بازار سکه صف فروش شد

کدخبر: ۵۵۸۷۲۲
نتیجه طناب کشی میان دلار سلیمانیه و درهم امارات به نفع دلار سلیمانیه تمام شد و درهم امارات نتوانست مقاومت کند و به پایین کشیده شد.
بازار سکه صف فروش شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، حرکت این هفته بازار ارز نشان داد که معامله‌گران  بازار ارز  موقعیت خرید و فروش را در شرایط فعلی بر اساس چشم‌انداز سیاسی می‌چینند. در شرایطی که در ابتدای هفته نگرانی‌ها از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، ادعای مشاهده اورانیوم با خلوص بالاتر توسط مأموران آژانس و احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه افزایش پیدا کرده بود، دلار بی‌محابا سقف‌شکنی می‌کرد و خود را به کانال ۶۰ هزار تومانی رساند ولی در ادامه، خبر امکان ازسرگیری مذاکرات و سفر رافائل گروسی به ایران زمینه اصلاح تند بازار ارز را رقم زد.

در این هفته لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی به منظور تامین معیشت مرزنشینان، کوله‌بران و ملوانان تصویب شد.

در این لایحه تصویب شده مرزنشینان می‌توانند تا ۱۰ درصد واردات سال قبل بدون پرداخت مالیات و عوارض گمرکی واردات داشته باشند.

هرچند به گفته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، این تصمیم با هدف رصدپذیر کردن واردات و کاهش مبادلات غیر رسمی است و در این لایحه باید مبدا ارز وارداتی کولبران مشخص شود، ولی به رسمیت شناختن کار کولبران منتقدانی هم دارد. مخالفان می‌گویند بهتر است برای بهبود معیشت مرزنشینان به فکر ایجاد اشتغال پایدار برای آن‌ها بود. تخصیص سهم ۱۰ درصدی واردات به کولبران بدون گمرک و مالیات در آمد دولت را از عوارض و مالیات کاهش خواهد داد، بعلاوه واردات برای بسیاری از مواد نیاز به شناخت کافی محصولات دارد به همین دلیل واردات خرد هم ریسک نبود اصالت کالا را افزایش می دهد.

متاسفانه به خاطر نبود شغل پایدار، مرزنشینان مورد سوءاستفاده قاچاقچیان هم قرار گرفته‌اند و باندهای قاچاق بخشی از واردات را انجام می‌دهند. به رسمیت شناختن واردات توسط مرزنشینان، مطمئنا طمع قاچاقچیان را بیشتر خواهد داد تا تحت پوشش واردات رسمیِ مرزنشینان، به فعالیت قاچاق خود بپردازند و به همین خاطر به رسمیت شناختن واردات کوله‌بران به نوعی به رسمیت شناختن بازار غیر رسمی ارز است، زیرا بخش غیر شفاف اقتصاد همیشه وجود داشته و این بخش ارز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کند و در صورت افزایش محدودیت در بازار ارز همین تقاضا می‌تواند قیمت  بازار آزاد  را افزایش دهد. به همین خاطر در صورتی که به جای ایجاد اشتغال پایدار، واردات مرزنشینان آمیخته واردات قاچاقچیان شود که دور از ذهن نیست و هشدار منتقدان را از گذشته در پی داشته به نوعی به رسمیت شناختن بازارغیر رسمی ارز است. که همیشه تقاضای ارز دارد و قابل بسته شدن نیست.

بازار سکه صف فروش شد

نتیجه طناب کشی میان  دلار سلیمانیه  و درهم امارات به نفع دلار سلیمانیه تمام شد و  درهم امارات  نتوانست مقاومت کند و به پایین کشیده شد.

از دست دادن مرز ۵۶ هزار تومانی برای بازار ارز که حمایت مهم این روزهای بازار بود دومین مرحله سقوط سنگین بازار ارز را رقم زد و سکه طلا به دنبال آن صف فروش شد، با کاهش شدید قیمت ها در بازار آزاد ارز سکه هم روز قبل به پایین کانال ۳۰ میلیون تومان نفوذ کرد ولی در ادامه نتوانست در پایان کانال تثبیت کند و در پایان معاملات روی مرز سی میلیون تومانی ایستاد.

کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه را دیگر می‌توان به اصلاح قیمتی نسبت داد و  بازار سهام  به عنوان عقب‌مانده‌ترین بازار از تورم را بازار آینده‌داری برای سرمایه‌گذاران توصیف کرد؛ زیرا با رشد نرخ ارز و تورم، ارزش دارایی های شرکت ها افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل قیمت سهام هم با توجه به تورم می تواند افزایشی شود.

با وجود کاهش قیمت ها در بازار سهام در روز قبل، که بی ربط به سقوط ناگهانی دلار نبوده،  ارزش معاملات  خرد رشد کرده است این اتفاق نشان می دهد که منفی های بازار خریدار دارد و تا زمانیکه این روند ادامه داشته باشد می توان به رشد کوتاه مدت بازار سرمایه امیدوار بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید