پشت پرده 50 هزار تومان شدن قیمت دلار /رشد شوک آور نرخ ارز در اسفند 1401

کدخبر: ۵۶۲۶۲۲
چرا دلار که در ابتدای بهار در کانال 26 هزار تومان بود در ماه پایانی سال به رکورد تاریخی رسید؟
پشت پرده 50 هزار تومان شدن قیمت دلار /رشد شوک آور نرخ ارز در اسفند 1401

به گزارش اقتصادنیوز، نگاهی به پرونده قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی که در روزهای ابتدایی فروردین در کانال ۲۶ هزار تومان قرار داشت در دومین ماه سال یعنی ۲۱ اردیبهشت وارد کانال ۳۰ هزار تومان هم شده است.

بیشترین افزایش و کاهش قیمت دلار در سال 1401 /سایه درهم کم شد

با آمدن فصل گرما سرعت رشد قیمت دلار محدود شد اما در پاییز و در ۱۵ آبان نرخ دلار به مرز ۳۵ هزار تومان و در زمستان در 9 بهمن در محدوده ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. 

دلار شوک آور وارد سومین ماه زمستان شد و در اولین روز اسفند ۱۴۰۱ برخی از سایت ها مدعی بودند که نرخ دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد.

راز 50 هزار تومانی شدن قیمت دلار

تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند در روز یاد شده ادعای بلومبرگ در خصوص غنی‌سازی اورانیوم تا 84 درصد و خبر تحریم اتحادیه اروپا به بازار رسید و افزایشی شد اما معامله‌گران می گفتند دلیل اصلی رسیدن دلار به 50 هزار تومان، خبر توقف معاملات دلار و یورو در بازار متشکل بوده است.

این پایان ماجرای دلار در زمستان 1401 نبود، در حالی که نهاد مرکزی بازارساز تمام قدرت خود را به کار گرفته بود تا نرخ ارز را کنترل کند برخی از سایت ها و کانال ها در هفتمین روز اسفند اعلام کردند دلار  به مرز روانی 61 هزار تومان هم نفوذ کرد.

اما چرا دلار که در ابتدای بهار در کانال 26 هزار تومان بود در ماه پایانی سال به این رکورد تاریخی رسید؟

تداوم بن بست مذاکرات برجام، سیگنال های منفی برجامی و در کنار آن تحریم های پی در پی، اثر اعتراضات سیاسی و... موجب شد بازیگران ارزی تصور کنند که فضای برجام و سیاست داخلی کشور غبار آلود شده است.

تحلیلگران اقتصادی باور دارند افزایش انتظارات تورمی ، رشد نرخ تورم ، رشد نقدینگی ، رشد پایه پولی ، محدودیت های ارزی طالبان و آمریکا برای تهران نیز به رشد قیمت دلار دامن زد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید