بانک «سیلیکون ولی» چگونه نابود شد؟

برندگان بازی ِمرگ سیلیکون‌ ولی /اکوسیستم استارت‌ آپی منجمد شد

کدخبر: ۵۶۱۶۴۹
علی مرتضوی، مدیرتحلیل شرکت بین المللی اینوسلو در یادداشتی درباره ورشکستگی و بحران در بانک سیلیکون ولی پرداخته که در ادامه آمده است.
برندگان بازی ِمرگ سیلیکون‌ ولی /اکوسیستم استارت‌ آپی منجمد شد

به گزارش اقتصادنیوز،  نشریه فورچون در مصاحبه‌ای که با یکی از اعضای تیم بلیکر استریت به عنوان پیش‌بینی کننده وقایع غم‌انگیز بانک سیلیکون ولی داشت به نکات جالبی اشاره می‌کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

«من تاکنون چنین سرعت تغییری را به چشم ندیده‌ام!» این عبارت از سوی وتلافر به عنوان یکی از اعضای اصلی موسسه بلیکر استریت عنوان شده است. تیمی که در ژانویه اقدام به فروش استقراضی سهام بانک سیلیکون ولی (SVB) نموده است.

ردپای سیلیکون وی در بازارهای خصوصی

این جمله وتلافر در خصوص تحولات دو روز گذشته بازارها نیست و به نوسان بازارها در دو سال گذشته اشاره دارد.

در سال 2021، زمانی که بازار سرمایه گذاری به ارتفاعات جدیدی صعود کرد، بانک سیلیکون ولی در حال پرواز بود. این بانک مدت‌هاست در قلب بازارهای خصوصی به‌عنوان مشاور و بانکدار نیمی از شرکت‌های استارت‌آپ این صنعت قرار گرفته بود - نه به عنوان یک وام‌دهنده برجسته به صندوق‌های خطرپذیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، و مدیر ثروت برای کارآفرینان ثروتمند. این بانک دارای صندوق سرمایه گذاری است که در شرکت هایی مانند Accel یا Sequoia Capital سرمایه گذاری می کند و خود مستقیماً در استارتاپ ها سرمایه گذاری می کند. این بانک به طور موثر هر بخش از بازارهای خصوصی را لمس می کند.

سودی که کرونا به SVB رساند

بنا به گزارش اکوایران، در آغاز همه‌گیری کووید، با بهره‌گیری از نرخ‌های کم بهره، سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها به سطوح جدیدی افزایش یافت، زیرا استارت‌آپ‌ها میلیاردها دلار از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و VCها جمع‌آوری کردند. همه اینها یک برد برای SVB بود، زیرا بسیاری از آن استارت آپ ها بودجه تازه به دست آمده خود را در بانک سیلیکون ولی ذخیره می‌کردند، سپس در صورت نیاز از آن استفاده می کردند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر از SVB وام می‌گرفتند، به این دلیل که انتظار داشتند سرمایه‌های جدید از سوی استارت آپ‌ها (به عنوان شرکای محدود) به این بانک تزریق شود. از آنجایی که بانک سیلیکون ولی به مقداری از آن وجوه نیاز داشت تا پول را به عنوان وثیقه برای آن وام ها قرار دهد، فعالیت  SVB با کیفیت بالایی در حال انجام بود.

سپرده های بدون بهره در این بانک در سال 2021 به 126 میلیارد دلار افزایش یافت که تقریباً دو برابر 67 میلیارد دلار در سال 2020 بود. با این همه پول نقد جدید در ترازنامه چه باید کرد؟

88q3nlDUSMXt

فراز و نشیب SVB

وتلاوفر در حالی که مدل‌های خودش را بیان می‌کند، توضیح می‌دهد: در سال 2022، ترکیب بدهی‌ها بسیار و به سرعت تغییر کرد.

وتلاوفر توضیح می‌دهد که در اوج رونق سرمایه‌گذاری، با این‌همه پول نقد، پرتفوی اوراق بهادار بلندمدت SVB از 17 میلیارد دلار به 98 میلیارد دلار افزایش یافت. SVB این پول نقد را در اوج بازار سرمایه گذاری کرد.

وتلاوفر می‌گوید اکنون، نرخ‌های بهره دیگر صفر نیستند و اوراق بهادار بلندمدت حدود 15 میلیارد دلار منفی هستند، به این معنی که اگر SVB می‌خواست اوراق قرضه را در آن پرتفوی بلندمدت معامله کند تا سرمایه آزاد کند، باید چیزی بالغ بر 15 میلیارد دلار از زیان های محقق نشده‌ای را که در پایان سال 2022 گزارش کرده بود، شناسایی کند.

اما یکی دیگر از نتایج نرخ‌های بهره بالای جدید در سال 2022 این بود که هزینه‌های بهره بانک سیلیکون ولی به سطوح نامعقولی افزایش می‌یابد – اولا به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، که SVB را مجبور به افزایش بهره پرداختی به مشتریان می‌کرد، و ثانیا به دلیل کاهش سرمایه گذاری خطرپذیر در سال 2022 بود.

این کندی باعث شد که جریان ورودی سپرده های بدون بهره در بانک کمتر از میزان خروجی این سپرده ها باشد. دلیلش این است که استارت آپ ها و سایر مشتریان، با توجه به شرایط نرخ بهره بالا، در عمل پول نقد می سوزانند. به همین دلیل، ترکیب سپرده SVB به شدت تغییر کرد. سپرده‌های بدون بهره در سال 2022 به میزان 45 میلیارد دلار کاهش یافت و بانک را مجبور کرد که آن‌ها را با بدهی‌هایی با هزینه بالاتر از آنچه قبلاً تأمین مالی کرده بود، جایگزین کند.

تا دسامبر 2021، هزینه بهره SVB روی سپرده هایش 62 میلیون دلار بود که این رقم تا دسامبر 2022، به سطح نگران کننده 862 میلیون دلار رسید.

تا پایان سال جاری، وتلافر پیش‌بینی می‌کند که این رقم به محدوده خیره کننده 4 میلیارد دلار برسد.

هنگامی که بانک سیلیکون ولی گزارش سالانه خود را در پایان ماه گذشته منتشر کرد، سطح سپرده های بدون بهره به وضوح در حال کاهش بود و به نظر می رسید که این ارقام همچنان در حال کاهش هستند. وتلافر پیش بینی می کرد که سپرده های بدون بهره ممکن است از 80 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار کاهش یابد، به این معنی که SVB باید درآمدزایی 32 میلیارد دلاری در جای دیگری داشته باشد تا بتواند این حفره را پر کند.

وتلاوفر می‌گوید که بانک ممکن است مجبور به فروش همه چیز، اخراج کارکنان یا ابزارهای دیگر برای بهبود آمار متوسل شود.

آغاز تونل وحشت

همه اینها قبل از شروع وحشت بود. روز چهارشنبه، این شرکت گفت که تمام سبد اوراق بهادار نقدی خود را با تشخیص ضرر 1.8 میلیارد دلاری فروخته است و تلاش می کند تا با فروش سهام بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه به دست آورد.

این بانک همچنین برخی پیش بینی های به روز شده را فاش کرد: کاهش حدود 30 درصدی درآمد خالص بهره نسبت به چشم انداز سال 2022.

روز پنجشنبه، سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر به شرکت های پرتفوی خود هشدار دادند که وجوه خود را برداشت کنند، بنیانگذاران وحشت زده بودند. تا اواسط بعدازظهر جمعه، رگولاتورهای کالیفرنیا بانک سیلیکون ولی را تعطیل کردند و  FDIC (شرکت بیمه سپرده فدرال) به عنوان خریدار منصوب شد.

وتلاوفر در این خصوص می‌گوید: هرگز ندیده‌ام که ترازنامه به این سرعت فرو بریزد.

البته، Bleecker Street Research، با فروش استقراضی سهام این بانک در ژانویه از سقوط بانک سیلیکون ولی به خوبی استفاده کرده است (تیم در مورد میزان سود کوتاه مدت خود اظهار نظر نمی کند).

سیلیکون ولی در 3 روز از هم پاشید

از آنجایی که بانک سیلیکون ولی در عرض سه روز از هم پاشید، کل اکوسیستم استارت آپی را منجمد کرد و ما هنوز تخمینی نداریم که این وحشت تا کجا خواهد رسید – و چه تعداد شرکت و سرمایه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

در همین حال، افرادی که پول خود را در بانک می‌گذارند و به امن بودن آن اعتماد می‌کردند، در حال حاضر کیف خالی در دست دارند و این موضوع به هیچ وجه خوشحال کننده نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید