نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 اسفند

پرداخت سکه به عنوان عیدی به کارگران و کارمندان

کدخبر: ۵۵۸۱۵۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
پرداخت سکه به عنوان عیدی به کارگران و کارمندان

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

فوری/ شرط جدید برای تعویض پلاک خودرو اعلام شد

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم اسفند 1352؛ کیفیت تولید پیکان در سطح استاندارد اروپای غربی است

تجهیزات فنی و تولیدات کارخانه ایران ناسیونال با آخرین استانداردهای تاسیسات مشابه اروپای غربی مطابقت می‌کند و در اکثر موارد مدرن‌‌تر است.

«ژوزف استاری باخر» وزیر بازرگانی و صنایع اتریش در بازدید از تاسیسات ایران ناسیونال و همچنین بازدید از قسمت ساخت اتومبیل‌های سواری پیکان و نحوه تولید گفت: تاسیسات و تجهیزات کارخانجات ایران‌ناسیونال و کیفیت محصولات آن با آخرین استانداردهای مشابه در کشورهای اروپایی مطابقت دارد.

عظمت پروژه و موتورسازی ایران ناسیونال با سطح زیربنایی متجاوز از 300 هزار مترمربع سالن سرپوشیده با تجهیزات فنی و ماشین‌آلات مدرن موجب اعجاب و تحسین وزیر بازرگانی و صنایع اتریش قرار گرفت.

ژوزف استاری باخر در پایان دیدارش از کارخانجات ایران ناسیونال از تاسیسات رفاهی و همچنین شهر مدرن کارگری ایران ناسیونال دیدن کرد و گفت: تاسیسات رفاهی و اجتماعی ایران ناسیونال باعث تعجب وی شده است، به خصوص شهر کارگری و تاسیسات ورزشی که برای کارگران ایران ناسیونال به وجود آمده است.

سکه پهلوی به 400 تومان رسید

توقف معاملات امروز هم در بازار آزاد ادامه یافت، ولی قیمت طلای شمش و مسکوکات طلا همچنان افزایش داشت.

نرخ فروش پهلوی طلا امروز در بازار آزاد بین 380 تا 400 تومان بود. نیم پهلوی 195 تومان و ربع پهلوی 95 تومان شد. شمش طلا نیز به هر مثقال 168 تومان رسید.

نرخ خرید و فروش رسمی و آزاد ارزهای عمده امروز مختصر نوسانی داشت.

آخر وقت امروز گفته شد، بانک ملی به احتمال قوی از روز شنبه فروش پهلوی طلا را مجددا در شعب خود شروع خواهد کرد، ولی قیمت فروش مسکوکات طلا از طرف بانک ملی تا آخر وقت تعیین نشد.

9 اسفند 1362؛ پرداخت سکه به عنوان عیدی به کارگران و کارمندان

نحوه و میزان پرداخت عیدی کارگران و کارمندان رسمی، پیمانی و خرید خدمتی اعلام شد.

دفتر معاون نخست‌وزیر و دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی چگونگی پرداخت عیدی کارگران رسمی، پیمانی و خرید خدمتی را اعلام کرد.

1- کلیه کارمندان رسمی، پیمانی و خرید خدمتی به نسبت مدتی از سال را که خدمت کرده‌اند به‌عنوان عیدی سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد.

2- کارگران دائمی مشمول قانون کار به شرطی که مشمول لایحه قانون تامین منافع نبوده باشند، به عنوان عیدی سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد.

در پایان لازم به تذکر است به کارکنانی که بیش از 8 ماه به بالا شاغل بوده‌اند یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد و به آنان که بین 4 تا 8 ماه شاغل بوده‌اند، یک سکه نیم بهار آزادی تعلق خواهد گرفت و به کسانی که کمتر از 4 ماه شاغل بوده‌اند عیدی اصلا تعلق نخواهد گرفت.

نهم اسفند 1372؛ به زودی گوشت سفید با قیمت مناسب توزیع می شود

54 هزار تن گوشت قرمز ظرف سه ماه از طریق بندر امام خمینی وارد کشور شده است.

دکتر ابوعلی، رئیس شبکه دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر یک کشتی حامل دو هزار تن گوشت قرمز در بندر امام خمینی پهلو گرفته و با نظارت کارشناسان این مرکز در حال تخلیه است.

رئیس شبکه دامپزشکی خوزستان افزود: برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت سفید در ایام نوروز، سازمان گوشت مقداری گوشت سفید از منابع داخلی خریداری کرده است که آن را به زودی با نرخ مناسب وارد شبکه توزیع خواهد کرد.

نهم اسفند 1382؛ یارانه بنزین در برنامه چهارم توسعه حذف می‌شود

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: براساس برنامه چهارم توسعه یارانه بنزین و نفت گاز حذف خواهد شد.

اکبر ترکان افزود: با حداقل یارانه بنزین و نفت گاز قیمت این فرآورده ها به‌صورت واقعی و متناسب با قیمت بین‌المللی ارائه می شود.

وی گفت: با واقعی شدن قیمت بنزین و نفت گاز مصرف این فرآورده‌ها نیز در کشور کاهش خواهد یافت.

وی افزود: اینکه ما سالانه مبلغی را به قیمت بنزین اضافه کنیم تاثیری در پایین آمدن مصرف ندارد.

ترکان ادامه داد: هم‌اکنون دولت سالانه 15 میلیارد دلار یارانه بنزین می‌پردازد که با حذف آن، این سرمایه می‌تواند برای رفاه عموم مردم هزینه شود.

سرمایه‌گذاران خارجی وارد بورس ایران می‌شوند

جذب سرمایه‌های خارجی در بورس نه‌تنها پیش‌نیاز تعامل بورس تهران با بورس‌های بین‌المللی محسوب می شود، بلکه با توجه به ناکافی بودن سرمایه‌های داخلی، برای توسعه بورس ضروری است.

رئیس هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار گفت: با تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس، جذب سرمایه‌های خارجی به‌صورت مستقل از ابتدای سال 1383 در بورس اجرا می‌شود.

دکتر حیدر مستخدمین حسینی با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی‌شده در لایحه قانونی بازار اوراق بهادار برای ایجاد بازارهای اولیه و ثانویه گفت: با تصویب و اجرای این لایحه علاوه‌بر گسترش بازار، تنوع ابزارهای معاملاتی در این بازار فراهم خواهد شد؛ به طوری که در حال حاضر نیز می‌توان به اقدامات انجام‌شده در راستای فروش متری مسکن، سبد سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای گسترش بازار سرمایه اشاره کرد. وی افزود: اگرچه سرمایه‌گذاران خارجی هم‌اکنون می‌توانند در بورس تهران سرمایه‌گذاری داشته باشند اما برای حضور مستقل آنها در این بازار آیین‌نامه‌ای تدوین شده که به تصویب هیات‌مدیره رسیده و در زمان حاضر در صف انتظار برای تصویب در شورای بورس قرار دارد.

ایران از معدود کشورهای آسیایی دارای اینترنت پهن‌باند است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران جزو معدود کشورهای آسیایی ارائه‌کننده خدمات اینترنتی با پهنای باند بالاست.

دکتر احمد معتمدی افزود: تا دو سال آینده ارائه خط دیتا جزو مهم‌ترین خدمات این وزارتخانه در سطح کشور خواهد بود؛ لذا باید زیرساخت ها و امکانات مناسبی را برای مشترکان مهیا کنیم.

وی گفت: به‌منظور اجرای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه چهارم توسعه 200 هزار میلیارد ریال در بخش ارتباطات سرمایه‌گذاری می‌شود که 50 درصد آن توسط بخش دولتی و 50 درصد دیگر توسط بخش غیردولتی صورت می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید