پیش‌بینی بازار سهام 14 اسفند 1401/‌ روز اما و اگر بورس تهران

کدخبر: ۵۵۹۳۰۹
بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته جاری شاهد افت قابل توجه نماگرهای بورسی و فرابورسی بود. در این روز شاخص کل بورس تهران در حالی که تا همین چندی پیش رشدی سریع را از محدوده یک میلیون و 525 هزار واحدی آغاز کرد و توانست برخلاف آنچه که پیشتر انتظار می رفت؛ به آسانی ابرکانال یک میلیون و 800 هزار واحدی را نیز پشت سر بگذارد.
پیش‌بینی بازار سهام 14 اسفند 1401/‌ روز اما و اگر بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، دلیل غیر منتظره بودن روند اخیر شاخص‌های سهامی این بود که با توجه به حجم بالای معاملات در روزهای گذشته و  ورود پول حقیقی  به این بازار طی یک هفته اخیر کمتر کسی می توانست در پایان معاملات روز چهارشنبه با اطمینان سخن از واژگونی قیمت ها در روز شنبه به میان آورد.

با این حال این اتفاق، افتاد و شنبه به روز سرخپوشی شاخص ها در  بازار سهام  بدل شد. دلیل های متعددی می‌توان برای این اتفاق آورد که بدون شک بررسی هر کدام از آنها می توان به درک آنچه که می تواند در روز جاری اتفاق بیافتاد کمک می کند.

برجام از گور برخواست؟

از جمله اتفاقات مهمی که در روز معاملاتی قبل مورد توجه بازار بود می توان به سفر رافائل گروسی رئیس  آژانس بین المللی انرژی اتمی  اشاره کرد. در این سفر که حول محور  برنامه هسته ای ایران  و شایعات آن تدارک دیده شده قرار است تا آینده برنامه اتمی کشور تا حدودی شفاف شود. این نشست بنابرگفته کارشناسان همچنین می تواند منجر به از سرگیری مذاکرات میان طرفین  برجام  شود.

همین امر سبب شد تا در روز گذشته بار دیگر بورسی‌ها انتظارات تورمی در سطح جامعه و  بازار ارز  را کاهش ارزیابی کنند. تداوم این امر می تواند در روزهای آینده به تضعیف هرچه بیشتر تقاضا در  بازار سهام  منتهی شود. البته باید توجه داشت که تحقق چنین امری در نهایت نیاز به افزایش عرضه در  بازار ارز  و کاهش تقاضا دارد.

با توجه به اینکه بازار مذکور در هفته های گذشته افت قابل توجهی داشته و در روز اخیر قیمت هر دلار امریکا در  بازار آزاد  به محدوده 54 هزار تومان رسید؛ انتظار می رود که افزایش نسبی قیمت در مرکز مبادله بتواند از تفاوت بهای دلار در بازار مورد علاقه دولت و بازار مورد علاقه مردم بکاهد. طبیعتاً در این وضعیت سیگنال های دلار به  بازار سهام  تاحدودی مبهم خواهد بود. با این حال با توجه به روند روزهای اخیر تداوم افت در  بازار آزاد  ارز دور از انتظار نیست. در صورتی که این انتظار تحقق یابد افزایش عرضه در  بازار سهام  نیز امری قابل انتظار خواهد بود. البته نمی توان احتمال تاثیر مثبت اجازه فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی ها را که خبر آن روز گذشته درج شد؛ که می تواند به رشد ارزش ریالی فروش این شرکت ها بیانجامد نادیده گرفت.

رفتار طبیعی شاخص

بررسی روند کلی قیمت ها در روزهای اخیر حکایت از این امر دارد که با توجه به رشد سریع  شاخص کل  از کف کانال 1.5 میلیون واحدی در روز 26 بهمن ماه تا حدوده یک میلیون و 838 هزار واحدی که منجر به ثبت بازده حدودا 20 درصدی شد، افت نسبی قیمت ها در روزهای پیش رو چندان بعید نیست. مخصوصاً آنکه بدانیم به هنگام چنین رشدهای سریعی آن هم وقتی بازار برای مدتی طولانی در رکود بوده طبیعتاً سرمایه گذاران محتاط خواهند بود و به احتمال زیاد نمی توانند پذیرش ریسک سرمایه گذاری میان مدت را بپذیرند.

از این رو اولا با سرعت بیشتری اقدام به شناسایی سود می‌کنند و ثانیا در صورت میل به پذیرش ریسک حضور در  بازار سهام  اقدام به تغییر در ترکسب پرتفوی خواهند کرد. اینکه در روز گذشته ورود پول به صندوق ها را شاهد بودیم و نقدینگی نیز از صنایع پرطرفدار روزهای قبل همچون  فلزات اساسی  و شیمیایی به سمت برخی صنایع کوچک نظیر استخراج نفت و گاز رفت به همین دلیل بود. بر این اساس به نظر می آید که با توجه اصلاحی شدن فضای بازار و افت 1.84 درصدی آن در روز گذشته در روز جاری شاهد بهبود نسبی تقاضا باشیم.

با این حال نمی توان منکر این مسئله نیز شد که افت قیمت ها تا سطح روانی 1.7 میلیون واحدی نیز هم اکنون امری دور از انتظار نیست؛ مخصوصا که در میان روز معاملاتی گذشته و امروز خبر افزایش نرخ بهره بین بانکی نیز منتشر شده است. اگرچه این نرخ مستقیم به  بازار سهام  ارتباطی ندارد اما بعید نیست که در وضعیت فعلی اثر روانی منفی بر  بازار سهام  داشته باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید