واریز یارانه ها در سال جدید تعیین تکلیف شد

کدخبر: ۵۵۹۸۳۴
خاندوزی با بیان اینکه یارانه نقدی حذف نمی‌شود، اظهار کرد: کالابرگ الکترونیکی البته به صورت اختیاری از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود اما یارانه نقدی حذف نمی‌شود؛ در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده است و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند.
واریز یارانه ها در سال جدید تعیین تکلیف شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها، با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری با افزایش و رشد سرمایه‌گذاری ۳.۹ درصدی در شش ماهه نخست سال مواجه بودیم، اظهار کرد: رشد سرمایه‌گذاری خارجی ایران نسبت به سال آخر دولت قبل قریب به ۱۰۰ درصد افزایش داشت و میزان بیکاری هم به ۸.۲ درصد کاهش پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ تلاش دولت این بود که سیاست کنترل تورم سال ۱۴۰۰ را همراه با سایر سیاست‌های تحولی پیش ببرد و برای اولین‌بار کنترل مقداری ترازنامه‌های بانکی را در دست بگیرد تا از این طریق نقدینگی کشور کنترل شود.

افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو قطعی شد

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه برای اولین‌بار حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید، گفت: در برخی بازارها البته دچار کاستی جدی شدیم. ما توانستیم در پایان اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم را مستمرا کاهش بدهیم و از ۵۹ درصد به ۲۹ درصد در هفت ماه اول دولت برسانیم.  

فوری/ فروش فوق العاده ایران خودرو به مناسبت نیمه شعبان

خاندوزی ادامه داد: تا اواسط سال موفق شدیم نرخ ارز را کنترل کنیم و دلار در آن زمان کمتر از ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد اما با رخدادهای تابستان و پاییز و تحریک انتظارات تورمی متاسفانه با افزایش قیمت ارز مواجه شدیم.

احسان خاندوزی با بیان اینکه خوشبختانه با مجموعه تدابیر دولت و اقدامات خوب بانک مرکزی، قیمت در بازار ارز و سکه روند کاهشی پیدا کرده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم تصویر درستی از وضعیت موجود داشته باشیم، باید هم‌نقاط مثبت و نقاط ضعف را ببینیم.

وی افزود: دیدن این دو جنبه در کنار هم کمک می‌کند تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم. رشد اقتصادی ۲.۷ درصدی در شش ماهه امسال، رشد مثبت ۱.۱ درصدی بخش کشاورزی و رشد ۵.۸ درصدی صنعت بیانگر شرایط مطلوب بخش حقیقی اقتصاد در سال جاری است.

وی افزود: دولت در مسیر اینکه فرصت سرمایه‌گذاری جذاب برای مردم فراهم کند مقدمات حقوقی و فنی را تکمیل کرده و در همین روزهای آینده در زمینه گواهی سپرده نفتی و هدایت نقدینگی به پروژه‌های معادن طلا و مس را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در گواهی سپرده نفت همزمان که ماه بهمن با افزایش صادرات نفت نسبت به دی پشت سر گذاشته شد، خواهیم توانست از طریق انتشار این گواهی‌ها با هدایت نقدینگی مردم به مسیرهای سودآور و مطمئن، کاهش ریسک تحریم‌پذیری را به همراه دارد و کاهش فشار بر بازارهای موازی را موجب می‌شود.

خاندوزی تاکید کرد: مشارکت مردم در بهره‌برداری از معادن طلا و معدن مس سونگون در همین روزهای پایانی امسال محقق خواهد شد و سامانه فکتورینگ در اول هفته آینده رونمایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سایر مولفه‌های مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد، جهش‌های کم نظیری را شاهد بودیم، ادامه داد: از جمله رشد مثبت ۳.۹ درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که در دوره مشابه سال قبل منفی ۶.۴ درصد بود؛ کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد و صادرات غیرنفتی ۱۱ ماهه ۴۸.۸ میلیارد دلاری که رشد ۱۲ درصدی داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در حوزه پروژه‌های کلیدی نیز شاهد بهره‌برداری از پروژه های بزرگی بودیم که سالها در کشور معطل مانده بود؛ امسال چهار ابرپروژه آبی در کشورمان که بحران آب به یک دغدغه ملی تبدیل شده، به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در حوزه سیاست‌های پولی نیز اقدامات دولت چشمگیر و موثر بوده است که از جمله می‌توان به کنترل مقداری ترازنامه بانکی و کاهش رشد نقدینگی اشاره کرد که براساس آمار مقدماتی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن ماه از ۳۹ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

خاندوزی ادامه داد: ضمن اینکه دولت با رشد ۶۰ درصدی درآمدهای بودجه‌ای تا پایان ۱۱ ماهه و ۵۵ درصدی هزینه‌ها، توانست فاصله هزینه و درآمد را به حداقل برساند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه همه موارد مذکور نماینده بخشی از رشد بخش حقیقی اقتصاد بودند که تنها در یکسال و نیم دولت سیزدهم محقق شد، گفت: پرداختن به نارسایی‌ها و نقد آنها، نباید موجب نادیده گرفتن پیشرفت‌ها و نقاط قوت‌ها شود.

وی همچنین افزود: در حوزه ریلی و ترانزیت پنج پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار از منابع غیربودجه‌ای تامین مالی شد. در نفت و گاز ۱۶ پروژه پالایشگاهی، پتروپالایشگاهی و پتروشیمی با ۳۰ میلیارد دلار منابع غیربودجه‌ای تامین مالی و سرمایه‌گذاری شد.

کالابرگ الکترونیکی از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود

خاندوزی با بیان اینکه یارانه نقدی حذف نمی‌شود، اظهار کرد: کالابرگ الکترونیکی البته به صورت اختیاری از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود اما یارانه نقدی حذف نمی‌شود؛ در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده است و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید