پایان چاقی با دارو؟

اکونومیست؛ هزینه 4 تریلیون دلاری چاقی بر دوش اقتصاد جهان!

کدخبر: ۵۵۸۹۷۱
اقتصادنیوز: اکونومیست در گزارش اصلی این شماره خود به عوارض چاقیبر اقتصاد جهان پرداخته است.
اکونومیست؛ هزینه 4 تریلیون دلاری چاقی بر دوش اقتصاد جهان!

به گزارش اقتصادنیوز عوارض چاقی علاوه بر اینکه سلامتی را به خطر انداخته و زندگی فردی را دچار مشکل کرده بر اقتصاد جهان هم مشکلات بزرگتری را تحمیل کرده است. هزینه های بالای رژیم و مبارزه با کاهش وزن هم تاکنون نتیجه بخش نبوده است.در چنین شرایطی ساخت یک دارو امیدها را برای پایان این اپیدمی و مشکل چاقی تقویت کرده است. اکونومیست در این گزارش به مشکلات چاقی در جهان و پیدایش دارویی که ادعا می شود در کاهش وزن موثر است پرداخته است.

نوع جدیدی از داروها در جهان توسط افراد معروف برای کاهش وزن معرفی شده است. در شرایطی که طیف وسیعی از تلاش ها برای کاهش وزن نتیجه کافی نداشته به نظر می‌رسد سماگلوتید ها که توسط یک شرکت داروسازی دانمارکی چندملیتی ساخته شده و در دوزهای پایین برای درمان دیابت استفاده شده برای کاهش وزن موثر عمل کرده است. تحلیلگران تصور میکنند بازار داروهای glp-1 تا سال ۲۰۳۱ می تواند به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد که با بازار داروهای سرطان فاصله زیادی ندارد.

3uJbaldBTYE2

در سال ۲۰۲۰ دو پنجم از جمعیت جهان دارای اضافه وزن یا چاقی بوده اند. فدراسیون جهانی چاقی(WOF) اعلام کرده که این رقم تا سال ۲۰۳۵ می تواند به بیش از نصف جهان برسد و چهار میلیارد نفر در جهان دچار اضافه وزن و چاقی شوند. مردم در همه جای جهان به سرعت چاق می شوند و سرعت افزایش وزن در جهان مربوط به کشورهای ثروتمند اروپایی و غربی نیست بلکه کشورهایی مانند مصر، مکزیک و عربستان روند سریعتری در چاق شدن دارند.

این روند روبه رشد هشداردهنده است، زیرا چاقی باعث مشکلات سلامتی زیادی از جمله دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا و همچنین ده ها بیماری مانند سکته مغزی ، نقرس و سرطان های مختلف می شود و خطر مرگ برای افراد چاق در ابتلا به کرونا بیشتر است. کودکان چاق در مدارس و زمین های بازی نیز آسیب پذیرتر هستند.

با تمام موارد گفته شده چاقی برای بودجه عمومی و اقتصاد عواقب بزرگتری دارد. بر اساس مدلسازی های صورت گرفته هزینه سالانه اضافه وزن برای اقتصاد جهان می تواند تا سال ۲۰۳۵ به ۴ تریلیون دلار برسد.( این مقدار ۲.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در مقایسه بامیزان ۲.۲ درصدی سال ۲۰۱۹ است.) این هزینه شامل مخارج مراقبت از سلامتی و زمان کاری از دست رفته به خاطر بیماری های ناشی از چاقی و مرگ های زودهنگام به خاطر اضافه وزن است.

بزرگ تر شدن دورشکم مردم جهان نتیجه رویدادهای بیولوژی است. فراوانی غذای های فرآوری شده در دهه های اخیر تهیه غذا را راحت تر کرده و هزینه ها را کاهش داده ولی همزمان با سبک زندگی کم تحرک پرخوری افزایش پیدا کرده است، بدن با هر روشی برای رژیم و کاهش وزن مبارزه می کند، با وجود ۲۵۰ میلیارد دلاری که در در سال قبل برای رژیم و کاهش وزن هزینه شده است، مبارزات برای لاغری هنوز نتیجه بخش نبوده است.

داروهای جدید چاقی، پس از مشاهده درمان بیماریهای دیابت که با کاهش وزن همراه بود مورد توجه قرار گرفت. داروهای سماگلوتید عملکردی شبیه هورمون glp-1 دارد که در بدن باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها می شود، این دارو ها هم‌چنین تمایل به خوردن را در مغز خاموش می کنند و امکان اجرای سخت ترین رژیم ها را فراهم می کنند. ارزش بازار شرکت نوو‌ نوردیسک(یک شرکت چندملیتی تولید دارو در دانمارک) که تولیدکننده این دارو است طی دوسال دوبرابر شده وبه۳۲۶ میلیارد دلار رسیده است این شرکت به دومین شرکت داروسازی با ارزش جهان تبدیل شده است. تحلیلگران معتقدند در شرایطی که نیمی از آمریکایی های چاق به دنبال آن هستند که تا پایان دهه از این دارو برای کاهش وزن استفاده کنند ولی دو مورد ایمنی و مقرون به صرفه بودن از مشکلات استفاده از این داروست. جدید بودن این دارو به این معناست که هنوز عواقب بلندمدت آن روشن نشده است. در موارد استفاده دوزهای بالا از این دارو، سرطان تیروئید در آزمایش های جانوری مشاهده شده است. بررسی عوارض دارو نیازمند تحقیقات طولانی و تجزیه و تحلیل دقیق است.

درک خطرات بسیار مهم است زیرا بسیاری از کسانی که از این دارو ها مصرف می کنند ممکن است تا پایان سال به آن نیاز داشته باشند‌. بعد از قطع دارو ها وزن بعضی از افراد به بیش از زمان تجویز دارو رسیده است.

هزینه درمان با این دارو ها بالاست و اگر قرار باشد مادام‌العمر استفاده شود تعامل شرکت ها با دولت ها به منظور پوشش جمعیت و کاهش هزینه ها و افزایش حجم می تواند سودآوری به وسیله این صنعت را تحریک می کند و شرکت ها را وارد رقابت تولید می کند.

دولت ها در صورت کمک به هزینه تامین دارو،باید مطمئن شوند کسانیکه به این دارو نیاز دارند آن ها را دریافت می کند و تقاضای آرایشی و تناسب اندام توسط خود افراد تامین شود. هر چند دولت ها باید همچنان برای کاهش وزن مردم روی ورزش و غذای سالم تمرکزی کنند ولی هنوز دلایلی برای خوشحال بودن وجود دارد زیرا دستیابی به داروهای جدید به معنی آنست که نهایتا ممکن است این مبارزه با پیروزی به پایان برسد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید