نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۶ فروردین

مرکز بررسی قیمت‌ها صاحبان صنایع و واردکنندگان را فراخواند

کدخبر: ۵۶۳۲۸۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
مرکز بررسی قیمت‌ها صاحبان صنایع و واردکنندگان را فراخواند

 بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم فروردین 1353؛مرکز بررسی‌ قیمت‌ها صاحبان صنایع و واردکنندگان را فراخواند

صاحبان صنایعی که کاهش 5.5 درصد حق ثبت‌سفارش کالاها به یک درصد، تقلیل و یا حذف سود بازرگانی (که در سهمیه سال 52 پیش‌بینی شده است) روی مواد اولیه آنها اثر خواهد گذاشت، از هفت آینده به تدریج به مرکز بررسی قیمت‌ها فراخوانده می‌شوند تا میزان کاهشی که باید در قیمت تولیدات خود بدهند روشن و به آنها ابلاغ شود.

این اقدام بدان جهت صورت می‌گیرد که وزیر اقتصاد به هنگام اعلام سهمیه سال 53 تاکید کرد که باید تسهیلات دولت مستقیما به مصرف‌کننده منتقل گردد.

مرکز بررسی قیمت‌ها پس از بررسی اثرات کاهشی تسهیلاتی که دولت برای واردات مواد اولیه و کالاهای مصرفی فراهم ساخته، روی یک یک صنایع و روشن ساختن میزان کاهش با توجه به افزایش احتمالی قیمت مواد اولیه مورد مصرف صنایع داخلی و کالاها در بازارهای بین‌المللی، قیمت‌های جدید را برای تصویب نهایی و تایید، تسلیم شورای عالی قیمت‌ها می‌کند.

مرکز بررسی قیمت‌ها در سال گذشته برای حدود 3 هزار قلم کالا قیمت تعیین کرد که قیمت 800 قلم از این کالاها به قیمت‌های اول خردادماه 52 برگشت داده شد.

400 قلم از کالاهایی که به وسیله مدیران صنایع، واردکنندگان و صادرکنندگان تعیین و برای تاکید به مرکز بررسی قیمت‌ها تسلیم شده بود، مورد  تایید مرکز بررسی قیمت‌ها قرار گرفت و قیمت 1800 قلم دیگر بین قیمت‌های اول خرداد 52 و قیمت‌هایی که صاحبان صنایع تعیین و پیشنهاد کرده بودند، تعیین شد. قیمت‌های تعیین‌شده حد متوسط برای 6 ماه پیش‌بینی شده است.

مرکز بررسی قیمت‌ها در سال‌جاری برنامه بزرگ و جامعی برای تعیین قیمت‌ها در پیش دارد و با اعلام سهمیه سال 53 و کاهش حق ثبت‌سفارش، تقلیل و یا حذف سود بازرگانی که دولت برای واردات قائل شده است و توجهی که دولت برای انتقال این کاهش به مصرف‌کننده دارد، عظمت کار این مرکز را روشن می‌کند و از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود که حداقل 3 ماه از وقت مرکز بررسی قیمت‌ها مصرف بررسی قیمت‌ها مصروف بررسی اثرات سهمیه روی صنایع و انتقال تسهیلات دولت به مصرف‌کننده گردد.

اصفهان و بندرعباس به راه‌آهن سراسری متصل می‌شوند

هیات مهندسان و کارشناسان ژاپنی که به دعوت وزارت راه برای نوسازی  و دو خطه کردن بعضی از خطوط راه‌آهن سراسری ایران به تهران آمده بودند، اعلام کردند برای افزایش سرعت قطارها از 70 کیلومتر به حداکثر 140 کیلومتر در ساعت باید علاوه‌بر تغییر مسیر، بعضی خطوط مخصوصا خط آهن جنوب دو خطه شود. در طول برنامه عمرانی پنجم بیش از دو هزار کیلومتر خط آهن جدید احداث خواهد شد و اصفهان و بندرعباس به شبکه راه‌آهن کشور خواهند پیوست.

کمپانی‌های نفتی بیشترین سود را از تحریم نفتی اعراب بردند

اردشیر زاهدی، سفیر ایران در واشنگتن از شرکت‌های نفتی بین‌المللی دعوت کرد تا منافع کنونی خود را به سطح عادلانه‌تری کاهش دهند.

زاهدی که با شبکه سراسری رادیو و تلویزیون «ان‌بی‌سی» سخن می‌گفت، اظهارنظر کرد که پایین آوردن مالیات‌های مواد نفتی در کشورهای مصرف‌کننده نیز می‌تواند راه دیگری برای کم کردن فشار ناشی از افزایش بهای نفت خام باشد.

سفیر ایران طی این مصاحبه با ارائه ارقام و آمار دقیق ثابت کرد که برخلاف تصور افکار عمومی غرب، این شرکت‌های بین‌المللی نفت هستند که سودهای کلانی از افزایش بهای نفت خام به دست می‌آورند.

زاهدی یادآوری کرد که در گذشته نه چندان دور، شرکت‌های نفتی، قیمت نفت خام را حتی گاهی بدون مشورت با تولیدکنندگان به بهانه‌های گوناگون بالا و پایین می‌کردند و حتی در دوران کمبود انرژی ناشی از جنگ اکتبر و تحریم‌ نفتی اعراب، این شرکت‌های نفتی بودند که بیشترین سودها را می‌بردند.

ششم فروردین 1363؛اعلام آیین‌نامه اجرایی نظام نوین بانکی

آیین‌نامه تسهیلات اعطایی بانکی در 76 ماده به تصویب هیات دولت رسید.

این آیین‌نامه انواع تسهیلات اعطایی در نظام نوین بانکی را اعم از قرض‌الحسنه، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، سرمایه‌گذاری مستقیم، مضاربه معاملات سلف، جعاله، فروش اقساطی مسکن، اجاره به شرط تملیک، مزارعه و مساقات را تشریح کرده است.

 

 

Untitled

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید