نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5 اسفند

برقراری پرواز مستقیم تهران به کانادا!

کدخبر: ۵۵۷۲۷۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
برقراری پرواز مستقیم تهران به کانادا!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم اسفند 1352؛ آپارتمان‌های دولتی به تمام افراد فروخته می‌شود

دولت با تهیه یک تصویب نامه جدید به تعداد گروه هایی که حق خرید آپارتمان و یا واحدهای مسکونی ساخت وزارت آبادانی و مسکن (سازمان مسکن) دارند، افزود: علاوه‌بر کارمندان رسمی دولت اجازه داد که کارمندان غیررسمی و در مرحله بعد افراد آزاد با خرید واحدهای مسکونی دولتی صاحب خانه شوند.

این تصویب‌نامه از آن جهت تهیه و ابلاغ شد که در برخی از شهرستان‌ها متقاضی کافی در بین کارمندان رسمی برای واحدهای مسکونی وجود نداشت در شهرستان‌ها مردم با تمام گرفتاری‌هایی که ممکن است به علت نداشتن مسکن داشته باشند، معهذا استقبال زیادی از آپارتمان‌نشینی نمی‌کنند و طبیعتا همین طرز تفکر تعداد متقاضیان آپارتمان را تقلیل می‌دهد.

مهندس علی‌اکبر ادریسی، معاون اداره کل آبادانی و مسکن استان فارس در جریان بازدید یک هیات مطبوعاتی از آپارتمان های ارزان قیمت شیراز که برای گروههای کم‌درآمد یک و دو یعنی 750 تا 1250 تومان درآمد ماهیانه و 1250 تا 2 هزار تومان درآمد ماهیانه ساخته شده، گفت: طبق مارگیری سال 1350 در شهر 300 هزار نفری شیراز (333 هزار نفر در حال حاضر) حدود 45 درصد بدی مسکن وجود دارد.

به عبارت دیگر در حالیکه تمام مردم در خانه و کاشانه‌ای زندگی می‌کنند، ولی شرایط مسکن آنها در سطح لازم و منطقی قرار ندارد. آبادانی و مسکن در فارس 2855 واحد مسکونی در نقاط مختلف استان و به صورت های تک واحدی سازمانی ساخته که به زودی 970 دستگاه آن به متقاضیان واگذار می‌شود.

این آپارتمان‌ها در دو نوع ساخته شده و حداکثر قیمت آن 58 هزار تومان با پیش قسط 16 هزار تومان است.

ایران ماهواره اختصاصی به فضا می‌فرستد

ایران یک ماهواره مخابراتی اختصاصی در مدار زمین قرار می‌دهد و این ماهواره دوازده کانال تلویزیونی و 10 هزار خط «مایکرو ویو» خواهد داشت.

ماهواره مخابراتی اختصاصی ایران که ظرف دو سال آینده به فضا فرستاده می‌شود بیش از 100 سال عمر خواهد داشت و کارهای مخابراتی آن از طریق یک ایستگاه فضایی کنترل می‌گردد.

به دنبال صدور اوامر ملوکانه مبنی‌بر استفاده از تلویزیون در تدریس دروس آموزشی در سطح مدارس ابتدایی، دوره راهنمایی و دبیرستانی امروز کمیسیونی در سازمان برنامه تشکیل گردید و چگونگی بهره‌گیری از این سیستم آموزشی مترقی در مدارس کشور مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.

همچنین اعلام شد، مقدمات خرید ماهواره مخابراتی اختصاصی ایران تا اوایل سال 1353 فراهم می‌شود و با به کار گرفتن این ماهواره علاوه‌بر تامین کانال تلویزیون آموزشی صد درصد جمعیت کشور زیر پوشش برنامه‌های تلویزیون ملی قرار می‌گرند، به این ترتیب در حالی که در پایان برنامه پنجم گسترش شبکه تلویزیون ملی فقط برای 65 درصد جمعیت کشور پیش‌بینی شده بود به صد درصد جمعیت اعم از مناطق شهری یا روستایی افزایش می‌یابد و برنامه های تلویزیونی در کلیه نقاط قابل رویت خواهد بود.

پنجم اسفند 1372؛ برقراری پرواز مستقیم تهران به کانادا

پرواز مستقیم تهران به شهرهای سئول، دوشنبه، تاشکند و کانادا در سال 73 برقرار می‌شود.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال 1992 میلادی در میان 200 شرکت هواپیمایی بین‌المللی در جهان، در رده سی و پنجم قرار گرفت.

مهندس شفتی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری‌های «هما» در برنامه اول توسعه صورت گرفته که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه خرید هواپیما و تجهیزات زمینی، کامپیوتر، توسعه و نوسازی دفاتر و نیز توسعه شبکه بوده است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌ها به عمل آمده، درصددیم سال آینده پروازهای مستقیم تهران-مسکو، آمستردام و آلمآتی را برقرار کنیم ضمن اینکه پروازهای مسیرهای تهران به شهرهای سئول، دوشنبه، تاشکند و یکی از شهرهای اصلی کانادا برقرار می‌شود.

نرخ تورم به 14.5 درصد می‌رسد

معاون اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با نرخ تورم خبر داد. شرکاء افزود: طبق برنامه سوم دولت باید به تناسب نرخ تورم هر سال حقوق کارکنان را افزایش دهد و به‌رغم آنکه قرار بود بودجه سال 83 افزایش نیابد به خاطر پایبندی به این حکم برنامه، سعی شد معادل نرخ تورم حقوق کارمندان نیز افزایش یابد.

وی گفت: تلاش شد تا سطح قیمت‌ها تا حدود زیادی تثبیت شود و معاون اول رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد سقف افزایش قیمت کالا و خدمات دولتی در حد 5 درصد باشد. اگر این میزان رعایت شود، تعادل بین نرخ تورم و افزایش حقوق کارکنان حفظ می‌شود و دولت پیشقدم افزایش قیمت‌ها در سال آینده نمی‌شود.

معاون اقتصادی سازمان مدیریت و برنمه‌ریزی نرخ تورم را در سال آینده 14.5 درصد پیش‌بینی کرد و گفت: با ساختار فعلی اقتصاد کشور این میزان نیست اما در برنامه چهارم سعی شده است این میزان یک رقمی شود.

پنجم اسفند 1392؛ «راهبرد سوم» برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها

احمد توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی سه تن از چهره‌های شاخص اقتصادی مجلس طرحی جدید با عنوان «راهبرد سوم» درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، تدوین و به رئیس‌جمهور ارائه کرده‌اند.

این سه نماینده در مقدمه طرح خود با عنوان «راهبرد سوم» آورده‌اند «در اثنای بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس» ریاست محترم جمهوری از اعضای کمیسیون تلفیق و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دعوت کرد تا در نشستی صمیمی با حضور ایشان و تعدادی از اعضای هیات محترم وزیران در مورد چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها گفت‌و‌گو کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید