روند سهم پول از نقدینگی در سال 1401+نمودار

رکوردشکنی یک «شاخص تورم ساز» بعد از 10 سال

کدخبر: ۵۶۳۹۱۴
بر اساس گزارش مرکز آمار، حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در دی ماه به بیش از 6 هزار و 36 همت رسید که از این مقدار سهم پول هزار و 489 هزار میلیارد تومان بوده است.
رکوردشکنی یک «شاخص تورم ساز» بعد از 10 سال

به گزارش اقتصادنیوز،  آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در سالی که گذشت سهم پول از نقدینگی به سطح بالایی رسیده و این شاخص تورم ساز همچنان در حال افزایش است.

رکوردشکنی سهم پول از نقدینگی در دی ماه 1401

بیشترین میزان سهم پول از نقدینگی اقتصاد کشور در ده ماهه سال 1401 ، در دی‌ماه رقم خورده که یک رکورد 10 ساله را شکسته است.

به طور کلی، نقدینگی از دو جزء اصلی پول و شبه‌پول تشکیل می‌شود . پول، آن سمت از نقدینگی است که سرعت نقدشوندگی بالاتری داشته و از دو بخش اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص و سپرده‌های جاری تشکیل می‌شود.

در مقابل سرعت نقدشوندگی در شبه‌پول پایین‌تر است و اصطلاحا دیرتر نقد می‌شود مانند قرض‌الحسنه پس‌انداز. اقتصاددانان معتقدند از آنجا که قدرت نقدشوندگی سهم «پول» از «شبه‌پول» بالاتر است، بنابراین تورم‌زایی پول در اقتصاد یک کشور هم به همان میزان بیشتر است. به عبارت دیگر، رشد پول نمادی از انتظارات تورمی در زمان حال بوده است؛ یعنی زمانی که سهم پول افزایش پیدا می کند افراد نسبت به حال بدبین هستند.

نگاهی به وضعیت سهم پول در سالی که گذشت نشان میدهد، در فروردین 1401، سهم پول از نقدینگی 951 هزار میلیارد تومان بود یعنی سهم  19.74  درصدی از کل نقدینگی. این سهم در ماه های بعدی روندی صعودی را طی کرد به طوریکه که سهم پول از نقدینگی در شهریورماه، به 22.78 درصد رسید که معادل با 1274 همت است. این سهم اما در مهر ماه افت ناچیزی کرد و به 22.50 درصد رسید.

نقدینگی

رشد نگران کننده یک شاخص تورم‌ساز

افت ناچیزی که در سهم پول از نقدینگی در مهرماه رقم خورد، ادامه دار نشد و از آبان مجددا  این سهم صعودی شده در نهایت به بیشترین میزان خود در دی 1401 رسید.

بر اساس گزارش مرکز آمار، حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در دی ماه به  بیش از 6 هزار و 36 همت رسید که از این مقدار سهم پول  هزار و 489 هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی سهم پول از نقدینگی در این ماه 24.67 درصد بوده که طی حداقل 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید