آمریکا جای روسیه را گرفت /بازار نفت اروپا در اختیار واشنگتن

کدخبر: ۵۶۴۲۱۷
با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، روند تامین انرژی اروپا دگرگون شد.
آمریکا جای روسیه را گرفت /بازار نفت اروپا در اختیار واشنگتن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آمریکا جای روسیه را گرفته و اکنون به بزرگترین تامین کننده نفت خام برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

اطلاعات دفتر آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان داد در دسامبر، ۱۸ درصد از واردات نفت اتحادیه اروپا از منطقه آمریکا بود.

این تغییر بزرگی محسوب می‌شود، زیرا تا سال گذشته، این روسیه بود که جایگاه بزرگترین تامین کننده نفت اتحادیه اروپا را در اختیار داشت و ۳۱ درصد از کل واردات نفت این بلوک تا پایان ژانویه سال ۲۰۲۲، از روسیه بود و آمریکا با سهم ۱۳ درصدی، با فاصله زیادی در رتبه دوم قرار داشت.

اما با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، روند تامین انرژی اروپا دگرگون شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، واردات انرژی از روسیه را کاهش دادند و این بلوک، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت و زغال سنگ مسکو وضع کرد.

اتحادیه اروپا در دسامبر، ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا را آغاز کرد و مکانیزم سقف قیمت را اعمال کرد که عرضه خدمات بیمه و حمل شرکت‌های غربی برای محموله‌های نفت روسیه با قیمت بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه را ممنوع می‌کند.

هنگامی که جنگ درگرفت، بعضی از کشورهای اروپایی کاهش واردات گاز طبیعی روسیه را آغاز کردند. مسکو هم به نوبه خود، عرضه گاز به این منطقه را کاهش داد. شرکت دولتی گازپروم روسیه، در ابتدا عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ که مسیر حدود ۳۵ درصد از کل واردات گاز روسیه به اروپا در سال ۲۰۲۱ بود را کاهش داد. سپس در سپتامبر، فعالیت این خط لوله را با اشاره به مشکلات فنی، متوقف کرد.

طبق آمار یورواستات، سهم روسیه از واردات گاز طبیعی اروپا از ۳۱ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، به حدود ۱۹ درصد تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. در مقابل، ایالات متحده با سهم حدود ۲۰ درصد پس از نروژ، به دومین تامین کننده بزرگ گاز این بلوک تبدیل شد. حدود ۳۱ درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا از نروژ بود.

به گفته جی مارو، تحلیلگر ارشد شرکت تحلیل داده ورتکسا، صادرات نفت ایالات متحده به اروپا، پیش از جنگ اوکراین هم افزایش داشت اما با آغاز جنگ و ضرورت یافتن منابع جایگزین روسیه، این افزایش سرعت گرفت.

خودکفایی نفتی

طبق گزارش یورواستات، واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا در فاصله فوریه تا آوریل سال ۲۰۲۲، متغیر بود اما از سپتامبر سال ۲۰۲۲، به مرور کاهش پیدا کرد و در دسامبر، سهم روسیه از کل واردات نفت این بلوک، به چهار درصد رسید.

تا پایان سال، ایالات متحده، نروژ و قزاقستان به بزرگترین تامین کنندگان نفت اتحادیه اروپا تبدیل شدند که نشان داد این بلوک موفق شده است خود را با تغییر چشم انداز بازار نفت وفق داده و وابستگی به نفت روسیه را عملا حذف کند.

در همین بین، روسیه خریداران جدیدی پیدا کرد که مایلند نفت این کشور را که با تخفیف زیادی عرضه می‌شود، خریداری کنند. گرید نفتی اورال روسیه در حال حاضر ۵۴ دلار در هر بشکه در مقایسه با ۷۸ دلار هر بشکه نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، معامله می‌شود.

بر اساس گزارش سی ان ان، هند و چین از زمان آغاز جنگ اوکراین، واردات نفت از روسیه را افزایش داده اند. طبق گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد روسیه موفق شده است کل صادرات نفتی که بر سر اوکراین، هدف تحریمهای غربی قرار گرفته بود را به کشورهای دوست تغییر دهد. با این حال، وزیر انرژی روسیه تاکید کرد که تولید نفت و گاز روسیه در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا خواهد کرد و استخراج گاز از عدم حضور خریداران اروپایی، ضربه می‌خورد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید