بازار سهام به کدام سمت می‌رود؟/ پیش‌بینی بورس 15 اسفند 1401

کدخبر: ۵۵۹۵۲۵
بورس تهران در روز یکشنبه میزبان خریداران بیشتری نسبت به روزهای قبل بود. در این روز شاخص کل رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن هم به دنبال خود، بالا کشید. ارزش معاملات کاهشی شد، پول خارج شد اما چون رنگ و روی بازار از روزهای قبل بهتر بود خیلی‌ها به تغییر روند دوباره بازار سهام در روزهای پیش رو امیدوار شدند. اما آیا میشه به تحقق این خوشبینی امیدوار بود؟
 بازار سهام به کدام سمت می‌رود؟/ پیش‌بینی بورس 15 اسفند 1401

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شاخص کل بورس  روز گذشته در حالی افزایشی شد که بررسی شرایط کلی بازار در این روز حکایت از خروج پول 116 میلیارد تومانی از بازار یاد شده دارد. در این روز اگرچه به لطف افزایش تقاضا در برخی از نمادهای شاخص ساز شاهد جبران بخشی از کاهش رخ داده در روز شنبه بود؛ اما دست کم بر اساس اعداد و ارقام به ثبت رسیده در این روز آنقدر وضعیت تقاضا در بازار خوب نبوده که بتوانیم برای روز دوشنبه با اطمینان از رشد قیمت ها سخن بگوییم.

فرار به جلو در شاخص

بررسی معاملات روز گذشته مؤید این نکته است که اگرچه برخی اخبار منتشره در حوزه اقتصاد جهانی توانسته است بر تقاضا حقیقی در برخی از نمادها بیافزاید اما مسیر کلی  بورس  در این روز بیشتر از احتمالات داخلی و انتظارات موجود در این بازارها متأثر شد.

معاملات روز جاری در حالی در تابلوهای مختلف  بورس  و  فرابورس  آغاز می‌شود که در روز گذشته مهمترین عامل موثر بر فضای روانی حاکم بر  بازار سهام  یعنی دلار  بازار آزاد  به کانال 52 هزار  تومانی وارد شد. همین امر میتواند با کاهش انتظارات تورمی، از تقاضا در  بازار سهام  نیز بکاهد و از افزایش تقاضا در روز جاری جلوگیری کند. با این حال نمی توان با جدیت احتمال صعود قیمت ها در روز جاری را منتفی دانست؛ چرا که همچنان تفسیر عمومی از احتمال صعود قیمت ها در پایان سال، به شانس صعود قیمت ها دامن می زند؛ مخصوصا آنکه در نظر داشته باشیم  قیمت دلار  در مرکز مبادله طی روزهای گذشته افزایش یافته و اصلا بعید نیست همین امر در روزهای آتی مورد توجه بیشتر بازار قرار بگیرد.

با این حال برخی از تحلیلگران بر این باور هسیتند که رشد روز قبل بازار بازگشتی بوده که در مقابل کندل بزرگ ریزشی روز شنبه به وقوع پیوسته است. از این رو آن ها بر این باور هستند که اوضاع بازار با توجه به خروج  پول حقیقی  و کاهش  ارزش معاملات  در واقع فرار به جلوی نماگر از سوی خریداران خوش‌بین است بر وزن‌کشی میان عرضه و تقاضا و از این رو احتمال افت بیشتر آن وجود دارد.

شانس چین و حمایت تکنیکالی

روز گذشته مهمترین خبر برای نمادهای کامادیتی محور بازار سهام افزایش شاخص مدیران خرید در چین بود که به رقم قابل توجه 52.6 رسیده بود. با توجه به اینکه رسیدن این شاخص به محدوده مذکور از آوریل سال 2021 تاکنون بی سابقه بوده است؛ طبیعی است که مشابه روزهای گذشته، شاهد رشد بهای کامادیتی به خصوص فلزات باشیم. این خبر به طور بالقوه برای بازار سهام ایران خبر خوبی است اما همانطور که گفته شد بورسی ها این روزهای بیشتر به  قیمت دلار در بازار آزاد  نگاه می کنند. از این رو احتمال افت شاخص تا محدوده یک میلیون و 700 هزار واحدی که حمایت نخست نماگر مذکور است همچنان پا برجا است. از این رو احتمال افت نماگر اصلی بازار سهام در این روز دور از انتظار نیست. در این میان اما با توجه به افزایش تقاضا در روز جاری و کاهش تعداد صفوف خرید، می توان انتظار داشت که در روز جاری قیمت در نمادهای کوچک با افزایش مواجه شود و زمینه برای صعود شاخص‌ها با احتمال بیشتری فراهم شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید