موجودی مواد اولیه از فروردین تا بهمن 1401

بحران در بنگاه های اقتصادی/انبارها خالی شد+نمودار

کدخبر: ۵۶۳۴۰۷
با توجه به گزارش مدیران خرید می توان گفت بنگاه های اقتصادی به شدت به مشکل تامین مواد اولیه روبرو هستند که در صورت رفع نشدن این مشکل روند تولید با مشکل مواجه خواهد شد.
بحران در بنگاه های اقتصادی/انبارها خالی شد+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، فعالان اقتصادی معتقدند کاهش «شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده» می تواند به‌شدت بخش صنعت را تحت تاثیر قرار دهد و تبعات جدی در زمینه تشدید رکود و افزایش قیمت محصولات صنعتی ساخته‌شده و نیم‌ساخته ایجاد کند. اما آنچه می تواند بر این شاخص اثر گذار باشد به رشد قیمت ارز و رشد قیمت مواد اولیه باز می گردد دو دلیل عمده ای که کمبود مواد اولیه بخش صنعت را در بنگاه‌های تولیدی به همراه دارد.

براساس داده های مدیران خرید در سال 1401 شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده در بهمن‌ماه (42.2) به دست آمده که طی 27 ماه اخیر از آذر 99 (به‌غیراز فروردین‌ماه هرسال) دومین کمترین نرخ کاهش محسوب می شود. صعود شدید نرخ ارز باعث شد تا همچنان فشار هزینه‌ها و نهاده‌های تولید برای کسب‌وکارها به‌شدت افزایش یابد و متعاقبا شرکت‌ها در زنجیره تامین مواد موردنیاز با مشکل روبرو باشند.

با توجه به گزارش شاخص مدیران خرید سال 1401 می توان گفت پس از فروردین ماه، عدد شاخص در دی 1401 در کمترین سطح قرار داشته است. عدد شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده در این ماه 39.54 بوده که کمترین سطح در تمام ماه ها را به خود اختصاص داده است. با توجه به گزارش مدیران خرید می توان گفت بنگاه های اقتصادی به شدت به مشکل تامین مواد اولیه روبرو هستند که در صورت رفع نشدن این مشکل روند تولید با مشکل مواجه خواهد شد.  

در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که رقم زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

مواد اولیه

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید