نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها در ۱۴۰۱ ابلاغ شد

کدخبر: ۵۶۲۰۴۸
بانک مرکزی، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در گزارشگری مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ را برای هر یورو معادل ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵ هزار تومان و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو تعیین کرد.
نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها در ۱۴۰۱ ابلاغ شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بانک مرکزی، براساس بخشنامه این بانک اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۴۰۱ در چارچوب مصوبه جلسه پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، برای هر یورو معادل ۲۶۵ هزار ریال، برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵۰ هزار ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تسعیر شود.

سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنان‌چه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان‌دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی گردد. ضمناً ‌چنان‌چه مانده سرفصل مزبور نشان‌دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

قراردادهای منعقده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فیمابین است.

مبنای تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی برای اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در آخرین مقطع تهیه صورت‌های مالی، تا مقطع بعدی اعلام آن، ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌باشد. همچنین در خصوص اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیرپولی نیز مفاد استانداردهای حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/ تحصیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/ تجدید ارزیابی) لازم ‌الاجرا است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید