رئیسی.

نقدینگی و تحریم در بازار ارز 

اما این بازارسازی‌های دولتی هرگز به مقصود نرسیده؛ چراکه با وجود قاچاق اعلام شدن بازار غیر رسمی، از منظر مردم، بازاری واقعا بازار است که هر کس بتواند یک دلار را بدون هیچ مانعی و بدون آنکه کسی از وی بپرسد چرا می‌خواهد این دلار را مبادله کند، اقدام به خرید و فروش کند. همین قیمت است که انتظارات تورمی را شکل می‌دهد نه قیمتی که در بازار دولتی‌ساز به‌دست می‌آید. اینها واقعیاتی است که تصمیم‌گیرندگان بیش از کارشناسان به آن واقفند؛ اما هیچ عزمی برای تغییر این فرآیند تاریخی بازارسازی دولتی وجود ندارد و گویی هرکس نیز بر مسند تصمیم بنشیند، در بر همان پاشنه می‌چرخد. سیاستگذار ارزی باید به نقش اصلی خود یعنی سیاستگذاری به جای تخصیص و تامین ارز برگردد. تامین ارز باید توسط بازار و بدون هیچ مانع بوروکراتیک از قبیل تعهد صادراتی و وارداتی انجام شود.

از نگاه فعالان بازار، عوامل بنیادی و مهمی در افزایش‌های اخیر نقش داشته و به صرف به‌کارگیری سامانه‌های ارزی نمی توان ترمز افزایش قیمت دلار در بلند مدت را کشید. مشکلات مربوط به تنگناهای ارزی که به دنبال‌ تشدید تحریم‌های بین‌المللی شدت یافته است و همچنین سطح بالای نقدینگی از جمله عوامل موثر بر رشد قیمت ارز در روزهای اخیر به شمار می‌روند.

قیمت دلار اصلاح می شود؟

بازیگران ارز می گفتند امروز دومین راند ناخدا و دلار برگزار خواهد شد. عده ای مدعی بودند در اولین روز اتفاقات قابل توجهی برای نرخ دلار رخ نداد. عده ای از فعالان بازار می گفتند زود است که سریع برنده و بازنده را تعیین کرد و باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده ناخدا چه گُلی بر سر قیمت دلار خواهد زد.

 به عقیده این دسته از فعالان بازار ؛ در صورتی که نرخ درهم و دلار در هرات امروز اصلاح شود این امر ممکن است موجب کاهش هیجانات ارزی تهران شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید