نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 اسفند

تصمیمات جدید درباره تثبیت قیمت کالاها

کدخبر: ۵۵۹۴۸۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تصمیمات جدید درباره تثبیت قیمت کالاها

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 اسفند 1352؛ طرح گذرگاه هوایی سیدخندان تسلیم انجمن شهر می‌شود

طرح ساختمان گذرگاه هوایی سیدخندان در سال آینده به انجمن شهر برده خواهد شد تا درباره آن تصمیم گرفته شود.

شهرداری تهران، امروز همچنین اعلام کرد که برای تسهیل حرکت در تقاطع فیشرآباد – نادرشاه، املاک و مراکز کسب واقع شده در این مسیر را با پرداخت هفتصد هزار تومان خریده و طرح توسعه میدان موزه باغ ملی را به زودی به مرحله اجرا درخواهد آورد.

همزمان با اجرای این طرح‌ها، یک گذرگاه هوایی نیز در نقطه تلاقی تاج-پرک وی ساخته خواهد شد.

شهرداری تهران افزود، گذرگاه هوایی سیدخندان، ترافیک را در این قسمت از شمال و شرق به‌سوی عباس‌آباد تسهیل خواهد کرد. در امتداد این گذرگاه دو پل بزرگ نیز در دو نقطه تلاقی جاده سوم و تلاقی پهلوی با عباس‌آباد ساخته خواهد شد که ایجاد آنها، ترافیک در کمربند شمالی و مسیر شرقی و غربی تهران را آسان خواهد ساخت.

18 اسفند 1372؛ تصمیمات جدید درباره تثبیت قیمت کالاها

تمام ثبت‌سفارش‌های انجام‌شده در وزارت بازرگانی طبق قرار با بانک مرکزی، با نرخ 1750 ریال گشایش اعتبار می‌شود.

وزیر بازرگانی اعلام کرد: امکانات اجرایی ورود کالا در مقابل ارز حاصل از صادرات نیز از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی که به‌گونه‌ای به دولت وابسته هستند تا پایان شهریور سال 73 نباید افزایش قیمت داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به‌طور قطع پیگیری می‌شود.

وزیر بازرگانی همچنین اعلام کرد: ارز مربوط به واردات شکر تامین‌شده و قیمت شکر در چند روز آینده شکسته خواهد شد.

آقای آل‌اسحاق گفت: بانک مرکزی تعهد کرده است که تمامی حواله‌های نقدی تا پایان سال‌جاری پرداخت شود و نیز در سال آینده هرگونه ثبت‌سفارش که در وزارت بازرگانی انجام می‌شود به‌طور قطع با نرخ 1750 ریال گشایش اعتبار خواهد شد.

18 اسفند 1382؛ احمدی‌نژاد: بلندمرتبه‌سازی در پایتخت متوقف می‌شود

شهردار تهران اعلام کرد: صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در پایتخت سال آینده ممنوع می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به سیاست‌های سال آینده شهرداری در زمینه مسکن افزود: مسکن باید از بازار سوداگری، بهره‌وری‌‌های بسیار بالا و کالایی دست‌نیافتنی جدا شود؛ چراکه گره خوردن ساخت مسکن با جریان سیری‌ناپذیر سوداگری، ساخت‌و ساز را از جنبه تامین مسکن به کالایی تبدیل می‌کند که تنها برای کسب سود بیشتر دست به دست می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به ضرورت مقابله با عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت مسکن بیان کرد: از سال آینده ساخت‌و‌سازها در سطح وسیع و گسترده صورت می‌گیرد؛ به‌طوریکه شهروندان نیازمند به‌صورت مستقیم وارد بازار ساخت‌و‌ساز می‌شوند.

احمدی‌نژاد اعلام کرد: از سال آینده ساختمان‌ها سه یا چهار طبقه – با حذف مشاعات – و در بافت‌های فرسوده با یک طبقه بیشتر ساخته می‌شوند.

18 اسفند 1392؛ آغاز همکاری بانکی ایران با بانک‌های اروپایی

رئیس بانک مرکزی با اعلام بهبود فضای کشور برای مراودات مالی بین‌المللی عنوان کرد: از میان هفت بانکی که قرار بود با ایران همکاری کنند، یک بانک در سوئیس شروع به کار کرده است.

ولی ا... سیف در نشست تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی کشور گفت: یکی از بحث‌های اساسی که در این حوزه دنبال می‌شود وجود بخشنامه‌های فراوان، متناقض و مبهم در نظام بانکی است.

وی افزود: شرایط به‌گونه‌ای بود که صنعت تولیدکنندگان اصیل و پیشکسوت زمانی که از مشکلات خود می‌گفتند، بخشنامه‌ها آن قدر بی‌منطق بود که امکان توجیه شرایط برای ما وجود نداشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اظهار کرد: در شرایط جدید، فضا در حال باز شدن است، در گذشته هفت بانک در اروپا قرار بود که به ایران سرویس بدهند که در حال حاضر، یک بانک در سوئیس شروع به کار کرده و 3 بانک ژاپنی اعلام آمادگی کرده‌اند.

سیف گفت: همچنین توافقات کلی شده تا هر کشوری که برای حمایت ابراز علاقه کند، بتواند به‌راحتی اقدام کند به همین دلیل در آینده کشورهای همسایه مانند عمان به این کشورها اضافه خواهند شد تا شبکه گسترده‌ای داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید