روند تورم نقطه ای در سال 1401

کدخبر: ۵۶۳۷۷۳
با بررسی روند نزولی تورم نقطه ای تا اوایل زمستان،‌ مشاهده می‌شود در بهمن ماه امسال تورم نقطه ای خیز مجدد گرفته است.
روند  تورم نقطه ای  در سال 1401

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بنا بر داده‌های مرکز آمار از  تورم نقطه ای  در سال 1401 شاخص عمومی قیمت‌ها در کشور به صورت نقطه‌ای مورد بررسی قرار گرفت، تورم نقطه‌ای  در سالی که گذشت روند نوسانی را طی کرده است. تورم نقطه‌ای تغییرات  شاخص قیمت مصرف کننده  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می کند.

بررسی روند  تورم نقطه ای  در سال 1401

در ابتدای سال، تورم فروردین ماه در مقایسه با فروردین سال قبل 35.6 درصد رشد داشته است. در ادامه با یک جهش صعودی  تورم خرداد ماه به 52.5 درصد رسید. به عبارت ساده تر خانوارهای کشور در مقایسه با خرداد سال گذشته  52.5 درصد بیشتر  برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.  این  جهش تورمی  که در انتهای  بهار امسال صورت گرفت در نتیجه سیاستگذاری دولت برای جراحی اقتصادی با عنوان اصلاح  یارانه کالاهای اساسی  و حذف  ارز ترجیحی  بود.

تورم نقطه‌ای در تیرماه 1401  با ثبت رقم 54 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیشترین  تورم نقطه ای  را درطی یازده ماه سپری شده، پشت سر گذاشته است. همانطورکه بیان شد سیاست حذف  ارز ترجیحی  در تیرماه نیز اثراتی بر روی هزینه سبد مصرفی خانوارها داشته است، با این حال اثر این تورم تا پایان آذر ماه تخلیه شده است. در دی ماه و زمستان امسال با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم انتظاری، مشاهده می‌شود تورم نقطه‌ای روند صعودی گرفته است و راوی خیز مجدد تورم نقطه ای طی ماه‌های پایانی سال است. 

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید