فاصله نرخ دلار مبادله ای و دلار آزاد

دلار توافقی به صرافی ها بازگشت /تصمیمات فوری درباره نرخ ارز

کدخبر: ۵۵۷۵۶۵
نوسان محدود قیمت دلار مبادله ای در بازار امروز در حالی بود که برخی از سایت ها و کانال های مدعی بودند نرخ دلار در بازار آزاد در همان محدوده روزهای گذشته به سمت بالا حرکت کرده بود.آنها همچنین مدعی بودند که فاصله دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد دو رقمی شده است. البته قابل ذکر است امروز تا نیمه ظهر قیمت ها مانند روزهای گذشته اعلام نمیشد.
دلار توافقی به صرافی ها بازگشت /تصمیمات فوری درباره نرخ ارز

به گزارش اقتصادنیوز،  به دنبال نوسانات ارزی چند وقت اخیر امروز شنبه 6 اسفند ماه جلسه فوری دولت و مجلس برای دومین بار در زمستان 1401 برگزار شد. جلسه دولتمردان با بهارستان نشین ها درباره وضعیت بازار ارز پشت درهای بسته برگزار شد.

جزئیات جلسه فوری دولت و مجلس درباره نرخ ارز 

در این جلسه غیر علنی موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دولت گزارش‌هایی به نمایندگان درباره بازار ارز ارائه کرد. براساس گزارش‌های مطرح شده، محمد مخبر -معاون اول رئیس جمهور- در این جلسه گفت: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم مشکلاتی وجود داشته که به مرور زمان این مشکلات در حال کاهش یافتن است و به زودی در بازار ارز نیز شاهد حل مشکل و ثبات خواهیم بود.

محمدرضا فرزین -رئیس کل بانک مرکزی- نیز اظهار کرد که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد، غیر واقعی است. همچنین سید احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد- تصریح کرد که پشت پرده اختلالات بازار ارزی نیز شناسایی شده است و به زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد

بعد از پایان این جلسه محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس مدعی شد که به جمع بندی‌های خوبی در این جلسه رسیدیم و ان شاءالله با هماهنگی شکل گرفته و اقدامات و حرکت‌های دولت بر  این مشکل فائق خواهیم آمد.

فاصله دو رقمی نرخ دلار مبادله و آزاد 

جلسه ارزی دولت و مجلس در حالی است که تقریبا 4 روز از آغاز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا می گذرد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز دوم اسفند رسما راه‌اندازی شد تا به گفته رئیس کل بانک مرکزی مرجع رسمی نرخ‌گذاری ارزی باشد.

با وجود گذشت چند روز از اعلام رسمی راه‌اندازی این مرکز، همچنان قیمت دلار  در سایت بازار متشکل ارزی با همان نام قبلی اعلام می‌شود اما از روز افتتاح، دو تابلوی «دلار اسکناس» و «دلار حواله» بر روی این سایت قرار گرفته است.

نرخ دلار مبادله روز دوم و سوم اسفند 41 هزار و 549 تومان اعلام شد. روز پنجشنبه گذشته نرخ دلار مبادله ای 151 تومان رشد را ثبت کرد و بر روی 41 هزار و 700 تومان ایستاد. امروز هم قیمت دلار مبادله در زمان نگارش این گزارش در محدوده  41 هزار و 759 تومان  اعلام شد که نسبت به دو روز قبل 59 تومان رشد کرده بود. 

نوسان محدود قیمت دلار مبادله ای در بازار امروز در حالی بود که برخی از سایت ها و کانال های مدعی بودند نرخ دلار در بازار آزاد در همان محدوده روزهای گذشته به سمت بالا حرکت کرده بود.آنها  همچنین مدعی بودند که فاصله دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد دو رقمی شده است. البته قابل ذکر است امروز تا نیمه ظهر  قیمت ها مانند   روزهای عادی گذشته اعلام نمی شد. 

بازگشت دلار توافقی به صرافی ها

یکی دیگر از خبر های مهم امروز آغاز دوباره فروش ارز توافقی در صرافی ها بود. پنجم بهمن  امسال رئیس کل بانک مرکزی اقدام به حذف دلار توافقی و خرید دلار از صرافی با نرخ تابلوی صرافی‌ها کرد و هدف از این کار را حذف رانت، سامان دادن به  بازار ارز  و ایجاد بازار مبادله ارز و طلا عنوان کرد. 

اکنون با گذشت یک ماه از توقف خرید و فروش توافقی ارز در صرافی‌ها و بحرانی‌تر شدن وضعیت بازار ارز، طبق تصمیم بانک مرکزی مقرر شده از امروز ششم اسفند ماه خریدوفروش مجددا از طریق مرکز مبادله ارز و طلا انجام شود.

جوسازی دلار در بازار سکه 

معامله گران امروز همچنین مدعی بودند قیمت طلا و سکه امروز بالا رفته بود. به نظر می رسد سکه بازان بیشتر از هر زمان دیگری نوسانات افزایشی بازار ارز را زیر نظر گرفته اند و بدون توجه به نرخ دلار مبادله حرکت خود را بر اساس جوسازی های دلار آزاد تعیین می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید